kitarisan poistosta, pyydän neuvoja

Hemmetin Raivostuttavaa

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
1 133
0
36
Mietityttää hieman ja pyytäisinkin teidän neuvojanne

Eli, mulla on tosiaan tuo likka kohta 10kk
Ja putkituksen jälkeen joka oli syyskuun alussa on jo ollut 2 korvatulehdusta, viime viikolla todettiin se toinen johon sitten antibiootti, eilen kävin näyttämässä niin vielä on hieman tulehdusta jäljellä eli ei vielä mennyt pois

Nyt 18.11 olisi korvapolilla tarkastus, ja puhuin lääkärin kanssa viime viikolla ja mainitsin tuon kitarisan poiston, tiedän että vielä näin nuorelle ei suositella sitä kitarisan poistoa mutta

On taas suositukset muuttuneet, enää ei suositella kuulemma jos korvalääkäriin uskomista niin kitarisan poistoa.
Mutta jos mä olisin sitä mieltä että haluan saada sen kitarisan pois heti kun mahdollista varsinkin jos nää tulehdukset jatkuvat, niin onko mulla oikeutta sitä vaatia, ottaako lääkäri mun mielipiteeni huomioon?

Mä vaan olen niin helve"""in väsynyt, sekä henkisesti ja fyysisesti.
2 yötä on tyttö nukkunut elämänsä aikana hyvin, mä en jaksa tätä ruljanssia, varsinkin jos lääkäri kieltäytyy ottamasta sitä kitarisaa pois, josta kuitenkin voisi olla apua.

Aikaisemmin lääkärit ovat muista lapsistani sanoneet että tilanne helpottuu kun lapsi täyttää 3, ja niin se on meillä mennytkin, tosin keskarilla se helpottu jo 2v kun se kitarisa poistettiin. Mutta

Likka on vasta 10kk, 15 antibiootti kuuria jo, saman verran korvatulehduksia. En mä jaksa odottaa siihen että tyttö täyttää 3v

Mä en vaan jaksa, eikä tää jatkuva sairastelu ole tytöllekkään mitään kivaa, meillä ei ole mitään rytmiäkään, se on hukassa sairastelun vuoksi.

Nytkin likka on ollut flunssassa jo 2kk, eilen lääkäri sanoi että jos ei viikon päästä ole jo menny pois niin aletaan ottaa kokeita.

Eli, tosiaan kysymys on : huomioiko lääkäri vanhemman mielipiteen, vaikka se on vastoin tänhetkistä suositusta? Kannattaisiko mun vaatia sitä kitarisanpoistoa ja missä iässä se on lapselle turvallisinta tehdä

Meiän humulta leikattiin kitarisa viime joulukuussa ja ikää oli sillon3v ja 9kk. Putkitus oli tehty jo aikasemmin. syynä leikkaukseen oli ainaiset nuhat, jotka väheni huomattavasti leikkauksen jälkeen. Mutta korvatulehdukseen kitarisan leikkaus ei mielestäni vaikuta mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Meiän humulta leikattiin kitarisa viime joulukuussa ja ikää oli sillon3v ja 9kk. Putkitus oli tehty jo aikasemmin. syynä leikkaukseen oli ainaiset nuhat, jotka väheni huomattavasti leikkauksen jälkeen. Mutta korvatulehdukseen kitarisan leikkaus ei mielestäni vaikuta mitenkään.

kyllähän se silleen vaikuttaa että vaikeammin ne pöpöt korviin pääsee. onhan ne yhteydessä kitarisa ja korvat

No tietty siinä mielessä, et kun ei tule nuhaa, ni ei sit korvatkaan tulehdu niin helposti. Mie en oikein näistä ymmärrä, mutta olen olt ymmärtäväni että muuten ei ole apua. Meilläkin lekuri ei leikannu putkituksen yhteydessä kitarisoja, niinkun jotkut lekurit tekee, että molemmat samalla nukutuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
No tietty siinä mielessä, et kun ei tule nuhaa, ni ei sit korvatkaan tulehdu niin helposti. Mie en oikein näistä ymmärrä, mutta olen olt ymmärtäväni että muuten ei ole apua. Meilläkin lekuri ei leikannu putkituksen yhteydessä kitarisoja, niinkun jotkut lekurit tekee, että molemmat samalla nukutuksella.

Mulla on tämän verran kokemusta :
Esikoinen putkitettiin 2v iässä, onnistui ei enää korvatulehduksia
Keskari putkitettiin 7kk iässä, ei onnistunut jatku korvatulehdukset ja keuhkoputken tulehdukset tuli astma infektio ja putkitus ja kitarisan poisto 2v iässä jolloin sen jälkeen ei yhtään tulehdusta
Nuorin: eka flunssa 10pv iässä, korvatulehdus 3 viikon iässä. pari kuukautta flunssatonta kuukautta nyt flunssa syyskuusta lähtien...

Meille korvalääkäri sanoi että kitarisan poistosta joko on hyötyä korviin tai sitten ei.
Sanoi myös ennen putkitusta että ottaa kitarisat samalla operaatiolla pois niin ei tarvii myöhemmin sitä miettiä.
Ja se olikin suurentunut ja jotenkii märkä, kun poistivat.

Meillekin aina sanottu että korvatulehukset helpottaa kun täyttää 3v. Mutta keskimmäisellä ei. Korvatulehuksia ollu tasasen tappavaan tahtiin ihan pari kuisesta tänne 6v8kk asti. Esikolla eka korvatulehus vasta 4 vuotiaana ja sen jälkeen 2-3 kertaa vuodessa. Pienimmällä eka tulehus 3v2kk iässä. Että minä kyllä sanon jotain tosta 3v rajasta |O

En valitettavasti osaa neuvoa ja auttaa sinua. Että vaatisitko kitarisan poistoa vai mitä.
:hug: :hug:

Meillä kyllä putkitus autto niin, että yhtään tulehdusta ei ole olt sen jälkeen. Putket kun läks pois, ni sit alko sama rumba uudelleen ja taas sit putkitettiin. Ja just kitarisanleikkauksen jälkee nuhat väheni huomattavasti ja nyt olen alkanu syöttämään ternimaitokapseleita ja yli 4kk ei ole olt minkäänlaista nuhaa tai yskää. En tiiä johtuuko sit mistä. Ai juu, sanasolia syötän myös =) . Noisairastelut on kyllä kurjia juttua. pojallakin oli vuos sitten keuhkokuume ja keuhkoputkentulehduksia tuntu, et vähän väliä.

mä olen itse puhunut kitarisan poistosta jo heti kun putkituksista on alettu puhumaan. kuorsaako lapsi? jos, niin se kannattaa mainita.
meillä odotettiin putkituksen mennessä et ikää tulee 1v täyteen, että voi nukuttaa syvemmin kun oli sit se risan poisto samalla. korvien putkitushan on tosi pieni toimenpide.
korvahan ei välttämättä enää ole sun lapsella edes kipeä, koska painetta ei synny kun ilmastointi toimii ja putkesta märkä pääsee pois? vai onko putki tukossa?

meillä tuo poika on aina nukkunut huonosti, eikä korvien putkitus ja risaleikkaus auttanut, muuta kuin että se kipuitku tulehduksen aikaan loppui. kerrankin oli tyyny mädässä kun aamulla heräsi, mutta ei valittanut kipua. eli ei se huonosti nukkuminen välttämättä poistu risaleikkauksella. :(

mä luulen että meidänkin ukko oli pienenä niin paljon kipeä, että ei vaan ole koskaan oppinutkaan nukkumaan yötä läpi. edelleen heräilee 3-5kertaa yössä ja ikää on 2,5v. eikä tuntuisi olevan mikään kipuitku enää, kun loppuu pääsyllä äidin viereen, kun saa turvan tunteen. :/

tiedän mitä on olla väsynyt, ja jos toinen vielä itkee kipua.. ole sitten vihainen itsellesikin kun et jaksa valvoa vaikka toinen itkee kun siihen sattuu. tupla-väsymys ja riittämättömyyden tunne. voimia!! olethan hakenut entistä hoitotukea? nykyisin vammaisen hoitotukea? me on saatu sitä kahdesti, eihän se kipua poista, mutta jälkikäteen se oli ihan kiva bonus valvotuista öistä, vois vaikka palkata hoitajan ja käydä itse hotellissa nukkumassa!!

Meidän neidiltä leikiltattiin korvien putkituksen yhteydessä kitarisa ja se kitarisa osoittautui syyksi koko tulehduskierteeseen. Oli kuulema niin iso, ettei lääkäri ole ennen sellaista nähny, vaikka on niitä paljon leikanu.
Tyttö alkoi samantien nukkua heräämättä yöt (vaikka ei mikään valvottaja ollu aiemminkaan, niin lähes joka yö kuitenkin heräsi) ja puhumaan. Risa oli haitannu hengitystä niin paljon, että puhuminenkin oli jääny. Leikkaus tehtiin aika tasan 2-vuotiaana.

Onko kuvattu tuo kitarisa,että onko se suuri?
Kitarisallahan ei sinällään ole merkitystä,se voi toimia pöpöpesäkkeenä ja siinä voi olla liki ainainen tulehdus josta sitten korviinkin kantatuu joko virus taikka bakteeri.

Vaikuttaa että teillä kun AB ei kunnolla enää pure,alkaa olla keinot vähissä...Tuo bakteeri voi tulla resistentiksi ja siihen ei tehoa tällöin MIKÄÄN ab.
Se tässä voi olla lääkäreitäkin huolestuttava seikka.

Uskoisin että teilläs seuraavaks suunnitellaankin tuo risan poisto.
Suuuren suuri leikkaushan se ei ole.Miellä pojalta poistettiin 10 kk iässä kitarisa,tosin ihan täysin muista syistä.POika lakkasi juomisen.
Ei vaikuttanut siihen,mutta koitettu on sitäkin!! :wave:

Tuon onko siitä apua teille,ei voi sanoa kuin leikkauksen jälkeen.JOs risa on märkäinen ja iso,siitä näkee kyllä jo viitteitä tulevasta.Tällöin leikkaus ei ole ollut turha ainakaan!!

Mutta uskoisin että tuo leikkaus teillä edessä.

Kyllähän sitä voi yrittää vaatia... Kuitenkin aika pätevät perusteet teillä takana. Jos 15 korvatulehdusta takana, niin uskoisin että ei ne sua kieroon katso jos vaadit kitarisojen poistoa. Lääkärihän sen päätöksen sitte kuitenkin tekee, mutta ainahan vaatia voi.

Onko muuten otettu bakteerinäyte korvasta? Me oltiin joskus tiputuksessa sairaalassa, (kun putket lähti pois, ne liikkuessaan tulehdutti korvan) kun bakteeri oli sellainen, että siihen ei saanut suun kautta otettavaa antibioottia. (olikohan pseudomoonas)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Onko muuten otettu bakteerinäyte korvasta? Me oltiin joskus tiputuksessa sairaalassa, (kun putket lähti pois, ne liikkuessaan tulehdutti korvan) kun bakteeri oli sellainen, että siihen ei saanut suun kautta otettavaa antibioottia. (olikohan pseudomoonas)

meille lastenlääkäri sanoi että putkikorvan bakteerinäyte on suht turha koska siellä voi kasvaa melkein mitä vaan kun on se putki ja korva "auki"

Likka on alkanu tässä muutaman viikon aikana kuorsaamaan, mutta on hetkiä kun ei kuorsaa ollenkaan vaan se on hetkittäistä.
Mä niin toivoisin että tää homma loppuis pian. Mutta jos mietin keskarin kokemuksia niin mielipiteeni on se kitarisan poisto mahd.pian. Vaikka lapset ovatkin erilaisia ja välttämättä ei tosiaan auta tälle likalle

Mutta tässä historiikki mun keskarista :

Flunssa alko melkein heti kun syntyi, 3kk iässä ekat korvatulehdukset.
Korvatulehdukset jatkuivat, niitä oli 3kk:den aikana 6 joten putkitettiin 7kk iässä
8kk iässä alkoivat keuhkoputken tulehdukset, ja keuhkoputken ahtaumat ja sen myötä korvatulehdukset jatkuivat. Sai astmainfektion eli spiralla käytiin hyvin useasti
1,2v iässä keuhkokuume jonka jälkeen sairastelu loppui vähäksi aikaa(kevät aika)
Mutta sairastelu(keuhkoputken tulehdukset ja korvatulehdukset jatkuivat) kun flunssa iski elokuussa, poika silloin 1,5v tähän malliin mentiin 2-3 tulehdusta per kuukausi kunnes

Ei enää auttanut antibiootit, korvat märki joten 2vuotiaana putkitettiin uudestaan ja kitarisa poistettiin ja sen jälkeen keskarilla ei edes nuhaa ole ollut

Joten tuon perusteella mietin sitä kitarisan poistoa

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

meille lastenlääkäri sanoi että putkikorvan bakteerinäyte on suht turha koska siellä voi kasvaa melkein mitä vaan kun on se putki ja korva "auki"

No mutta kun se pitää tietää pureeko siihen antibiootti! Toki sielä voi kasvaa mitä vaan, mutta se on tärkeä tieto lääkärille, mikä sielä kasvaa, jotta se tietää, että miten sitä hoidetaan!
Kaikki antibiootit ei tehoa kaikiin bakteereihin! (ja taas yksi syy lisää, miksi mä todellakaan en vie lapsia terveyskeskukseen, vaan aina erikoislääkäriin! Se testi ei edes maksanu kun noin 30 euroa ja kun tulos tuli, määräys mennä suoran TYKSiin tiputukseen)

No mutta kun se pitää tietää pureeko siihen antibiootti! Toki sielä voi kasvaa mitä vaan, mutta se on tärkeä tieto lääkärille, mikä sielä kasvaa, jotta se tietää, että miten sitä hoidetaan!
Kaikki antibiootit ei tehoa kaikiin bakteereihin! (ja taas yksi syy lisää, miksi mä todellakaan en vie lapsia terveyskeskukseen, vaan aina erikoislääkäriin! Se testi ei edes maksanu kun noin 30 euroa ja kun tulos tuli, määräys mennä suoran TYKSiin tiputukseen)

ei ole otettu mitään näytettä, tän 2 kuukauden aikana mitä likka on flunssassa ollut ei mitään näytettä ole otettu
Mutta likalla ei koskaan ole ollut kuumetta korvatulehdusten yhteydessä, ainoastaan kerran kun oli hengitystie infektio

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:

ei ole otettu mitään näytettä, tän 2 kuukauden aikana mitä likka on flunssassa ollut ei mitään näytettä ole otettu
Mutta likalla ei koskaan ole ollut kuumetta korvatulehdusten yhteydessä, ainoastaan kerran kun oli hengitystie infektio

Ei tuollakaan ollu tuossa viimeisessä, josta tiputukseen jouduttiin. Se tulehdus tuli tosiaan luultavasti putkien lähtiessä ja lääkäri otti heti ekalla käynnillä näytteen, seuraavana päivänä sit tuli soitto, että tuohon bakteeriin tehoavaa antibioottia ei ole saatavana kun tabletteina, eikä niitä pystytä sellaista määrää syöttämään 2,5 vuotiaalle, kun aluksi pitäis, tiputukseen. yksi yö oltiin sairaalassa ja sitten jatkettiin vielä tableteilla, mutta alkuun olis tarvinnu saada menemään kourallinen niitä tabletteja.

ei juo maitoa, ei suostu siihen, kiinteät ruoat ei mene ollenkaan tällä hetkellä, syy vaihtoehtoina seuraavat : hampaat, nielu joka on punainen, tai sitten se että likka on päättäny että velliä saa helpommin. Joka ikinen päivä yhtä taistelua sen kiinteän kanssa

Mä olen miettiny tuota homeopaattia, pitäis kokeilla sitäkin

Yhteistyössä