Kissojen omistajia paikalla?! (kissan allergia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rva Luna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rva Luna

Aktiivinen jäsen
10.05.2010
1 258
0
36
Elikkäs äitini kissa on tällä hetkellä meillä. Kävi tossa keskiviikkona lääkärillä kun oikean silmän yläpuolelle on ilmestynyt ns.märkivä pläntti. Kutisee myös. Lääkäri huomas myös korvien vieressä pikkupläntit.

Kissa rokotettiin, hampaat putsattiin, pieni verenkuva myös, yleistsekkaus. Munuaisarvossa pientä nousua, ei saanut pissatestiä. Joten ei tiedä johtuuko juomattomuudesta vai onko alkava munuaisvika.

Ihottumaan antoi lääkekuurin, ja ohi pitäisi olla viikossa. Jos ei ole, olisi ilmeisesti allergiaa. Vai voisiko olla jotain muuta? Onko teidän kissalla/kissoilla allergiaa? Miten ilmenee?

Ja niin, kissa täyttää lokakuussa 9v. On somalialaisen ja persialaisen sekoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
yhdellä on kala-allergia,ilmenee kutisevana länttinä josta lähtee karvat ja kun kissa rapsuttaa sitä on siinä kohta iho auki ja sen jälkeen rupi

Just sellanen. Ja rupikin lähti tossa aiemmin. Se mikä mun mielestä on outoa, ni se et on kuitenkin syöny koko ikänsä samoja ruokia. Toki vaihdellen, mut samoja.

Voiko muka ikä altistaa? Miten noi allergiat todetaan? Lääkäri mainitsi jotain biopsiasta..

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Luna:
yhdellä on kala-allergia,ilmenee kutisevana länttinä josta lähtee karvat ja kun kissa rapsuttaa sitä on siinä kohta iho auki ja sen jälkeen rupi

Just sellanen. Ja rupikin lähti tossa aiemmin. Se mikä mun mielestä on outoa, ni se et on kuitenkin syöny koko ikänsä samoja ruokia. Toki vaihdellen, mut samoja.

Voiko muka ikä altistaa? Miten noi allergiat todetaan? Lääkäri mainitsi jotain biopsiasta..

joko allergiatesteillä tai kotona jätät ensin esim viljan pois ja katsot 2 viikkoa, sen jälkeen kalan ja taas 2 viikkoa, sitten kala+vilja ja taas 2 viikkoa jne... voi altistua iän myötä jollekkin.

veikkaisin ekaksi allergiaa. Mun kissoilta lähti kovasti karvaa korvista. Poistettiin normikaupan raksut ja siirryttiin ihan laadukkaisiin kissan ruokiin. kissoille (joilla siis allergiaa esiintyy vaikka mille) niin on olemassa eritysiruokaakin. arvaas muistanko just nimee :(
Pissatesti ois ollu aika hyvä saada. Mutta jos munuaisissa on häikkää niin löytyy heillekkin omat ruuat .El.lääkäriltä kantsii kysellä.
Juomisesta tietysti kantsii olla tarkkana.

joko allergiatesteillä tai kotona jätät ensin esim viljan pois ja katsot 2 viikkoa, sen jälkeen kalan ja taas 2 viikkoa, sitten kala+vilja ja taas 2 viikkoa jne... voi altistua iän myötä jollekkin.

Okey. Täytyy soitella lääkärille ens viikolla. Kun ei toi lääke näytä yhtään auttavan. Ja niin, silmä tekee jotain rähmän kaltaista ja menee kieroon (tai jotain, meni hiukan ohi lääkärin selitys :ashamed: ), tai jotain. Ei siis tulehtunu, mutta silmä käyttäytyy näin.

Kiito sulle! =)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
veikkaisin ekaksi allergiaa. Mun kissoilta lähti kovasti karvaa korvista. Poistettiin normikaupan raksut ja siirryttiin ihan laadukkaisiin kissan ruokiin. kissoille (joilla siis allergiaa esiintyy vaikka mille) niin on olemassa eritysiruokaakin. arvaas muistanko just nimee :(
Pissatesti ois ollu aika hyvä saada. Mutta jos munuaisissa on häikkää niin löytyy heillekkin omat ruuat .El.lääkäriltä kantsii kysellä.

No kaupan raksuja ei ole ikinä syöny. Vaan eläinkaupan. Karvapallohin, hammasraksuja tms. Hiukan syö Shebaa lisäksi. Ja pissaa eivät saaneet, oli rakko tyhjä. Se tais mennä kantokoppaan automatkalla.

Juomista oon nyt kytänny. Eikä kyllä kovin kaksista ole ollu... :(

No kaupan raksuja ei ole ikinä syöny. Vaan eläinkaupan. Karvapallohin, hammasraksuja tms. Hiukan syö Shebaa lisäksi. Ja pissaa eivät saaneet, oli rakko tyhjä. Se tais mennä kantokoppaan automatkalla.

Juomista oon nyt kytänny. Eikä kyllä kovin kaksista ole ollu... :(

okkei. Oisko pissatulehuksen alkua?Vaikee nyt sanoo tässä. Tosin mun yhdellä kissalla oli munuaisarvot korkeella (huimat luvut) ja oli aivan mystinen tauti sitten (kukaan ei osannu sanoo mikä oli) ja annettiin suonensisäsesti nestettä ym. antbioottia. Ja ei ollu mikään pissatauti todellakaan.
Persialaista takana...niilhän on sellanen kun pkd tauti (munuais) ja munuaiset menee huonoksi joillakin aikan nopeesti. Mutta ei kantsii nyt kuitenkaan seinille hyppiä...
Ja eihän ne ab:t aina tehoo eli lääkkeen vaihto sitten edessä jos löytys joku täsmempi.
Noiih,,tai laajakirjosempi. Vaikee nyt täs arvioida....

okkei. Oisko pissatulehuksen alkua?Vaikee nyt sanoo tässä. Tosin mun yhdellä kissalla oli munuaisarvot korkeella (huimat luvut) ja oli aivan mystinen tauti sitten (kukaan ei osannu sanoo mikä oli) ja annettiin suonensisäsesti nestettä ym. antbioottia. Ja ei ollu mikään pissatauti todellakaan.
Persialaista takana...niilhän on sellanen kun pkd tauti (munuais) ja munuaiset menee huonoksi joillakin aikan nopeesti. Mutta ei kantsii nyt kuitenkaan seinille hyppiä...
Ja eihän ne ab:t aina tehoo eli lääkkeen vaihto sitten edessä jos löytys joku täsmempi.

PKD:n yleiset oireet on painon lasku, huono ruokahalu, jatkuva juominen, jatkuva pissalla käyminen

Meidän 7 vuotias somalikissamme oireili nuorempana, kun oli kova stressaamaan. Kaula oli usein auki ja pahannäköinen. Kortisonikuureilla parani. Varsinaista allergiaa kissalla ei ole, mutta ehkäpä atooppinen taipumus. Oireilu lakkasi, kun muutettiin väljempiin tiloihin, eikä kissoille tullut enää kovia painimatseja.

PKD:n yleiset oireet on painon lasku, huono ruokahalu, jatkuva juominen, jatkuva pissalla käyminen

No paino ei ole laskenu, siinä 6,2kg ollu aikuisiän. Tänään syöny jo hyvin, eikä oikein juo. Pissannu pari kertaa.

Tosin hammaskiveä oli paljon ja suun limakalvot oli tulehtunu hiukan, joten syöminen ehkä sen takia alkanut sujua paremmin nyt vasta illalla.

no jos on pisulla käyny niin en sitten sen takii hyppisi seinille että olisi kuivanu. Eli varmaan tanakkailee sitten öisin. Ja jos pisut tulee hyvin (siis ei seiso siel laatikossa kauheen kauaa)
ja on hyvän kokoset ja ei siis sillee "tiputtele" niin en olsi huolissaan ainakaan siitä.

no jos on pisulla käyny niin en sitten sen takii hyppisi seinille että olisi kuivanu. Eli varmaan tanakkailee sitten öisin. Ja jos pisut tulee hyvin (siis ei seiso siel laatikossa kauheen kauaa)
ja on hyvän kokoset ja ei siis sillee "tiputtele" niin en olsi huolissaan ainakaan siitä.

Joo aika komian kokoset paakut oli, sanoisin et seurapiirirakko.. =) Eikä tosiaan ole tiputellu. Meillä vielä tummat lattiat, joista näkee hyvin.

Yhteistyössä