Kissoista, teenkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaRikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Tilanne tämä:

Tutulla on kissanpentuja ja talon isäntä meinaa lopettaa pennut. Sain kuitenkin sovittua, että talon isäntä pitäisi pennut edes 7 vk ikäiseksi ja siihen pitkin hampain suostui, mutta ei yhtään pidempään kuulemma pidä elossa. Lupasin hakea pennut silloin, ja minulla on niille koditkin jo tiedossa, itse pidän yhden. Kotikissayhdistyksen sivuilla sanotaan, että kissanpennun saa ottaa aikaisintaan 7 vk ikäisenä, jos se on lopetusuhan alla. Silti minua epäilyttää, että teenkö väärin pentuja kohtaan, pitäisikö peräti antaa vaan lopettaa ne? Vai soittaa eläinsuojeluyhdistykselle, joka leikkauttaisi emokissan ja veisi pennut mukanaan kasvamaan lasikopissa 12 viikkoisiksi, kun ne voisivat yhtä hyvin kasvaa kotiympäristössä 12 viikkoisiksi. Eläinsuojeluun uhkasin jo soittaakkin, jos eivät nyt leikkauta emokissaa ja soitankin, jos eivät sitä tee. Saas nähdä. Mutta nämä vahinkopennut jo ehtivät maailmaan putkahtaa, joten mitä teen? Toki olen etsinytkin pentua, ja mieluummin kasvattaisin pennun kotiympäristössä, kuin lasikopissa ja hoidan rokotukset ja madotukset, mutta silti, onko se kauhean väärin?

ihan oikein teet!Oot kukkas ansainnu :flower:
7 viikkonen kissanpentu pärjää jo hyvin ilman emoa(ne yleensä 6 viikosina vierotetaan emon tissiltä).Todella hienosti toimittu :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Faerie laiskana:
En tarkoittanut tuota sulle, vaan lähinnä Taarelle..
Saisitko vaikka emon myös siksi aikaa hoitoon, jotta pennut olisivat luovutusiässä?
Onhan niitä muutaman viikon ikäisiäkin pelastettu ja ihmiskäsin ruokittu, mutta seurauksena voi olla nuo aiemmin mainitut jutut.

Sääli, jos joutuvat piikille, ilman että on edes yritetty kasvattaa niistä sisäsiistejä ja ihmisten kanssa toimeentulevia kissoja.

Jos eläinsuojelussa ovat sitä mieltä, että on ok ottaa pennut teille kasvamaan, niin sittenhän asiassa ei ole enää pohdittavaa. Haet kisut ja kasvatat luovutusikäisiksi ja etsit hyvät kodit.

miksi sä tuota mulle osoitit?

Jep, eli haen pennut luokseni ja ainakin yritän kasvattaa niistä sisäsiistejä reippaita kissoja. Apurina on vanhempi kissani isoveikkana, eiköhän se avusta sitten pikkuisia kissamaailman saloihin. Ja jos niin käy, että pennut nyt näyttävät siltä, että eivät opi sisäsiisteiksi, niin voihan niitä tarjota johonkin navettaan. Ainakin yritän parhaani.

Jep, eli haen pennut luokseni ja ainakin yritän kasvattaa niistä sisäsiistejä reippaita kissoja. Apurina on vanhempi kissani isoveikkana, eiköhän se avusta sitten pikkuisia kissamaailman saloihin. Ja jos niin käy, että pennut nyt näyttävät siltä, että eivät opi sisäsiisteiksi, niin voihan niitä tarjota johonkin navettaan. Ainakin yritän parhaani.

hyvä juttu. jos pennut saavat aikuisen kissan mallin tulevaisuus näyttää hyvälle. toivottavasti tämä emon omistaja nyt leikkuuttaa kissan että ei tule samanlaista enää eteen sieltä

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:
Saisitko vaikka emon myös siksi aikaa hoitoon, jotta pennut olisivat luovutusiässä?
Onhan niitä muutaman viikon ikäisiäkin pelastettu ja ihmiskäsin ruokittu, mutta seurauksena voi olla nuo aiemmin mainitut jutut.

Sääli, jos joutuvat piikille, ilman että on edes yritetty kasvattaa niistä sisäsiistejä ja ihmisten kanssa toimeentulevia kissoja.

Jos eläinsuojelussa ovat sitä mieltä, että on ok ottaa pennut teille kasvamaan, niin sittenhän asiassa ei ole enää pohdittavaa. Haet kisut ja kasvatat luovutusikäisiksi ja etsit hyvät kodit.

Kun väitit, että on laissa sanottu luovutusiän olevan 12 viikkoa. Se on suositus, mutta ei sentään lain määräämä oikea ikä.
Alle 8 viikkoisena luovutus on lainvastaista tai eläinsuojelurikos what ever..

Kun väitit, että on laissa sanottu luovutusiän olevan 12 viikkoa. Se on suositus, mutta ei sentään lain määräämä oikea ikä.
Alle 8 viikkoisena luovutus on lainvastaista tai eläinsuojelurikos what ever..

eläinsuojelulaki määrää että luovutusikä on pennulle ja emolle sopiva määrä viikkoja, joka on siis tuo 12

Pistähän faktaa pöytään :)
Eläinsuojelulaissa ei tuollaista mainita..

sä jaksat jankuttaa päivänselvästä asiasta, mutta tässä lainaus: Pentuja ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sellaisena ajankohtana, joka on sekä pentujen että emon hyvinvoinnin kannalta edullisin. ja suomessa tuo vieroitusajankohta on määritelty viikoja kun on kasassa 12. mitä vielä?

sä jaksat jankuttaa päivänselvästä asiasta, mutta tässä lainaus: Pentuja ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sellaisena ajankohtana, joka on sekä pentujen että emon hyvinvoinnin kannalta edullisin. ja suomessa tuo vieroitusajankohta on määritelty viikoja kun on kasassa 12. mitä vielä?

Edelleenkään tuota 12 viikkoa ei ole mainittu laissa..
Mun mielestä tuo on kaikinpuolin hyvä ja sopiva ikä, mutta ei sitä silti ole laissa määrätty.
Kissaliitto, eläinsuojeluyhdistykset yms. pitävät sitä rajana.

Luin itse tuon lain läpi, eikä missään mainittu 12 vkoa.

ole sitten mitä mieltä haluat. mutta suomessa kasvattajien raja on 12 ja samaa suositellaan ihan vaikka metsästä repäistylle kissanpennulle. tee kuinka haluat, jos haluat. en jaksa vääntää päivänselvästä asiasta joka kuitenkin on vain kissalle parasta tarkoittaen tehty selväksi ihmisille

Ei tarvii vetää palkokasvia nenuun, kun asiasta sanoo.
Jos joku puhuu läpiä päähänsä, niin tottahan se pitää oikaista.

Kuten sanoin, 12 viikkoa on mun mielestä hyvä ikä luovutukseen, mutta ei lain määräämä ;)

Tässäpä vielä kiinnostuneille linkki lakiin:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960247

Ei tarvii vetää palkokasvia nenuun, kun asiasta sanoo.
Jos joku puhuu läpiä päähänsä, niin tottahan se pitää oikaista.

Kuten sanoin, 12 viikkoa on mun mielestä hyvä ikä luovutukseen, mutta ei lain määräämä ;)

Tässäpä vielä kiinnostuneille linkki lakiin:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960247

ja täältä löytyy lisää, myös tuo lainaamani lause jonka jokainen täysijärkinen ihminen osaa lukea oikein jos vain haluaa http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlemmikki.html

ole sitten mitä mieltä haluat. mutta suomessa kasvattajien raja on 12 ja samaa suositellaan ihan vaikka metsästä repäistylle kissanpennulle. tee kuinka haluat, jos haluat. en jaksa vääntää päivänselvästä asiasta joka kuitenkin on vain kissalle parasta tarkoittaen tehty selväksi ihmisille

Mutta mä ajattelen tässä kanssa kissojen parasta ja alueen eläinsuojeluvalvojan kanssa olen myös asiasta jutellut. Hän oli sitä mieltä, että voisin ottaa pennut ja huolehtia niiden madotukset ja rokotukset ja pitää ne ainakin siihen 12 viikon ikään asti opettelemassa kissanelämää oman vanhemman kissani opastuksella. Suositukset on olemassa, tiedän, mutta tässä tapauksessa niitä on mahdoton noudattaa.

Ja tuohon väittämään, että metsästä repäistyllekin kissalle on paras "luovutusikä" 12 viikkoa, niin en usko. Kissanpentujen ensimmäinen ja tärkein sosiaalistumiskausi on 6-7 viikkoisesta eteenpäin, ja on suositeltavaa, että metsä ja navettakissojen pennut haetaan silloin ihmisten ilmoille, jotta ne kesyyntyisivät, eivätkä jäisi sinne metsiin holtittomasti lisääntymään, sairastumaan ja sairastuttamaan ja kuolemaan pois. Aina ei teoria ja käytäntö kohtaa, mutta kissojen parasta ajatellen minä ainakin pyrin toimimaan. Ihanteellista olisi, jos kaikki kissat saisivat vietää perheessä arjen äänien ja ihmisten keskellä leppoisaa pentuaikaa emonsa kanssa ainakin tuonne 12 vk ikään. Ihannemaailmassa ei myöskään ole sotaa eikä nälänhätää.

[
ja täältä löytyy lisää, myös tuo lainaamani lause jonka jokainen täysijärkinen ihminen osaa lukea oikein jos vain haluaa http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlemmikki.html

Edelleenkään iästä ei ole mainintaa ;)
Sehän tuossa onkin niin hankalaa, kun laki ei määrää oikeaa ikää..

Eikä tuossa laissa minkä linkitit kyllä tosiaan mainuttu tuota 12 viikon ikää, vain se, että vieroituksen on tapahduttava silloin kuin se on sekä pentujen, että emon hyvinvoinnin kannalta edullisin. Eikö ole pentujen hyvinvoinnille edullisinta hakea (ja vieroittaa) ne ennen kuin ne lopetetaan laittomasti (hukuttamalla).

NaRikka en mä sun tekemisiä ole tässä nyt puinutkaan, huomaat varmaan että olen vastannut jo aiemmin mitä mieltä olen tästä asiata tässä tapauksessa

Jep, mutta mulle tulee noista sun sanomisista kauheet omantunnontuskat, kun tiedän, että pennut ovat ihan liian nuoria haettavaksi. Mutta pakko mikä pakko.

okei, mä luovutan. antakoon faerie pentunsa pois vaikka sitten jo 8 viikkoisena jos haluaa alkaa pilkkua nussimaan että ei ole ikää koska jokainen ihminen joka tietää jotain kissoista ja niiden elämästä tietää tuon luovutusiän ja tämä on ikä jota kaikki suomen kissaliitot ja asiantuntijat suosittelevat :headwall: ilman että sitä pitää suoraan kirjoittaa johonkin. koska on aina näitä poikkeustapauksia joiden vuoksi ei voida pitä jotain tiettyä ainoana oikeana vaan on elettävä niiden vallassa olevien suositusten mukaan. ainahan on tapauksia joissa vastakkain on joko lopetus tai liian nuorena vieroitus ja jkainen fiksu ihminen tietää miten silloin toimia kunhan kyseessä ei ole liian nuori pentu. jos itse kuulen että joku luovuttaa alle 8 viikkoisen pennun soitan samantien eläinsuojeluun ja teen ilmiannon

Jos mulla olis kissanpentuja, niin antaisin vasta 12 viikkoisena :)
Mutta Taare nyt ottaa ihan rauhallisesti, eikä menetä yöuniaan tämän lain epäkohdan takia ;)

Tilanne tämä:

Tutulla on kissanpentuja ja talon isäntä meinaa lopettaa pennut. Sain kuitenkin sovittua, että talon isäntä pitäisi pennut edes 7 vk ikäiseksi ja siihen pitkin hampain suostui, mutta ei yhtään pidempään kuulemma pidä elossa. Lupasin hakea pennut silloin, ja minulla on niille koditkin jo tiedossa, itse pidän yhden. Kotikissayhdistyksen sivuilla sanotaan, että kissanpennun saa ottaa aikaisintaan 7 vk ikäisenä, jos se on lopetusuhan alla. Silti minua epäilyttää, että teenkö väärin pentuja kohtaan, pitäisikö peräti antaa vaan lopettaa ne? Vai soittaa eläinsuojeluyhdistykselle, joka leikkauttaisi emokissan ja veisi pennut mukanaan kasvamaan lasikopissa 12 viikkoisiksi, kun ne voisivat yhtä hyvin kasvaa kotiympäristössä 12 viikkoisiksi. Eläinsuojeluun uhkasin jo soittaakkin, jos eivät nyt leikkauta emokissaa ja soitankin, jos eivät sitä tee. Saas nähdä. Mutta nämä vahinkopennut jo ehtivät maailmaan putkahtaa, joten mitä teen? Toki olen etsinytkin pentua, ja mieluummin kasvattaisin pennun kotiympäristössä, kuin lasikopissa ja hoidan rokotukset ja madotukset, mutta silti, onko se kauhean väärin?

voisitko sä ottaa emokissun ja lapset teille sitten kun lapset ovat sen 7vko?
Tuskin isäntä perhe pahastuu vaikka joutuvat lainaamaan mirriään, kun eivät ole vaivautuneet sitä leikkauttamaankaan.. saisit lapset "täysi-ikäisiksi" ennen luovutusta ja pennut myös sitä tärkeää ihmiskontaktia äidin huolnepidon ohella.

Jos mulla olis kissanpentuja, niin antaisin vasta 12 viikkoisena :)
Mutta Taare nyt ottaa ihan rauhallisesti, eikä menetä yöuniaan tämän lain epäkohdan takia ;)

itseasiassa olen menettänytkin monesti, tänne on tuotu 7 viikkoisia pentuja emänsä kanssa joista jo osa on annettu pois :( olen saanut jankata ihmisten kanssa että se 6 viikkoinen pieni pallero ei ole sopiva lähtemään hänen taskussa mukaan uuteen kotiin. olen nähnyt kissoja jotka on vieroitettu liian aikaisin ja he kärsivät elämässään tämän takia.

Yhteistyössä