kissarutto ja koiranpentu

Sitä ruttoa levittää villieläimet. Eli supikoirilta kulkeutuu muihin eläimiin. Pitääpä ottaa selvää mihin kaikkiin eläimiin se tarttuu! Tulee aina sellaisia "epidemioita" rajan tuolta puolen :(
Joskus tartuttajia on enemmän ja joskus vähemmän. Jotkut ovat immuuneja tai eivät ainakaan kuole ruttoon. *menee surffaamaan jos löytäisi tietoa tarkempaa...*
 
Ensimmäinen suomessa "kirjattu" supikoira on muuten vasta 1946 vuodelta. Pirulaisia taudinkantajia, linnunpesien tuhoajia vietiin laatokalle Siperiasta venäläisten metsästäjien iloksi! Sieltä laatokalta ne yllättäen levisivät sitten suomeenkin....
Toi oli vielä pääomatietoa. *menee nyt surffaamaan*
 
mä tos netissä yritin ettiä tietoo ja molemmille ainakin annetaan joku parvovirusrokote, ja siinä sit tuli mieleen ku meillä on vrk:n aikana kuollu 3 kissa ja oireet viittaa ruttoon ja kuukauden lopussa olis tulossa koiranpentu.
 
En löytänyt yhtään mitään missä olisi mainittu että kissarutto tarttuisi muihin eläimiin. Mutta aika vakava tauti.
"Kissaruton aiheuttaa kissan parvovirus (FPV). Virusta eritetään kaikkiin eritteisiin (virtsa, uloste, sylki, oksennukset) ja se tarttuu joko suoraan kissasta toiseen tai likaisten astioiden, hiekka-astioiden, häkkien, ihmisten, maaperän jne. välityksellä. Virus siirtyy myös istukan välityksellä syntymättömiin pentuihin. Kissarutto tarttuu helposti, virus säilyy tartuntakykyisenä huoneenlämmössä jopa vuoden. Virus kestää erittäin hyvin erilaisia desinfektioaineita, mm. alkoholeja, eetteriä ja kloroformia. Kissa erittää virusta noin vuorokauden kuluttua tartunnasta (oireita ei vielä ole), ja eritys jatkuu parisen viikkoa.
Varsinaista hoitoa kissaruttoon ei ole, tukihoito (antibiootit, nestehoito, vitamiinit, pakkosyöttö ) voi pelastaa kissan hengen. Ennaltaehkäisynä on rokote. "
 
Edes. rokotesivuilla ei löydy yhteyttä koiraan ja kissaruttoon. esim.
http://www.soukanpienelainklinikka.fi/fi/palvelumme/soukan-pienelainklinikka/rokotukset.html

Sinuna soittaisin vielä yliopistolliseen eläinsairaalaan ja kysyisin varmuuden vuoksi.
 
vieras
voin vastata 100 prosentin varmuudella että ei tartu. on kissojen tauti. Meillä oli aikoinaan villikissoja vanhalla navetalla joita ei saatu kiinni, oli jostain kulkeutuneet sinne ja ne kuoli ihan yht äkkiä ja todettiin et on kissaruttoa ja pari oli mennyt lämpöseen koirankoppiin jotka huomattiin vasta muutaman päivän jälkeen et olivat kuolleet sinne eikä koirat sitä saaneet. Kotikissat pitää aina rokottaa.
 
joo täytyy soitella vaikka eläinlääkärille ja kysellä. tosin meillä on myös kolme aikuista kissaa joissa ei oo ollu mitään oireita vielä, ja sisälle mä en niitä uskalla päästää. nuo sairastelevat ja kuolleet kissat on viiden viikon ikäsiä ja ne on ollu n. viikon verran sisällä ku löydettiin ne tallista. tuossa reilu pari kuukautta sitten otettiin yksi pentu mummolasta ja se kuoli samoihin oireisiin n. kuukausi sitte. täytyy varmaan naapuriin ilmottaa et olis todennäkösesti sellasta tautia liikkeellä ku niilläki niitä kissoja on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katus:
joo täytyy soitella vaikka eläinlääkärille ja kysellä. tosin meillä on myös kolme aikuista kissaa joissa ei oo ollu mitään oireita vielä, ja sisälle mä en niitä uskalla päästää. nuo sairastelevat ja kuolleet kissat on viiden viikon ikäsiä ja ne on ollu n. viikon verran sisällä ku löydettiin ne tallista. tuossa reilu pari kuukautta sitten otettiin yksi pentu mummolasta ja se kuoli samoihin oireisiin n. kuukausi sitte. täytyy varmaan naapuriin ilmottaa et olis todennäkösesti sellasta tautia liikkeellä ku niilläki niitä kissoja on.
Kannattaa ihmeessä ilmottaa naapureille!
Sehän tarttuu tosi helposti, joten tarkkana saa olla, että muut kissat éivät sitä saa...
Täälläpäin on kans kuulemma sitä liikkeellä, ja mä oon ihan paniikissa noitten meidän kisujen takia.
Meillä kans kaks aikuista ja kolme pentua. Ois ikävä ilmoittaa pentujen tuleviin koteihin suru uutisia jos kissarutto tännekkin saapuis. :'(


 

Yhteistyössä