Kissanpennun ottaminen ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhmm

Vieras
Sisko mainihti että kissasta tai siis kissanhiekasta vois olla vaaraa sikiölle tai raskaudelle yleensäkkin. Mitä vaaraa, tiedätkö? Kovasti on mietinnässä kissanpennun ottaminen ja aloin miettimään onko järkevää kun olen raskaana ja kun kuulin tuosta vaarasta. Toisaalta, on kai monessakin kissataloudessa oltu raskaana...

Älä ota. Muutaman kuukauden päästä keksit kuitenkin, että kissa varmasti vähintään tappaa vauvan ja miehellekin pukkaa allergiaa, joten nyt olisi tarjolla alle vuoden ikäinen kissa ja jos kukaan ei ota niin viet terveen pennun piikille.

Kissa voisi myös stressaantua muutoksista vauvan tultua, jolloin vaarana esim. pissailu vääriin paikkoihin. Myös vauvahan voi olla allerginen. Ottaisin vasta kun vauva olisi vähän vanhempi.

Itselläni on kaksi kissaa. Erittäin rakkaita lemmikkejä. Tokson voi saada huonosti pestystä salaatista. Mut ennemminkin ajattelen kissan parasta. Kun vauva oli kiinni jatkuvasti, mies halus huomiota myös, itse olis kaivannut vain olemattomuutta niin kissan huomionkipeys sai mut välillä räjähtämään. Eli. Kissalle parempi kun odotat pari vuotta. Se kaipaa hellyyttä likkikaveria syliä huomiota yms paljon. Ja vauvan kanssa voi olla välil aika raskadta

Minä olen raskaana ja meillä on kissa. Mies hoitaa laatikon siivouksen. Kissa siis sisäkissa joten toksoplasmoosista tuskin on vaaraa. Kissalta on pääsy kielletty pöydille, mutta työtasot keittiössä ja keittiönpöydän pyyhin päivittäin aineen kanssa. Ennen syömistä ja ruoanlaittoa pesen kädet kunnolla. Kun vauva syntyy, kissa pääsee anopille ainakin puoleksi vuodeksi, ollaan jo kissaa totuteltukkin sinne ja tuntuu viihtyvän. Silti suosittenlen kissan ottamista vasta parinvuoden päästä :)

Mistä "hih" on lainannut sitaattinsa? Mä otin kissanpennun keväällä ja loppukesästä olin suunnittelemattomasti raskaana. Kissan ulosteisiin en koskenut (enkä syönyt), enkä toksoa saanut. Testattiin sen vuoksi, että luulin sen takuuvarmasti joskus sairastaneeni, koska kissoja oli "aina ollut" Eipä vaan löytynyt immuniteettia.

Vaarallinenhan se toksoplasmoosi sikiölle on, alkuraskaudesta varsinkin. Ja vähän kyseenalaistan tota kissan paskan syömistäkin. Aika huono tuurihan siinä pitää olla että sen saa :/

Joo, älä ota kissaa vielä. Sen hoitaminen vie kuitenkin aikaa ja varsinkin pentuna vielä enemmän. Eräs tuttuni otti kaksi kissanpentua kerrallaan kun lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen. Noh, vuoden sisällä ne kissat tarvitsi uutta kotia, kun kusivat ja paskoivat joka paikkaan ja olivat kuulemma muutenkin raivostuttavia. Veikkaan, että ei vauvan hoidolta jaksanut enää perehtyä sen kummemmin kissojen koulutukseen...

Jos päädyt sen kissan ottamaan, ole tarkka mistä sen hankit! Meille tuli kissanpentu, jolla epäiltiin giardiaa, kun sillä oli veriripuli heti muutettuaan. Kyllä siinä muutaman kerran mietti, että on viimeinen kissa, joka lapsiperheeseemme otetaan. Giardia olisi tiennyt koko kämpän desinfiointia ja se olisi voinut tarttua ihmisiinkin. Lopulta syyksi paljastui matojen aiheuttama suolistotulehdus, kissaa ei oltu luultavasti ikinä madotettu, vaikka sen antaja näin vakuuttikin. Paikka mistä hain pennun, oli perhe, jossa useita ulkokissoja ja kun kyselin matolääkkeen nimeä ja mitä ruokaa pentu on syönyt siellä, niin vastaukset oli epämääräisiä. Mun antama matolääke sitten kai sai matoset joukkovaellukselle. Toksoplasman saanti sisäkissalta on aika epätodennäköistä, mutta pentu on voinut saada sen entisestä kodistaan, jos emo on ulkokissa. Muistaakseni sen tartuttamisaika on suht lyhyt, ja kissa voi sairastaa sen vain kerran.

Yhteistyössä