Kissanomistajille kysymys?

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
niin niin
minun rakas kissani katosi jäljettömiin ja silloin päätin etten tänne enää kissaa ota (ilveksiä, kettuja ja huuhkajia metsät täynnä). ja kyllä, kissani kulki vapaana ja nautti elämästään.
 
Kaupunkilainen
Asun Helsingissä, omakotitalo/rivitaloalueella. Mun mielestä on ainakin huono asia, että täällä päästetään kissat juoksemaan vapaina. Ei tämä ole maaseutu viljasiiloineen ja yhden puolikuolleen kissan olen tienpenkalta luovuttanut löytöeläintaloon.
Silmä puhki, nälkiintynyt eikä pystynyt kävelemään. Se on vapaana kulkevan kaupunkikissan kohtalo. Mielestäni "se tykkää siitä" on tässä tapauksessa huono tekosyy. Kissaa ulkoilutetaan kaupungissa valjaissa, jos se haluaa ulkoilla.
Muutaman korttelin päässä olen yöaikaan törmännyt supikoirapariskuntaan, eihän kissa mitään tuollaisille mahda, samoin kuin ketuille.
Vapaana kissa joutuu myös toisten kissojen kanssa tappelemaan, voi erehtyä pihalle, jossa on vahtikoira, puhumattakaan autoista. Myyristä kissa voi saada myyräkuumeen ja tartuttaa sen jopa omistajaansa!

Suomessa on varpuset jo vaarantuneiden lajien listalla, osasyy tähän on myös kotikissat, jotka on päästetty saalistamaan. Maailmassa kotikissat tappavat miljardeja lintuja ja muita pikkueläimiä, eikä edes ruuakseen.
Pitääkö meidän antaa kissan tappaa Suomen luonnosta pikkulinnut, kun "se niin tykkää siitä"? Mielestäni luonnonvaraisilla eläimillä on suurempi oikeus elää, kuin kotikissalla vapaasti saalistaa.

Jos tapaatte kissoja vapaina kaupungissa, pyytäkää lainaan eläinsuojeluyhdistyksiltä loukkuja ja toimittakaa kissat löytöeläinkotiin. Omistajat sitten maksaa sen parisataa euroa kissastaan, mutta löytöeläintalo saa kuitenkin paljon tarvitsemaansa rahaa muiden eläinten auttamiseen.
 
vieras*
Mutta kerroppa MIKÄ on se eläin jonko kissa vois tappaa joka on rauhoitettu?
Susi? :D
Aika monikin:

mm. sammakko, peltohiiri, vaivaishiiri, västäräkki, varpunen, punatulkku, talitiainen, sinitiainen, hömötiainen, haarapääsky, räystäspääsky, tervapääsky, jne.

Noiden lisäksi lukuisat muut eläimet ovat rauhoitettuja ja suomen luontoon kuulumaton vieraslaji, kissa, pystyy ne tappamaan.
En ala tähän kaikkia erikseen kirjoittamaan, koska toivon että tietämättömyydestäsi huolimatta sinulla on kuitenkin lukutaitoa, jotta voit ne itse tuolta lukea.

- Ymparistö > Rauhoitetut lajit
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Minun mielestä suurin ongelma irti kulkevissa kissoissa on se, että ne kuseskelee/paskoo sinne minne ei pitäis. Ja makoilee toisten terassikalusteilla ja karvaa ne tai tepastelee autojen päällä ym. "vahinkoa" aiheuttaen.

Tämän vuoksi meidän kissa ei kulje vapaana vaan ulkoilee pihassa häkissä. Ja todellakaan se ei ole niin onnellinen kissa kuin se varmaankin olisi vapaana kulkiessaan. Ja kun kissa on vahdittuna ulkona ei tarvii myöskään miettiä, että missäköhän se nyt ressukkana kituu ja viruu kun ei kuulu kotia. Jos asuisin maalla ja tietäisin että kissat ei aiheuta muille ihmisille vahinkoa/harmia, antaisin kissan kulkea vapaana. Ottaisin sen riskin, että häviää kun luulen että kissa nauttii elämästään enemmän vapaana jolkotellen.

Harmittaa kissat jotka teipparoi vapaana ja kuseksii lasten hiekkalaatikkoihin ja turha kenenkään väittää "että meidän vapaan kulkeva kissa ei kuseksi". Ja tähän samaan keskusteluun voin todeta että mikään ei ärsytä niin paljoa kuin laiskaperse koiran omistajat jotka ei kerää vuffesa paskaa pois kävelytien väylältä.
 
Sisäkissan omistaja
luulen että kissa nauttii elämästään enemmän vapaana jolkotellen.
Tämä on nimenomaan vain ihmisten luuloa ja seurausta siitä että on toimittu väärin.
Kissa ei todellakaan osaa vaatia pääsevänsä nauttimaan vapaana jolkottelusta, jos ei typerä omistaja sitä siihen lainvastaisesti ole totuttanut.

mikään ei ärsytä niin paljoa kuin laiskaperse koiran omistajat jotka ei kerää vuffesa paskaa pois kävelytien väylältä.
Harvoin ne keskelle kulkuväylää paskoo, mutta toivoisin että ne paskat kerättäisiin myös sieltä pientareen pusikoista, vaikka paljon vähemmän ne paskat siellä kävelytien pientareella haittaa kuin irtokissojen sontaläjät omalla, muuten siistillä pihanurmella.

Mutta siinä olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi että suurin ongelma on juurikin se että kissat päästetään irralleen naapureiden riesaksi kusemaan ja paskomaan, sotkemaan terassikalusteet kuraisilla tassuillaan ja karvoillaan, sekä sotkemaan ja naarmuttamaan autot.

Moni kissanomistaja tosiaan luulee että "Ei se meidän kissa, vaikka vapaana kulkeekin.", mutta kun nimenomaan se teidänkin kissa on kuraperse kusiruuta joka sotkee ja terrorisoi naapureiden pihat, autot ja terassit. Vaikkei se omaa pihaa ulosteisiin sotke, niin oman pihan ulkopuolella se on kuin helvetistä tullut haittaeläin.

Tämän takia meidän kissa on sisäkissa ja ulkoilee vain valvotusti kytkettynä. Jokainen huolehtikoon itse hankkimistaan eläimistä, eikä sysää vastuuta ja vaivoja naapureiden hoidettaviksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä