Kissan ruoasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VenlEmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

VenlEmi

Jäsen
04.04.2006
163
0
16
Mulla on kohta 8v leikattu sisä kissa.. Se katetroitiin viikko sitten virtsakivien takia ja nyt pitäisi alkaa syöttämään liotusruokaa..
Mutta mitä?
Olen kysellyt ell että mitä sille annan ja kaikilta tulee eri vastaus että mikä on hyvää ja auttaa ja yleensä ne on niitä kallimpia ruokia mitä markkinoilta löytyy....
Ite olen nyt päätynyt Nutro Choice kuivamuonaan..
Mutta onko muita hyviä ja suht edullisia ruokia mitkä liottais noita virtsakiviä?
Onko Acana merkki hyvä?

Kiitos vastauksista!

Virtsakivien liuotusruokaa saa ainoastaan eläinlääkäriltä. Miksei ell neuvonut asiassa?? Jos kissalla on selkeästi kiviä ja kiteitä virtsassa, lääkeruoka on ainoa suositeltava vaihtoehto. Saihan kissa antibioottikuurin? Mitä kiteitä kissalla on? Struviitti, oksalaatti vai mitä? Eri kidetyypeissä on erilainen hoito. Vie pissanäyte tietyin väliajoin tutkittavaksi, että hoidon tehoamista voidaan seurata.

Tavallinen laadukaskaan ruoka ei liuota jo syntyneitä kiteitä saati kiviä pois. Aluksi tarvitaan varta vasten näihin tiettyihin kiteisiin tarkoitettua lääkeruokaa ja vasta kun kissa on ollut pidemmän aikaa terveenä ja kiteet ovat sulaneet (eli pissanäyte on pari kertaa ollut puhdas) voidaan siirtyä ylläpitävään ruokaan. Tässä asiassa hinta ei saa olla este, hoitamaton pissavaiva on hengenvaarallinen. Ell saa myös ylläpitäviä ruokia mutta harkinnan mukaan voi siirtyä myös suoraan laadukkaaseen eläinkauppatasoiseen ruokaan (esim Acana käy kyllä tähän ja itsekin sitä käytän virtsan puhtautta ylläpitävänä ).

Kiinnitä huomiota myös muihin virtsaongelmiin liittyviin asioihin. Eli tarkista vessojen riittävä määrä, sijainti, hiekan laadukkuus ja hajuttomuus. Varmista myös, että kissa juo tarpeeksi (lasinen laakea kulho kaukana ruokapaikasta on varmin keino saada kissa juomaan). Vähennä myös stressin määrä minimiin ja varmista ettei kissalla ole muita sairauksia (iän huomioon ottaen), jotka aiheuttaisivat stressiä elimistölle.

Yhteistyössä