Kissan leikkaus

Viedään meidän kissa (ikä on 10kk) leikattavaksi. kissa on leikkisä, mutta tuleeko se muuttumaan leikkauksen jälkeen? Rauhoittuuko se? Ja kuinka kauan sitä tötteröä kissat pitää päässään?? (se mahan nuolemisen esto juttu) Meillä on sen nuoremman kissan lisäksi yksi toinen. Se on leikattu, mutta en muista siitä mitään. Muuttuuko se nuori kissa tyttö kokonaan vai vain vähän? Miten nopeasti se toipuu leikkaauksesta?
 
Meillä leikattu useampi poikakissa,tyttökissaa ei vielä. Ihan vajaassa vuorokaudessa ovat meidän pojut toipuneet ja se ärsyttävä merkkaaminen ja pissiminen joka paikkaan on loppunut. Mutta kyllä nuo pienimmät ovat sen leikkisyyden säilyttäneet ja meno on aika hurjaa iltaisin :)
Tuosta tötteröasiasta en osaa sanoa sitten mitään kun ei ole kokemusta.
 
Mulla kaksi leikattua tyttökissaa joista toinen leikkautettu ja toinen tuli leikkautettuna. Meillä ei ainakaan kissan persoonallisuus muuttunut mihinkään suuntaan sterilisaation jälkeen mutta inhottavat yömouruamiset yms merkkailut jäi pois. Tyty leikattiin aamulla ja jo saman päivän iltana oli jo kunnossa. Sitä tötteröä ei meidän kisulle laitettu (oli eläinlääkäriltä loppu) mutta tosi nätisti oli eikä nuollut sitä leikkaushaavaa vaikkei siinä lopulta ollut edes sitä lappuakaan
 
Uroskissan luonne ei muuttunut muuten kuin että merkkailu loppui. 2 kertaa on kastroinnin jälkeen merkannut - silloin kun tuli uusi kissa taloon ja kun muutettiin :)
Herra on edelleen samanlainen juntti ja äitin vauva kuin ennenkin.
Tötteröä ei tullut. Haava ommeltiin kiinni (piilokives - isompi operaatio) ja päällä oli laastari joka otettiin pois n. 3:n yön päästä. Hyvin antoi olla laastarin rauhassa.

Tyttökissa ei myöskään saanut kauluria kun leikattiin, vaan hällekin tuli laastari ja samat hoito-ohjeet. Eikä luonne juurikaan ole muuttunut. Mitä nyt toki juoksun tuoma mouruaminen loppunut
 
Meidän kissa leikkasimme muutama viikko sitten. Leikkaushaava liimattiin vain eikä tarvinnut tötteröä.
Nuolemisen estämiseksi laitettiin auki leikattu sukka, eläinlääkärin ohjeiden mukaan :)
Haava parantui kahdessa viikossa.
 
Leikkaus kyllä kannattaa, kollikissalta jää merkkailu yms muu ikävä pois :) Tötterö oli päässä muistaakseni viikon, mutta haava tulehtui sen jälkeen ja sai antibiootit joten tötterö oli vielä toisen viikon.Itsellä kolli kyllä ollut erittäin leikkisä. Ainoa "esteettinen haitta" on että vatsanahka alkaa leikatuilla kissoilla roikkumaan.
 
Kerrohan ihmeessä miten ruokkia? Eläinkaupan ruokia olen kollille syöttänyt ja kissa ei ole lihavaksi syötetty. Myös ruoka-ajat säännölliset. Olen nähnyt monia kissoja joilla sama juttu... mutta ehkä olen vain sattunut näkemään ne roikkuvatsat x) Pääasia että kissa voi hyvin leikkauksen jälkeen.
 

Yhteistyössä