Kissa söi kanin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä kyselen

Vieras
Muistan viime kesänä täällä olleen juttua, jossa naapurin kissa oli syönyt kanin pihalta. En muista miten siinä kävi ja johtiko johonkin toimenpiteisiin, mutta tuli nyt mieleen tässä, kun noita kissoja meilläkin pyörii.
Eli meidän tilanne on tämä: Takapihamme on aidattu 1,5metrin puutarha-aidalla, eli tuolla tuommoisella vihreällä muovitetulla verkolla. Lisäksi alaosaa kiertää metrin korkea kanaverkko. Meillä on kanit kesäaikaan vapaana takapihalla, toki häkissään aina kun emme ole kotona, mutta muuten vapaana. Lähialueen kissoja ne tietenkin kiinnostavat ja kiipeilevät useita kertoja päivässä meidän pihaan hätyyttämään kaneja. Nyt en uskalla niitä pitää enää lainkaan irti jos itse en ole kokoajan pihalla vahdissa (tuossa aiemmassa jutussa kissa oli tappanut kanin vaikka perheen lapset olivat olleet ulkona)
Eli jos kissa tulee meidän aidatulle pihalle ja tappaa kanin, onko syy minun, kun pidän kanini vapaana, vai kissan omistajan kun ei pidä huolta eläimestään vaan antaa sen kulkea toisten pihoissa.
Muutenkin ärsyttää kun kissat pyörivät tässä kokoajan nyt kun haistavat kanit. Toki ymmärrän että nimenomaan kanit niitä tänne vetävät, mutta eikö minulla ole toisaalta oikeus pitää omassa aidatulla pihallani lemmikkiä? Kanit kn eivät pääse kuitenkaan ulos meidän piha-alueeltamme minnekään?
Kissoja on niin paljon, etten edes tiedä suurinta osaa, kenen ovat. Niin, ja talo ja tontti ovat omamme.

No syy on tietysti kissanomistajan. Hänen on lain mukaan pidettävä kissa sisätiloissa ja ulkonan valvotusti.

Meillä asustavat kotona niin kaksi kollikissa kun yksi pippurinen pupurouva ja onneksi tuelvat hyvin keskenään toimeen. Kani on aina vapaana, ruhaisaa yhteiseloa heillä takana jo kohta 8 vuotta

Jos tällainen kissaongelma on, en uskaltaisi kaneja pihalla pitää. Jos kissa tappaa kanin, on varmaan hankala selvittää kenen kissa oli kysessä. Ikävä ongelma, mutta asialle ei taida mahtaa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä kyselen:
Muistan viime kesänä täällä olleen juttua, jossa naapurin kissa oli syönyt kanin pihalta. En muista miten siinä kävi ja johtiko johonkin toimenpiteisiin, mutta tuli nyt mieleen tässä, kun noita kissoja meilläkin pyörii.
Eli meidän tilanne on tämä: Takapihamme on aidattu 1,5metrin puutarha-aidalla, eli tuolla tuommoisella vihreällä muovitetulla verkolla. Lisäksi alaosaa kiertää metrin korkea kanaverkko. Meillä on kanit kesäaikaan vapaana takapihalla, toki häkissään aina kun emme ole kotona, mutta muuten vapaana. Lähialueen kissoja ne tietenkin kiinnostavat ja kiipeilevät useita kertoja päivässä meidän pihaan hätyyttämään kaneja. Nyt en uskalla niitä pitää enää lainkaan irti jos itse en ole kokoajan pihalla vahdissa (tuossa aiemmassa jutussa kissa oli tappanut kanin vaikka perheen lapset olivat olleet ulkona)
Eli jos kissa tulee meidän aidatulle pihalle ja tappaa kanin, onko syy minun, kun pidän kanini vapaana, vai kissan omistajan kun ei pidä huolta eläimestään vaan antaa sen kulkea toisten pihoissa.
Muutenkin ärsyttää kun kissat pyörivät tässä kokoajan nyt kun haistavat kanit. Toki ymmärrän että nimenomaan kanit niitä tänne vetävät, mutta eikö minulla ole toisaalta oikeus pitää omassa aidatulla pihallani lemmikkiä? Kanit kn eivät pääse kuitenkaan ulos meidän piha-alueeltamme minnekään?
Kissoja on niin paljon, etten edes tiedä suurinta osaa, kenen ovat. Niin, ja talo ja tontti ovat omamme.

Älä pidä vapaana, yksi kaunis päibä löydät vain luut/raadon pihalta. >itselle ei edes tulisi mieleen laittaa kaneja pihalle irti...on muitakin vaaroja linnut, kotkan kynsiin pian joutuu. Keksi jokin muu järkevä ratkaisu mutta älä laita niitä pihalle jos kertas noin vaarallista on. Kisut on petoja.

Meillä oli ainakin se tilanne viime kesänä että naapurin kissa tappoi kanimme aitauksesta ja kävi myös lasten päälle. Omistajahan ei lotkauttanut korvaansakaan. Lopputulos oli että kyllä kissanomistaja oli se syyllinen,poliisin mukaan kissa on lainsuojaton eläin mikäli toisten pihoilla kulkee. Me otettiin kissa kiinni vaan ja toimitettiin se eläinsuojeluun.

Ei sais kissat juosta vapaana, ELLEI omistaja oo n.metrin säteellä perässä, eli kissan kuuluu vapaanaollessaankin olla omistajan kiinniotettavissa.

Mulla itellä on kissoja, joten en tod. oo mikään kissavihaaja, mut mun mielestä tässä tapauksessa ne kissanomistajat on vastuuttomia, ei ap! :attn:

mä sanoisin että kissan omistajan syy. Kuitenkin piha on sinun ja olet asianmukaisesti huolehtinut siitä, että kanit eivät pääsee karkaamaan, ja jos kissanomistaja ei vastaavasti pysty huolehtimaan siitä että hänen kissansa ei mene muiden pihoille tulee hänen pitää kissansa lieassa tai sisällä tms. Sama jos eläintarhasta karkaa karhu ja se vie sun koiran sun pihalta niin onhan se eläintarhan syy.

Mun mielestä ihan sama kenen vika se on. Ei se syyllisen etsiminen tuo sitä kania takasin. Meillä kun pidettiin kania ulkona vapaana, vahdittiin koko ajan että mikään kissa, kettu tai haukka sitä nappaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
meillä on sekä kissoja että kaneja ja ovat tallissa samassa karsinassakin. Kissa ei pysty tappamaan kania ellei se ole tosi sairas tai syö jos ei ole valmiiksi kuollut.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kissa pystyy tappamaan kanin helposti, ja syökin sitä kyllä. Oikein kovaluonteinen kissa voi ottaa hengen jopa minkiltä.
Meillä on myös tallissa kaneja ja kissoja, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö vapaana kulkeva kissa voisi mennä ja tappaa vierasta karkuun juoksevaa kania.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No syy on tietysti kissanomistajan. Hänen on lain mukaan pidettävä kissa sisätiloissa ja ulkonan valvotusti.

Meillä asustavat kotona niin kaksi kollikissa kun yksi pippurinen pupurouva ja onneksi tuelvat hyvin keskenään toimeen. Kani on aina vapaana, ruhaisaa yhteiseloa heillä takana jo kohta 8 vuotta

älä puhu paskaa kissa saa olla vapaana pihalla.

Tähdennän vielä, ettei meilläkään kanit ole vapaana kokoaikaa, vaan silloin kun olemme itse paikalla. Mutta lähinnä muistelin sitä aiempaa juttua, että siinä kissa oli tullut ja tappanut kanin, vaikka pihalla oli ihmisiä. Eli röyhkeä kissa voisi juosta ja vahingoittaa kania vaikka sitä vartioidaankin.
Minua vaan harmittaa se ristiriita, että jos esim naapurin koira juoksee pihalle ja puree lasta (minulle on lapsena käynyt näin), niin ei kai silloinkaan syy ole äidin, joka antoi lapsensa olla ulkona...

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

Juu OMALLA pihalla

Alkuperäinen kirjoittaja hep:

Juu OMALLA pihalla

juu ja ihan taajamaalueella tässä suomen laki. ota asioista selvää.

Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri. Pykälän viimeinen kappale sanoo kuitenkin selvästi, että kissaa koskee vain momentin 2 kohta: "pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua." Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs viime kesänä kirjoitellut kaninomistaja:
Meillä oli ainakin se tilanne viime kesänä että naapurin kissa tappoi kanimme aitauksesta ja kävi myös lasten päälle. Omistajahan ei lotkauttanut korvaansakaan. Lopputulos oli että kyllä kissanomistaja oli se syyllinen,poliisin mukaan kissa on lainsuojaton eläin mikäli toisten pihoilla kulkee. Me otettiin kissa kiinni vaan ja toimitettiin se eläinsuojeluun.

Mä soittelin poliisille noista vapaana juoksevista kateista joka meidän pihaan paskoo ja tappaa lintuja, oravia ym.
Sanoivat että jos saan otettua kuvan kissoista itse teossa, olisi tosi iso plussa.
Tähän mennessä niitä on vaan luukutettu ja toimitettu kissalaan.
Onneksi kylän kissala lopetti ja nyt pitää kärrätä ne pidemmälle :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs viime kesänä kirjoitellut kaninomistaja:

Mä soittelin poliisille noista vapaana juoksevista kateista joka meidän pihaan paskoo ja tappaa lintuja, oravia ym.
Sanoivat että jos saan otettua kuvan kissoista itse teossa, olisi tosi iso plussa.
Tähän mennessä niitä on vaan luukutettu ja toimitettu kissalaan.
Onneksi kylän kissala lopetti ja nyt pitää kärrätä ne pidemmälle :kieh:

Vain villikissoja saa pyydystää.

juu ja ihan taajamaalueella tässä suomen laki. ota asioista selvää.

Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri. Pykälän viimeinen kappale sanoo kuitenkin selvästi, että kissaa koskee vain momentin 2 kohta: "pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua." Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

Mutta ei toisten pihoissa taajama-alueellakaan, ja sitähän on mahdoton estää joten pitäkää ne kissanne kiinni koska se EI ole sallittua että menevät toisten pihoihin,.

Yhteistyössä