kirvelevä rinta vaivana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
On jo jonkun aikaa pitkin kevättä oikean puoleista rintaa jotenkin jännästi aristanut, kipeä se ei kuitenkaan ole.
Aamuisin varsinkin kun puen ja menen alaspäin niin se kirvely alkaa jostain kainalon ja rinnan yläosan tietämiltä, olen säännöllisesti tutkinut rintojani, ja ainakaan kyhmyjä ei ole, eikä ulkoisia muutoksia.
Ikää liki 40v, ja kuukautisia ei enää ole joten sitä arkuutta se ei voi olla.
Olen nyt kahden vaiheilla kun en tiedä lähtisinkö lääkäriä tilaamaan ja monia satoja euroja siihen pistämään, lisäksi vielä sitten viikkojen odotus ensin lääkäriin, sitten mahd. mammografiaan ja taas tuloksia odottamaan.
Lueskelin rintasyövästä ja se kait yleisemmin tuntuu pahkuroina tai ulkoisina muutoksina, eikä aiheuta kiputuntemuksia, salakavala kun on.
Mitä tekisitte minun sijassani? ja voiko kirvelyn tunne tullakkin esimerkiksi keuhkoista pitkittyneen flunssan takia? mikä siis edes olisi oikeanlainen lääkäri?

mullakin kirveli rinta ja ensin pelästyin mutta huomasin että mulla oli nännissä haava ja laitoin siihen rasvaa ja se haava parani. nyt ei enää tunnu kirvelyä.

No, jos vaikka sinulla on menkat, niin monella naisella on jokin erityinen syy, ettei niin ole. Tuliko mieleesi, että taustalla voi olla vaikkapa sairaudesta johtunut kohdunpoisto?!
Dor..!

Alkuperäinen kirjoittaja n46:
Miten sulla ei enä ole menkkoja? Mulla on vielä säännölliset. Luulen, että ne on vaihdevuosioireita sulla vaan.

No minulla on menkat loppuneet jo 30senä munasarjatulehduksen vuoksi. Olen siihen saanut lääkityksen, ja jotenkin uskomattomalta tuntuu, että 7-vuoden jälkeen TOINEN rinta alkaisi aristamaan ja kirvelemään. Tämä kirvely ei myöskään liity mitenkään "kuukautisaikaani", vaan on jokapäiväistä. Rinta ei varsinaisesti särje, mutta on kosketus/paine arka ja tosiaan kirvelee tietyssä asennossa, voihan olla että sisällä on jokin nesterakkula, mikä tietyssä asennossa painaa..tiedä häntä. Enkä oikein osaa syöpääkään pelätä kun rintasyövästä usein tulee patti joka on kivuton, korjatkaa jos olen väärässä.

ei se ihan niin varma sääntö ole. Minä en sinuna ihmettelisi pitempään, vaan antaisin tutkia. Oli mikä oli. Turha se tutkimus ei kuitenkaan ole, rintojen tuollaisiin erikoisiin tuntemuksiin pitemmältä ajanjaksolta kannattaa reagoida.

Tervepä terve taas! no nyt on mammolla kuvattu ja loppuviikolla vastauksia tuloos.
Sekä lääkäri, että syöpäsäätiön hoitaja olivat tuntevinaan kipeässä rinnassa jotain kovaa yläneljänneksellä? voi olla tiivistä kudostakin. Itse tutkimus ei ollut kivulias vaikka pelkäsin ihan järjettömästi sitä konetta. Rinta on edelleen kipeä ja välillä kylkeä kääntäessä yölläkin siihen herää kun se jotenkin aristaa patjaa vasten, mutta hyvä nähdä löytyykö kivuille syytä, ja jos, niin millainen?

Hyvä, että ryhdyit toimiin! Odotellaan nyt rauhassa, todennäköisyys kuitenkin pahimpaan on pieni, muita syitä on useampiakin. Nekin saattavat kuitenkin tarvita toimenpiteitä tai lääkitystä - ja mitä pikemmin, sitä paremmin tuloksin.

No ei ollut mitään mammossa nähtävissä, ihan puhtaat kuvat, nyt sitten menen ultraan. Näkyykö mastopaattinen muutos jo mammografiassa? On tämä jännää kipua, välillä oikein tosi kipiää tekee. En oikein osaa mitään kovin pelottavaa odottaa kun ei muita oireita ole, paitsi kova väsymys, lienee koulusta ja töistä sekin.Ja toisaalta, jos ultrassakaan ei näy mitään, ni mitäs se sitten on? kudossärkyäkö?

Itselläni kipua rintaan aiheuttaa antiperspirantti. Tarkoittaa suomeksi sitä, että antiperspirantti sisältää alumiinia, joka estää hikoilun. Normaalisti hikeni on pahanhajuista ja siksi käytän antiperspiranttia, sillä erityisesti apteekin tuotteet ovat tehokkaita. Luulin aluksi itsekin, että nyt iski rintasyöpä, mutta kyse oli todellakin antiperspirantin aiheuttamasta kivusta vasemmassa kainalossa lähellä rintaa. Oikeassa kainalossa kipua ei ollut koskaan.

Säikähdin sitä, että mitä hien erittymisen estäminen aiheuttaa muutoinkin kuin vain pelkkää kipua kymmenien vuosien aikana, joten lopetin antiperspiranttien käytön.

Talkki on hyvä. Itseasiassa siirryin käyttämään sitä sillä minulta on löytynyt useita (hyvälaatuisia onneksi) kasvaimia rinnoista ja en todellakaan tahdo lisäta riskiä enää yhtään.

Yhteistyössä