Kirsikkapuu,isotuomipihlaja ja laikkukirjokanukka,kellään näistä kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m

Vieras
Pihan laitto edessä tänä syksynä ja näitä olen funtsaillu meille tienvarteen.
Eli niin että keskellä olisi matalempaa (1,5-2m) ja sivuilla reippaasti isommat pensaat/puut.

Miten näiden talvehtiminen,varsinkin tuon kanukan?Meneekö talveksi kokonaan pois?

Kertokaa ihan omakohtaisia juttuja :)
Googlen kautta olen lukenu aikas lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Meiltä löytyy sekä isotuomipihlaja-aita että kirsikkapuu. Mitä haluaisit tietää?

Kiva :)
Kuinka korkeita nämä ovat,noin?
Millasella paikalla ovat,aurinkoinen/puolivarjo vai mikä?
Onko esim.myyrät tai vastaavat tehny tuhojaan?
Miten talvehtiminen,tarviiko tehdä mitään erityistä?
Tai yleensäkin,tarviiko siistiä oksia sen kummemmin muuta kuin kuivuneet poistaa?

Tässä nyt mitä näin äkkiseltään päähä pälkähti :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Meiltä löytyy sekä isotuomipihlaja-aita että kirsikkapuu. Mitä haluaisit tietää?

Kiva :)
Kuinka korkeita nämä ovat,noin?
Millasella paikalla ovat,aurinkoinen/puolivarjo vai mikä?
Onko esim.myyrät tai vastaavat tehny tuhojaan?
Miten talvehtiminen,tarviiko tehdä mitään erityistä?
Tai yleensäkin,tarviiko siistiä oksia sen kummemmin muuta kuin kuivuneet poistaa?

Tässä nyt mitä näin äkkiseltään päähä pälkähti :)

Aita on nyt 8-vuotias ja korkeutta on sellainen 2,5 metriä. Kirsikkapuu on noin kuusivuotias ja korkeutta on pari metriä silläkin.
Olen leikannut aitaa koko ajan, jotta se haarautuu. kaksi kertaa vuodessa aina sopivasta kohdasta juuri silmun yläpuolelta. Ei ole pakko leikata, mutta niin tulee tiheä ja haaroittunut. Ei tarvitse talvisuojausta. Paikka on aurinkoinen ja aika köyhä maaperä, ei tarvitse ihmeitä.

Kirsikka on hyvin lähellä tuota pensasaitaa, länsi-eteläpihalla asustaa. Sen suojaan verkolla jäniksiltä talveksi. En ole koskaan leikannut. Marjoja en saa koskaan itse, kun linnut syövät ne = (

Kiitos paljon vastauksesta.
Onko maaperässä vai missä "vika" kun eivät ole tuon isommaksi kasvanut?
Ei sillä,isojahan ne ovat nytkin :)
Meinaan vaan ku mitä olen näistä lukenu niin pitäis kasvaa 4-6metrisiksi...
Ja tätä kokoluokkaa olin ajatellut noihin teitten varsiin josta meidän pihaan tullaan.
Näitä isompia tulisi 2kpl,kumpaankin päähän pihaa.
Eli että olisivat reippaasti isompia kuin tuo laikkukirjokanukka johon olen nyt ihastunu :D
Ja tätä kanukkaa tulisi sitten näiden isompien keskelle aidaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos paljon vastauksesta.
Onko maaperässä vai missä "vika" kun eivät ole tuon isommaksi kasvanut?
Ei sillä,isojahan ne ovat nytkin :)
Meinaan vaan ku mitä olen näistä lukenu niin pitäis kasvaa 4-6metrisiksi...
Ja tätä kokoluokkaa olin ajatellut noihin teitten varsiin josta meidän pihaan tullaan.
Näitä isompia tulisi 2kpl,kumpaankin päähän pihaa.
Eli että olisivat reippaasti isompia kuin tuo laikkukirjokanukka johon olen nyt ihastunu :D
Ja tätä kanukkaa tulisi sitten näiden isompien keskelle aidaksi.

Ai tuo aitako? Se on siksi tuon korkuinen, että olen tietoisesti leikannut sitä tiettyyn kokoon. Ei ole kiva, jos on kuusimetrinen aita omakotialueella...
Varmaan ne kasvavat hyvinkin korkeiksi, mutta ovat sitten sellaisia pitkiä oksattomia loikkoja, jos ei yhtään lyhennä. En ole kyllä ikinä nähnyt 6-metristä isotuomipihlajaa.

Ja tuo kirsikkapuu ei varmaan tuosta enää kasva. Se on kyllä ihan hyvässä puutarhamaassa. Lajikkeissa on varmaan eroa.

Aivan aivan.Taitaa olla ainaski tuon isotuomipihlajan kohdalta asia selvä.
Sitä joutuis aika lailla leikkelemään ku yksinään tönöttää,muuten olis tosiaan vähän hömelön näköinen.Ja mä tiedän itteni,että mun ei tulis sit kummiskaan sitä siistittyä.
Mutta tuo kirsikkapuu,mites muuten sen syysväri?Pudottaako lehtensä missä kohin vuotta?

En oikein ymmärrä, miten aiot laittaakeskelle matalaa ja ympärille korkeampaa... eihän se matala näy sieltä... en oikein tajua...

Kuinka monta kappaletta mitäkin ajattelit laittaa ja selitätkö tarkemmin minkälaista ryhmää ajattelit.

Mun mielestä tuon tuomipihlajan ja kirjokanukan kaveriksi ei oikein jalokirsikka sovi tyylillisesti, ennemmin pilvikirsikka tms. koristekirsikka. Pilvikirsikka on isohko puu.

Yhteistyössä