Kirppistelystä mietin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
Te jotka käytte/myytte kirppiksillä:

MIKSI kirppistelette? Ovatko syynä ympäristönsuojelulliset vaiko säästösyyt? Vai ajatteletteko moisia?

Ja puhutteko lapsille näistä syistä, ts. opetatteko lapsille esim. luonnonsuojeluun liittyviä asioita tämän kautta?

Aloin ajatella asiaa omalla kohdallani... Ja pakko myöntää, että vaikka tiedostankin, että kirppistely on hyväksi luonnolle - niin en mä sitä siitä syystä tee, vaan ihan säästösyistä. Lapsille (lähinnä esikoiselle) oon kyllä puhunut joskus, että kaikkea ei tartte ostaa uutena, kun on hyvää käytettyäkin tavaraa tarjolla, mut en mä sen kummemmin oo ympäristöasioista heille puhunut.

Mut nyt kun tosiaan aloin tarkemmin asiaa ajatella, niin eipä olisi pahitteeksi, jos ottais nää asiat lasten kanssa esille. Tänä kulutuskulttuurin aikana :saint:

Vaatteissa on säästösyyt, se ekologinen puoli on vaan plussaa.
Muutoin kirppistelen tavaran takia, siis että teen jonkun löydön, kauniin vanhan esineen edullisesti :)

Mun mielestä on myös miellyttävämpää käydä läpi kaksi kirpputoria laitakaupungilla, kuin mennä keskustaan kiertämään miljoona kauppaa..

Se on mulle huvia, säästämistä ja ekologisuutta. Varmaankin eniten tota huvia ja omaa aikaa. Sitten seuraavaksi ekologisuutta ja vikaksi säästämistä. Täältä löytyy tosi hyvin vaatteita varsinkin tytölle kirppikseltä, joten on ihan älytöntä ostaa uusia kaupasta paljon kalliimmalla.

Pojille kyllä joudun ostaa kaupasta ja kohta on tyttökin niin iso että löydöt vähenee. Sitten kyllä vähenee mun kirppistelytkin, koska tosi harvoin sieltä mitään itselleni tai kotiin löydän.

Ajattelen sekä luontoa että omaa lompakkoani. Kyllähän sieltä kirpparilta aina jotain käytettävää löytyy :)

Itsekin vien turhat tavarat ja vaatteet aina kirpparille. Roskiin/lumppukeräyseen/poltettavaksi/kierrätettäväksi (muovi, elektroniikka) menee tosi risainen ja romu tavara.

Kirppistelyyn liittyy henkilökohtaisella tasolla joku viihtellisyysarvo. :D Kun lähtee kirpparille, ei voi koskaan tietää mitä vastaan tulee. Joskus löytää jotain ostamisen arvoista, suurimmaksi osaksi ei. Kiertely on siis viihdyttävää..

Toisaalta kirppikseltä parhaassa tapauksessa löytää jotain tarpeellista paljon edullisemmalla hinnalla kuin kaupasta.

Omia/lasten tavaroita tulee myös kannettua toisinaan kirpparille, jos joku löytää niistä jotain itselleen tarpeellista niin silloinhan tämä kirppistely on myös ekoteko. Myönnän kyllä, että kotiin tulee hankittua joskus usein jotain turhuuttakin ja tällöin en koe kyllä mitään ekotekoa tekeväni. Toisaalta kierrätys on aina kierrätystä, kun asiaa tarkemmin käy pohtimaan...

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
En mä oikeen tiedä. Ehkä siksi, että kirppistellen saa halvemmalla, kuin kaupasta ja siihen liittyy aina tietynlainen yllätyksellisyys. Kun ei koskaan tiedä, että mitä löytää :)

Toki ajattelen asiaa myös luonnon kannalta ja koska meillä on esim. lastenvaatteita melko paljon, niin ennemmin ostan ne käytettyinä, kuin uusina ihan jo sitä luontoa ajatellen. Mä myös myyn niitä käytettyinä meille ostettuja eteenpäin ja ne mitkä eivät myyntiin kelpaa, koitan käyttää jollakin muulla tavalla hyödyksi. Esim. teen niistä nukenvaatteita.

Mun sisälläni asuu pieni viherpiipertäjä, joka suosii kestovaippoja, kirppiksiä ja kierrätystä noin niinkuin muutoinkin :) Ja lapsillekin ollaan näistä asioista juteltu.

Se on viihdettä, vanhoja kellastuneita lehtiä askarteluun ei saa helposti kaupasta ja toki ostan hömppöhömppää mielummin halvalla kuin kalliilla. Useimmiten halvimmalla pääsisin kun jättäisin ostamatta kokonaan.

Kirppistelyllä ei ole mun määrissä vaikutusta budjettiin ja koska ostan usein sieltä sellaista mitä ilmankin voisi olla, niin turha mun on puhua tässä kohtaa ekologisuudesta pääsyynä. Hirvittävä osa kirppareilla myytävistä tavaroista on sellaisia, joita ei olisi tarvinnut ostaa ensimmäiselläkään kerralla jos ekologisuutta ajattelee. Toki on siellä laatutavaraakin, mutta välillä tuntuu että vähenevissä määrin. Kertakäyttökulutus suosii paskaa.

Mun sisälläni asuu pieni viherpiipertäjä, joka suosii kestovaippoja, kirppiksiä ja kierrätystä noin niinkuin muutoinkin :) Ja lapsillekin ollaan näistä asioista juteltu.

Samat syyt itselläkin, saan jotenkin hyvän mielen kun joku asia on kierrätetty, kun ei itse tarvi heittää roskiin vaan joku saa siitä vieä iloa, tai kun itse löytää jotain käyttökelpoista kirppikseltä. Vauvalle olen ostanut uusia ja uudenveroisia vaatteita kirppikselta, hintaan 0,50-3€, ja pakko sanoa etten enää edes raski ostaa kaupasta parilla kympillä samaa tavaraa kun tiedän löytäväni sen melkein ilmaiseksi ja yhtä hyvässä kunnossa.

Kyllä kirppistelystä hyötyvät sekä luonto että lompkko.

Mulla ekologiset syyt ovat kuitenkin etusijalla: en raaski heittää roskiin hyvää tavaraa, jonka voi kierrättääkin. Myös lapselle olen opettanut kierrättämisen ideologiaa.

Itse ostan kirppareilta harvemmin vaatteita, enimmäkseen ostokseni liittyvät jotenkin kodinsisustukseen.

Samalla rahalla saa kirpparilta paljon enempi ku kaupasta. Lähinnä sen tähden. Lisäks mun mielestä on hölmöä ostaa kaikkee uutena jos samaa voi saada käytettynäkin, sellasta missä kunto ei ole menny mikskään. Kannatan myös sitä, että siitä saa jotkut rahaa itselleen ja mulle tulee hyvä mieli kun saan halvemmalla tavaraa itelleni :> Myyn myös kirpparilla ja mulle ne pientki tulot on isosti plussaa, joten miksen auttaisi myös muita jos siihen on mahdollisuus..

Yhteistyössä