Kirkosta eroaminen, mistä joutuu luopumaan

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
dsre
"Kirkkoon kuulumattomat vainajat siunataan myös jatkossa maksutta... Maksua voidaan kuitenkin periä siunauskappelin käytöstä ja hautapaikoista. Päätösvalta asiassa on seurakunnilla.
 
Eronnut
Tottakai saat papin paikalle ja siunauksen vaikka et kuulu kirkkoon. Älä tule puhumaan potaskaa jos et tiedä miten asiat ovat! Olen itse menossa hautaijaisiin lähipäivinä ja haudattava ei kuulunut kirkkoon. Kyllä sinne pappi on tulossa ihan normaalisti. Papin läsnäolo ei maksa mitään ja hautapaikka on nykyään saman hintainen kaikille! Ainoastaan seurakunnan tiloista joutuu maksamaan enenmmän vuokraa jos ei kuulu seurakuntaan!
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Ei saa siunausta, jos ei kuulu kirkkoon niin siunaustilaisuutta ei ole eli ei ole pappiakaan. Omaiset itse järjestävät muistotilaisuuden eikä sinnekään saa pappia mukaan. Suomen laissa on säädetty että oman kunnan kirkkomaalta täytyy saada ostaa hautapaikka myös ateisteille. Ja se kyllä järjestyy tai sitten tuhkaus ja uurna. Hautapaikka luonnollisesti maksaa joka tapauksessa mutta seurakunnanjäsenet saavat sen toki edukkaammin. Luulisin että hautaustoimisto palvelee asiakkaitaan melko tasapuolisesti sen mukaan onko kirkossa vai ei.

On se omaisillekin helpompi järjestää hautajaiset jos vainaja ollut kirkossa ja on myös edullisempaa.
Tuo on niin valetta kuin vaan voi olla. Hautapaikka on pakko luovuttaa, se on tosi, mutta siunauksen saa myös, aivan kuten vihkimisenkin.

Ateisteista puhutaan, mutta ei se merkitse sitä, että kirkosta eronnut on ateisti. En minäkään. Mutta en halua kuulua semmoiseen kirkkoon, joka joka ei muuta tee kuin kerää kaikella tavalla omaisuutta. Ennen sentään kirkko huolehti köyhistä, avusti ja hoiti. Nykyään se ei tule edes kuuloonkaan. Jotain kirkon ulkomaanapuja on, josta rahat puolittuvat, tai enempikin ennen kun pääsevät kohteeseensa.

Voisin kuulua vaikka jehovalaisiin tai helluntalaisiin, mutta en kuulu niihinkään. Selailen raamattua, mutta en löytääkseni siitä armon, vaan ihan mielenkiinnosta.

Nykykirkko on jotain aivan muuta, mitä se aikoinaan oli ja jolloin niitä "kymmenyksiä" alettiin perimään.

Nyt kirkolle maksetaan, mutta imisillä on oikeus siitä kieltäytyä mitä ei taas ole työnantajalla, joka maksaa verot työtekijöiden määrän mukaan. Oikeinko?
 
"vieras"
Se on omasta elämäntavasta ja arvomaailmasta kiinni menetättekö jotain. Minä en koe menettäneeni mitään. Veroa tuli maksettua 10 vuotta, mies maksoi 15 vuotta. Ainoa kirkon palvelu, jota tuona aikana käytin oli kerran vuodessa kauneimmat joululaulut-tapahtuma. Mies ei käynyt sielläkään. Hän oli tosin työnsä takia pakotettu kuulumaan kirkkoon. Kirkossa ei menty naimisiin eikä pappi ollut muutenkaan mukana meidän häissä ja lastamme ei kastettu. Kummeiksi olemme tulleet kaksi kertaa eroamisemme jälkeen (ei tietenkään kirkollisessa mielessä, mutta kummeja kuitenkin olemme).

Olen miettinyt kylläkin sitä, jos joskus tulevaisuudessa olisi kiva mennä jonnekin vanhempi-lapsi-leirille, joita ei täällä ainakaan oikein muiden kuin seurakunnan taholta järjestetä. Toki voisin siinä tapauksessa kikkoon kuulumattomana maksaa leiristä enemmän. Vaikka aika monet leirit vois noilla kirkkoonkuulumisvuosinamme maksamillamme rahoilla käydä.
 
M32
Itse en menettänyt mitään, kun erosin kirkosta. Päinvastoin pääsin eroon taloudellisesta rasitteesta ja tein elämästäni taas piirun verran enemmän omien arvojeni mukaisen.
 
Se on ihan oikea ongelma, että kirkosta eroaa lähinnä ihmiset, jotka on jonkin asian puolesta tai vastaan. Kirkkoon jää vain ihmisiä, jotka ei välitä yhtään mistään asiosta, puoleen tai toiseen.

Sitten kysellään, että jos erois kirkosta kun on niin huono rahatilanne. Suomen luterilainen kirkko on NIIN hajoamassa.
Mun mielesta siina vois olla ehka jotain hyvaakin.
Se erottais miehet pojista. Jummarratko mita tarkoitan?
 
"vieras"
50e on kelle tahansa aika merkittävä summa, ja kun tosiaan siitä kirkkoon kuulumisesta ei hyödy eikä saa mitään. Päinvastoin en minä ainakaan hyväksy kirkon suhtautumista homoseksuaallisuuteen, vaikka olen lukenutkin monista papeista ketkä ovat suvaitsevaisia vähemmistöjä kohtaan.
Tuon summan voi todellakin käyttää järkevempään.
 
dsre
Hautapaikkahan ei ole tiettävästi kenellekään ilmainen.
Aika monissa paikoissa tietääkseni veteraaneille hautapaikka voidaan luovuttaa maksutta. Ulkopaikkakuntalaiselle hautapaikka usein maksaa myös enemmän kuin jos hautapaikkan haluaa (viimeisestä) kotikunnasta, sillä ei ilmeisesti ole merkitystä kuuluuko johonkin toiseen seurakuntaan vai onko esim. uskonnoton.
 
Aika monissa paikoissa tietääkseni veteraaneille hautapaikka voidaan luovuttaa maksutta. Ulkopaikkakuntalaiselle hautapaikka usein maksaa myös enemmän kuin jos hautapaikkan haluaa (viimeisestä) kotikunnasta, sillä ei ilmeisesti ole merkitystä kuuluuko johonkin toiseen seurakuntaan vai onko esim. uskonnoton.
Moniko meistä on veteraani? Appiukko oli, kuin myös isäni.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28593856]Ei siitä hyödy mitenkään[/QUOTE]
[QUOTE="vieras";28593856]Mielummin tuen toimintaa joka auttaa konkreettisesti ihmisiä, esim. plankummius, joka auttaa lapsia kehitysmaissa.[/QUOTE]
No tuostahan sitä vasta hyötyykin.
Niin kauan kuin muistan on kehitysmaiden lapsia autettu, mutta mihinkään se avuntarve ei ole vähentynyt.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28594423]50e on kelle tahansa aika merkittävä summa[/QUOTE]
Niillä tuloilla millä kirkollisveroksi muodostuu 50e/kk (eli ~45ke/ vuodessa) ei kyllä rahankäyttönsä hallitsevalla ihmisellä pitäisi tulla yhtäkkiä niin tiukkaa rahatilannetta että siitä tuolla 50 eurolla selviäisi.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28594595]Niillä tuloilla millä kirkollisveroksi muodostuu 50e/kk (eli ~45ke/ vuodessa) ei kyllä rahankäyttönsä hallitsevalla ihmisellä pitäisi tulla yhtäkkiä niin tiukkaa rahatilannetta että siitä tuolla 50 eurolla selviäisi.[/QUOTE]

Rahatietoinen ihminen (eli ihan keskiluokkainen tai varakas) nimenomaan on tarkka mihin rahansa pistää ja mitä toimintaa tukee ja mitä ei.
 
1,5v sitten erottiin kirkosta enkä koe menettäneeni yhtään mitään. Sitä paitsi uskoa voi ilman kirkkoakin, jos sellaisen tuntee omakseen. Usko on henkilökohtainen asia eikä siihen mitään kattojärjestöä tarvitse kertomaan mikä on oikein ja mikä väärin.
 

Yhteistyössä