Kirjoja vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~HotMaMa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

~HotMaMa~

Vieras
Minkä ikäisenä vauvasi kiinnostui kirjojen katselemisesta ja sivujen kääntelystä? Mistä olet kirjat ihan pienelle hankkinut? Onko jokin kirjakerho muita kerhoja parempi?

Minä ostin ensimmäisen kirjan vauvalle hänen ollessaan 5 kk. Tykkäsi silloin kovasti katsella kuvia. Kirjassa oli vielä rapisevat sivut ja pieni helistin mukana. Kurkistuskirjan ostin samoihin aikoihin, mutta meillä ei luukkuihin kurkittu vielä silloin, vasta n. 9 kk iässä.

Nyt kun vauva on yli vuoden niin osaa jo hyvin kääntää kirjan sivuja ja kurkistella luukuista.

Hyviä ja edullisia kirjoja saa ostettua ihan marketeista.

Meillä on myös katseltu kuvia puolivuotiaasta eteenpäin.

Kirjakerhoissa on oltu, mutta enemmän niistä on ollut vaivaa kuin iloa kun kaikkia paketteja ei kuitenkaan ole varaa ottaa. Se, missä oli Franklin ja Muumi kirjoja oli kuitenkin mielestäni ihanin, moraalisia tarinoita joita kelpaa lukea eikä mitään disneymössöä.

Kirjakauppoihin tulossa alet heti joulun jälkeen, kannattaa pyytää pukilta vaikka lahjakorttia niin saa haettua ison kasan kirjoja sitten :)

Näytin vauvalle ehkä n. 3 kk ikäisenä sellaista pehmeää, kankaista ensikirjaa. Ensimmäinen sivu rapisee, lisäksi kirjassa oli erilaisia kankaita/pintoja joita poika raapi, ja joitakin ulokkeita joista sai kiinni. Sivujen kääntely oli ehkä ennemminkin sattumaa kuin hallittua, mutta tykkäsi kirjasta.

Sittemmin on katseltu vauvan riimikirjaa, tulikohan se äitiyspakkauksessa. Siinä on kuvia ja loruja joita lukea lapselle. Myös ruotsiksi. Näitäkin kuvia reilu 4 kk poikamme on katsellut. Tykkää myös tarttua kirjaan, myös sivuihin kun niitä pitää harallaan. Kirjakaupoissa on varmasti edellä mainitun tapaisia ensikirjoja. Niissä on selkeitä kuvioita ja värejä, joita pienikin vauva tykkää katsella.

Niin, ja kirjoja luettu lähes syntymästä asti, aluksi runoja ja loruja tai katsottu kuvia. Meillä oli paljon hereillä oleva vauva, joten viihdykkeitä piti keksiä jo suunnilleen vastasyntyneenä... Jos olisi ollut tyyppiä "syö ja nukkuu ekat kuukaudet" niin olisi ehkä tullut tuo lukemisharrastus aloitettua vasta myöhemmin. Mutta ainakin kiinnostus kirjoihin on edelleen kovaa (nyt yli 2-vuotiaana) joten tuskin ainakaan haittaa on aikaisin aloittaa. Jotkuthan lukee vauvalle runoja jo mahassa ollessa...

Oon antanu katella kirjoja alle 1-v.:na, en muista tarkkaa ikää...Ja näyttäny ja osoittanu esineitä ja kertonu niiden nimiä.Mutta lapsen luonteestakin on kiinni miten kauan jaksaa paikoillaan pysyä ja kiinnostua.Meillä vanhin lapsi on selvästi enempi kiinnostunu kirjoista kuin keskimmäinen.Kattelee niitä itekseenkin nyt alle 4-vuotiaana pitkän aikaa...Oon tilannu kirjoja Vaukirja-kerhosta ja ostanut kirjastosta poistokirjoja ja kaupasta jotain.Siellä on ollu joitain ihan kivoja vähän erilaisia kirjoja...

Meillä aloitettiin myös pehmeillä rapinakirjoilla heti kun kirkasväriset kuvat alkoivat kiinnostaa. Noin vuoden ikäisestä poika on "lukenut" kuvakirjojaan itse. Tiedättehän sen fiiliksen, kun äkkiä tajuaa, ettei muksua ole hetkeen näkynyt ja kuuluu vain hiljaista rapinaa... Ja kun olen syöksynyt paikalle, poika lojuu lattialla selaamassa kirjojansa! Nyt 1v4kk.
Kerhojen kirjat ovat mielestäni aika avuttomia, enimmäkseen hempeitä pastellisävyisiä piirroksia ilman yksityiskohtia, kun pientä äijää kiinnostaa enemmän traktorien ja eläinten tarkat valokuvat.
Marketeissa on tosiaan hyvät valikoimat, ja kirppiksillä on enimmäkseen hyväkuntoisia kirjoja. Kihomatobuumin aikaan pakastin ne.

Yhteistyössä