Kirjoita lapsettomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaltoaalto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aaltoaalto

Uusi jäsen
08.08.2011
1
0
1
Oletko kokenut lapsettomuutta?
Haluaisitko kirjoittaa oman tarinasi kirjaan?

Tahattoman lapsettomuuden tuomat tunteet sekä fyysiset, henkiset ja materiaaliset menetykset ovat useimmille lapsettomuutta kokemattomille täysin vieraita. Ns. helposti lapsia saavien ja tahattomasti lapsettomien maailmoiden välinen kuilu voi olla valtavan syvä.

Toimitan ensi keväänä ilmestyvän lapsettomuusaiheisen kirjan kertomaan, millaisia tunteita ja asioita lapsettomuuteen liittyy. Kirjassa eri-ikäiset naiset ja miehet kertovat itse kirjoittaen ja omalla nimellään ajatuksiaan ja kokemuksiaan tahattomasta lapsettomuudesta. Etsin kirjaan kaikenlaisia tarinoita ja kokemuksia lapsettomuuteen liittyen. Ei ole väliä, miten elämä on lopulta kuljettanut, onko perheeseen tullut lapsia vai ei, ja millaista tietä.

Tällä hetkellä kerään kirjoitusnäytteitä, joiden perusteella valitaan kirjaan päätyvät esseemuotoiset tarinat.

Tekstissä voi pohtia esimerkiksi näitä:
-vauvahaaveet
-vauvan yrittäminen
-raskaudet tai niiden puuttuminen
-"epäonnistumisen" tunteet
-parisuhde
-muiden odotukset ja suhtautuminen
-ajatukset ympärillä olevista lapsiperheistä
-suru, pelko, epätoivo, toivo...
-mahdolliset hoidot/adoptio
- miten olet kokenut lapsettomuuteen (yleensä sekä omaan tilanteeseesi) suhtauduttavan eri aikoina? - mikä on muuttunut ajansaatossa, mikä pysynyt samana?
-millaista on ollut elää lapsettomuuden kanssa ja millainen vaikutus sillä on ollut elämänkulkuusi
- millä mielellä seuraat lapsettomuudesta (hoidoista, ihmisistä, laeista jne.) käytävää keskustelua, mitä ajatuksia se herättää?
- oletko törmännyt joihinkin poikkeuksellisen puhutteleviin lapsettomuuskuvauksiin esim. kirjallisuudessa tai mediassa ja mikä näiden kokemuksien merkitys on ollut sinulle?
- Onko "lapsettomuusjulkisuudessa" (siis julkisessa keskustelussa lapsettomuudesta) jotain huonoa?
- mikä on ollut vertaistuen merkitys?
-elämä nyt

Mikäli sinä voisit kirjoittaa tai tiedät jonkun sopivan, välitätkö yhteystietoni hänelle. Näytetekstejä toivon elo-syyskuun aikana sähköisesti tai postitse. Kirjaan valitut saavat pienen kirjoituspalkkion.

Ystävällisin terveisin

Hanna Parviainen
Antennikatu 7
40640 Jyväskylä

hanna.m.parviainen@gmail.com
050 4106712

Ihan kiinnostava juttu. Tuo täysin omalla nimellä kirjoittaminen tuntuu kuitenkin liian "julkiselta" - etenkään kun ei ole täysin avoimesti puhunut asiasta kuin parille ystävälle ja ihan lähisukulaisille.

Hei Hanna, olisi kiva tietää myös sinun taustoistasi enemmän? Miksi olet kirjoittamassa kirjaa? Oletko itse lapsettomuushoitoja läpikäynyt henkilö?

Ruotsinkielisen lapsettomuusaiheisen kirjan julkaisun jälkeen lapsettomuudesta käytiin hyvää keskustelua ruotsinkielisessä mediassa, mutta olen samaa mieltä syssyn kanssa siitä, että olisi upeaa, jos kirjaan voisi kirjoittaa nimimerkin suojissa. Meillä on paljon tarinoita jaettaviksi ja asia koskettaa monia, mutta meillä on tarve suojella itseämme ja päättää siitä, kenelle jaamme tietoa omina itsenämme ja keille nimimerkin suojista. Oman taistelun ja pettymysten lomassa ei jaksa oikoa ihmisten harhaluuloja ja kuunnella tyhmiä neuvoja ja taas tuhansia tarinoita siitä, kun "minun tuttuni sitä ja tätä"... En esimerkiksi haluaisi, että työkaverini saisivat tietää kirjan kautta minun kertoneen tarinaani lapsettomuudessa koskevassa kirjassa ja alkavan sitten kertoa näitä tarinoita, saatika udella, että noh, missä vaiheessa hoidot on, monesko hoito on menossa ja eikö vieläkään ole tärpännyt vai onko...? Puuh! ;)

Mutta kyllä voisin muuten tarinani jakaa...

Olen samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa, eli suurelle osalle tuo kohta "omalla nimellään" muodostaa varmasti sellaisen kynnyksen, jonka yli ei mennä. Äkkiseltään ajattelisin, että oman lapsettomuuden paljastaminen on sellainen kysymys, mitä ei voi ymmärtää ilman lapsettomuustaustaa. Eli sikäli ainakin itse kaipaisin hiukan aukaisua tuohon, miksi vaaditaan omalla nimellä kirjoittamista, vaikka tässä maassa on julkaistu useampiakin lapsettomuuskirjoja nimimerkeillä.

Nimellään todennäköisesti lähtevät helpommin kirjoittamaan ne, joille lapsettomuus on jo taaksejäänyttä elämää (joko lapsen saannin tai hoitojen lopettamisen myötä). Niitä taas ei täältä niinkään löydy, koska tällä palstalla kirjoittelevat enimmäkseen ne, jotka ovat aktiivisesti hoidoissa tai niihin menossa.

Näitä palstoja liian pitkään lukeneena väitän, että iso osa lapsettomuudesta kärsivistä on sellaisia, joiden tästä puolesta ei tiedä ketään muu kuin pari itse. Jonkin verran on niitä, joilla aivan muutama lähipiirissä tietää asiasta. Osa on valmis jakamaan asian laajemmankin piirin kanssa, mutta tällöin ottaa riskin siitä, että saa kuulla aivan käsittämättömän loukkaavaa tekstiä. Itse en ole sitä riskiä ottanut.

Yhteistyössä