kirjatentti

• Viestiketjun aloittaja mitenkä lukea
  • Ensimmäinen viesti
mitenkä lukea
millainen on kirjatentti?onko aina samanlainen? onko aikarajaa tai jotain muuta sellaista?

miten siihen kannattaisi lukea? koko kirja kerran kaksi? lukea ja tehdä muistiinpanoja??

öööööh

ei tietenkään ole aina samanlainen, tietenkin on aikaraja (kuten tenteissä yleensä)..

en ymmärrä yhtään mitä ajat takaa. ideana joka tapauksessa on opiskella sen kirjan sisältö! :)

Hilkka
Itse olen lukenut kirjat kerran läpi ja tehnyt muistiinpanoja. Jos on monta kirjaa, jätän yhden lukematta laiskuuttani. Aika nopeasti sen tavan löytää miten niihin kannattaa lukea kunkin oppiaineen kohdalla. Mieheni luki aina hyppien kirjat ja poimi oleellisen, mutta minä olen aika tunnollinen ollut.

Kirjatentteihin menee yleensä suuri porukka sisälle auditorioon ja sitten siinä on n. 4 tuntia aikaa tehdä sitä. Itse teen aika nopeasti sen tentin aina. Meillä on Tampereen yliopistossa sellainen käytäntö, että ihminen huudetaan nimellä sinne saliin ja annetaan kuori käteen samalla missä on tenttikysymykset. Itse haetaan paperia ja tenttikuoret saa avata samaan aikaan kun valvoja antaa luvan.

Ei muuta kuin tsemppiä tenttiin. ;)

ööööööööööööh

minun on pakko lukea kirja pari kertaa läpi, olen hieman blondi :saint:

muistiinpanojen tekeminen helpottaa (jos ne tekee kunnolla), ei tarvitse sitten lukea koko kirjaa uudestaan, riittää kun kertaat muistiinpanot.

jos on essee-tyyppinen tentti, kannattaa miettiä valmiiksi jäsenneltyjä vastauksia eri aihepiireihin (esim kirjan sisällysluettelon avulla)

mitenkä lukea
Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Itse olen lukenut kirjat kerran läpi ja tehnyt muistiinpanoja. Jos on monta kirjaa, jätän yhden lukematta laiskuuttani. Aika nopeasti sen tavan löytää miten niihin kannattaa lukea kunkin oppiaineen kohdalla. Mieheni luki aina hyppien kirjat ja poimi oleellisen, mutta minä olen aika tunnollinen ollut.

Kirjatentteihin menee yleensä suuri porukka sisälle auditorioon ja sitten siinä on n. 4 tuntia aikaa tehdä sitä. Itse teen aika nopeasti sen tentin aina. Meillä on Tampereen yliopistossa sellainen käytäntö, että ihminen huudetaan nimellä sinne saliin ja annetaan kuori käteen samalla missä on tenttikysymykset. Itse haetaan paperia ja tenttikuoret saa avata samaan aikaan kun valvoja antaa luvan.

Ei muuta kuin tsemppiä tenttiin. ;)
kiitos! tää autto kummasti! en ole koskaan kirjatentissä ollut! saako siellä olla eväitä? esim karkkia,josta saa energiaa?

kiitos tsempeistä! minä en tiedä yhtään millainen tentti on! lukee vaan että kirjatentti ja kirjan nimi =) noh sittenhän sen näkee miten menee. pitää alkaa lukee kirjaa ja tehdä muistiinpanoja!

jurristi harmaana
Mäkään en nyt oikein tavoittanut sun kysymyksesi perimmäistä tarkoitusta, mutta vastailen nyt omalta kohdaltani. Puhun nyt tavallisesta tentistä (luetaan kirjat, mennään tenttiin). Oikiksessa meillä on luettavaa yleensä n. 800-1200 sivua per tentti ja itse kyllä toimin niin, että luen tuon alueen läpi vain kerran (tosin yleensä istun myös luennoilla) ajatuksella, teen muistiinpanoja ja kertaan sitten omien ja luentomuistiinpanojen, lakien sekä kirjojen sisällysluetteloiden avulla. Tuo kertaaminen on ainakin mulle tosi tärkeää, se kun nivoo kaiken kasaan ja ne pääasiat tulee helpommin hahmotettua juuri sisällysluettelon (ja lakien) kautta. Meillä tenttiin varattu aika on 5h (tentissä yleensä pari kolme essee-kysymystä ja muutama oikeustapaus). Niin ja mä olen sellanen keskitason opiskelijat, arvosanat yleensä kolmosta tai nelosta.

Sellaisesta tentistä, jossa saa kirja olla mukana, mulla ei vielä ole yliopistotasolla kokemusta. Eli sen osalta en puhu mitään. Luultavasti valmistaudun aikalailla samalla tavoin myös sellaiseen.

ööööööööööh
Alkuperäinen kirjoittaja mitenkä lukea:
kiitos! tää autto kummasti! en ole koskaan kirjatentissä ollut! saako siellä olla eväitä? esim karkkia,josta saa energiaa?

kiitos tsempeistä! minä en tiedä yhtään millainen tentti on! lukee vaan että kirjatentti ja kirjan nimi =) noh sittenhän sen näkee miten menee. pitää alkaa lukee kirjaa ja tehdä muistiinpanoja!
eväät saa olla ainakin Helsingin YO:n tenteissä. (ja tietenkin myös vessassa saa käydä kesken tentin, jos tarvetta ilmenee)

tsemppiä minunkin puolestani! pitäisi itsekin jo aloitella seuraava urakka..

Minä olen lukenut kirjan yleensä 1-2 kertaa läpi, vähän riippuu miten ehtii/jaksaa...sitten kertaillut vielä jotain "tärppejä" eli kokonaisuuksia mistä arvelen tulevan kysymyksiä. Tsoin kaikki kirjaentit missä olen ollut, on olleet sellaisista kirjoista (olen humanistisella puolella) että on aika paljon pystynyt ns. omalla järjellä ajattelemaan vastauksia... :whistle: Esim. museologiassa kysymys "millainen on hyvä näyttely"...no senhän voi lähes kokonaan keksiä itse. Mulla pääaineena arkeologia, ja niissä tenteissä on ollut aika paljon hyväksi myös yleinen tietämys esim. kultturien kehityksestä jne. Taidan olla aika lusmu loppujen lopuksi lukemaan tentteihin...

jurristi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Minä olen lukenut kirjan yleensä 1-2 kertaa läpi, vähän riippuu miten ehtii/jaksaa...sitten kertaillut vielä jotain "tärppejä" eli kokonaisuuksia mistä arvelen tulevan kysymyksiä. Tsoin kaikki kirjaentit missä olen ollut, on olleet sellaisista kirjoista (olen humanistisella puolella) että on aika paljon pystynyt ns. omalla järjellä ajattelemaan vastauksia... :whistle: Esim. museologiassa kysymys "millainen on hyvä näyttely"...no senhän voi lähes kokonaan keksiä itse. Mulla pääaineena arkeologia, ja niissä tenteissä on ollut aika paljon hyväksi myös yleinen tietämys esim. kultturien kehityksestä jne. Taidan olla aika lusmu loppujen lopuksi lukemaan tentteihin...
Mä oon suoraan sanottuna vähän kade sulle! Onko se arkeologia niin mielenkiintoista, kun yleinen "luulo" on? Mun toiveammatti pienenä oli arkeologi ja hiekkalaatikkoja tuli myllättyä löytöjen toivossa...:D

Yhteistyössä