Kirjaston kirja pilalla....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tumpelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tumpelo"

Vieras
Mulla kaatu kahvit yhdelle kirjan aukeamalle ja kirja on uutuus kirja. Mulle ei oo ikinä tapahtunu näin että pilaan kirjaston kirjan.
Maksaako ne kirjat saman verran kuin kirjakaupassa vai onko yhtään halvempia? kai mun täytyy maksaa se vai mikä on yleensäkkin käytäntö kirjastoissa?

Harmittaa ihan hirveesti enkä ikinä vie kirjaa lähellekkään ruokapöytää.

En osaa vastata, mutta eihän vahingolle mitään voi. Mee kirjastoon ja kysy miten toimitaan. Eiköhän ne saa kirjat halvemmalla kun tavalliset ihmiset kirjakaupasta. Tai sit niillä on joku vakihinta tavallisille pilallae menneille kirjoille. Kyllä muillekin sattuu ja tapahtuu.

[QUOTE="vieras.";29668097]Leikkaat sivun pois, kukaan ei huomaa.[/QUOTE]

Ai seuraava lukija ei huomaa että puuttuu sivu? Mä huomaisin, veisin kirjan kirjastoon, kirjasto selvittäis kenellä kirja on ollu edellisen kerran lainassa. Rehellisyys perii edelleenkin maan. Nolompaa se sit ois selitellä et ai niin joo, sakset lipsahti, en huomannu ollenkaan :).

Joudut maksamaan tietyn summan, ei täyttä hintaa.
Maksu saattaa olla n 10-25 e, riippuen kirjan normaalihinnasta.
Kun palautat kirjan, niin kerro vaan rehellisesti miten kävi.

Viimeksi muokattu:
Harmi juttu, mutta jos haluat kirjastojen toimivan edelleenkin näytät hyvää esimerkkiä korvaamalla vahinkosi. Uskon, että jos menet ja puhut asiasta, niin voit saada hinnan soviteltua kohtuulliseksi. Käsittääkseni rehellisyydestä palkitaankin?

Itse olen maksanut parisen vuotta sitten 20e. Tuntui olevan kirjaston väelle tuttu juttu. Ihan mukavasti suhtautuivat. Parempi mieli tuosta jää, kun tunnustaa vahingon. Vahinkoja sattuu. Meilläkin lainataan kymmenittäin kirjoja vuodessa, joten ei mua jäänyt edes harmittamaan, vaikka vähän maksoikin.

Kyllä, ilman muuta meinaan kirjastossa sanoa, hävettäis enempi se etten sano ja sitten ilmoittavat myöhemmin että on kirja pilalla mun jäliltä.
Ei oo vaan ikinä noin käyny niin en tiedä miten kirjastossa toimitaan.
Tuo kirja maksaa suomalaisessa kirjakaupassa n.22e joten luulis että parilla kympillä ainaki selviän tästä.

Minäkin ostaisin uuden ja veisin sen tilalle. Itsekin olen kerran joutunut korvaamaan kirjan, koska kerran alkoi verta tulemaan nenästä kesken lukemisen, ei sitä tippunut kuin yksi pisara siinä reunaa, joten sen tahran olisi voinut hioa pois. Oli todella noloa, mutta hyvin ne ottivat. Onneksi oli kiinnostava kirja, joten mielellään otin sen sitten omaan hyllyyni. Nyt joudun varmaan korvaamaan tuon lapselle lainaamani kirja, koska hän pääsi puremaan kantta vähän. Katsoin jo kirjaston sivulta paljonko se maksaa, niin ei tuu sitten yllätyksenä.

Minun siskoni joutui kerran korvaamaan Aku Ankan, koska siinä oli kahvi tahra. Hauskinta asiassa oli se, että siskoni ei juo kahvia ja ne tahrat olivat tulleet jo aikaisemmalta lainaajalta. Nykyisin melkein kannattaa tarkistaa kirjat ennen lainausta, että jos siinä on jotain tahroja, niin sanoo siitä jo ennen lainausta kirjastonhoitajalle ja hän voi merkitä ne koneelle. Ei tuu sitten myöhemmin sanomista.

[QUOTE="lukija";29668347]Itse asiassa kirjasto maksaa kirjoista paljon enemmän kuin kuluttaja (niissä on jotain teostomaksuja mukana), mutta tuskin ne koko hintaa asiakkaalta ottaa.[/QUOTE]

Noup, tämä koskee vain musiikkia ja leffoja.

Eikä tarvitse maksaa asiakkaan samaa hintaa mitä opus maksaisi kirjakaupassa.

Minäkin ostaisin uuden ja veisin sen tilalle. Itsekin olen kerran joutunut korvaamaan kirjan, koska kerran alkoi verta tulemaan nenästä kesken lukemisen, ei sitä tippunut kuin yksi pisara siinä reunaa, joten sen tahran olisi voinut hioa pois. Oli todella noloa, mutta hyvin ne ottivat. Onneksi oli kiinnostava kirja, joten mielellään otin sen sitten omaan hyllyyni. Nyt joudun varmaan korvaamaan tuon lapselle lainaamani kirja, koska hän pääsi puremaan kantta vähän. Katsoin jo kirjaston sivulta paljonko se maksaa, niin ei tuu sitten yllätyksenä.

Minun siskoni joutui kerran korvaamaan Aku Ankan, koska siinä oli kahvi tahra. Hauskinta asiassa oli se, että siskoni ei juo kahvia ja ne tahrat olivat tulleet jo aikaisemmalta lainaajalta. Nykyisin melkein kannattaa tarkistaa kirjat ennen lainausta, että jos siinä on jotain tahroja, niin sanoo siitä jo ennen lainausta kirjastonhoitajalle ja hän voi merkitä ne koneelle. Ei tuu sitten myöhemmin sanomista.

Oho, no johan on ollut tarkkaa. Vaikka mun mielestä kirjaston kirjojen kanssa ei kuulu syödä tai juoda, mutta silti.

Itseltä varastettiin kerran kirja, enkä joutunut sitä korvaamaan ollenkaan. Mutta ilman muuta myös ilmottaiisin kirjastoon ja tarjoutuisin itse maksamaan kirjan.

Ostasin uuden ja menisin sitten sen kans kirjastoon. Muistelen jostain lukeneeni että näin toivotaan toimittavan, koska muuten sitä uutta kappaletta eivät hommaa ja kirjoja siis jää vähemmän muiden käyttöön.

Olen joskus myös näin joutunu tekemään, kun koiran pentu söi kirjasta kulman.

Joko
a) ostat uuden kirjan tilalle kirjakaupasta tai
b) maksat kirjaston määrittelemän korvaushinnan kyseiselle kirjalle. Yleensä pääsee halvemmalla jos ostaa kirjan itse. Niin ja joo, jos haluaa säilyttää kasvonsa kyseisessä kirjastossa, niin ostaa sitten juuri samanlaisen kirjan, eikä esim. sidotun tilalle pokkaria......

Käy katsomassa kirjastosi nettisivuilta korvausjutuista.

Yleensä vaihtoehdot on ostaa uusi kirja itse, sen päälle sitten tulee siru yms maksut tai sittten vaihtoehtoisesti kirjan hankintahinnan, etenkin kun on uutuuskirjasta kyse, ettei saa poistovähennyksiä.

Itse ottaisin kirjan mukaan kirjastoon ja kysyisin, miten korvata. Katselisin sitä ennen saman kirjan kirjakauppa/markettihintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29668487:
Siru? Mitäs tietoa se siru oikein pitää sisällään?

Täällä ainakin kaikki kirjat on sirutettu. Sillä on kirjan tiedot ja lainatessa sen tiedot luetaan sieltä. Samaten se toimii hälärinä ovella, jos kirjaa yritetään viedä ulos lainaamatta. Näytti olevan 3€ lisämaksu, jos itse ostaa kirjan kadonneen tai tuhoutuneen tilalle.

Yhteistyössä