Kirjanpitäjän työ, kokemuksia, neuvoja?

Olen tällä hetkellä ihan vakituisessa työpaikassa ja tyytyväinen siihen. en ole aikeissa vaihtaa työpaikkaa, mutta lisätienestille olisi tarvetta. Olen suorittanut aikuisiällä kauppiksessa oppisopimuksella merkonomin tutkinnon (2002) ja työni sivuaa kyseistä alaa jonkin verran.

Ihan suoranaista kirjanpitäjän työtä en tee, mutta ostolaskuja, myyntilaskutusta, varastokirjanpitoa, inventaarioita, palkanlaskua, kassanhoitoa yms. eli vähän kaikkea laidasta laitaan. Tilinpäätöstä en ole tehnyt kertaakaan loppuun asti.

Nyt olisi tarjolla kaksikin paikkaa, joista voisi kysellä iltaisin kotiin tehtävää kirjanpitotyötä. Mutta itseäni jotenkin pelottaa ajatus, että pystynkö minä sellaiseen. Mitä kirjanpitäjän pitää ihan oikeasti osata, riittääköhän minulla tietotaito sellaiseen. Työ olisi muuten ihanteellista, jos sen voisi kotona iltaisin ja viikonloppuisin hoitaa. Antaisivat pari vakioasiakasta ja lisäksi taitojen kertyessä asiakaskunta voisi hiukan laajeta... Mutta uskallanko minä edes hakea moista paikkaa näillä eväillä?

Lueskeleekohan täällä kukaan kirjanpitäjä näitä palstoja, jotta voisi vähän valaista, mitä kaikkea työhön sisältyy. Uskaltaako sitä lähteä alkuun? Jotenkin on vain suuri kynnys hakea työpaikkaa, kun on yli 15 vuotta ollut samassa paikassa.
 
Tilinpäätöksen tekoon ja veroilmoituksiin sisältyvät ne omat juttunsa, jotka varmasti ovat hankalia alussa, ellei ole kokemusta tai taitoa. Äkkiä ne kuitenkin oppii, eli sanoisin, että jos innostusta/kiinnostusta uuden oppimiseen riittää ja jos joltakin voi kysyä ongelmatilanteissa, niin siitä vaan! Uusi homma on aina alussa mutkikasta, mutta kyllä se siitä lähtee! Tsemppiä!
 
Mä olen tradenomiopiskelija ja yhden peruskurssin jälkeen aloin tehdä pienen kioskin kirjanpitoa. Peruskirjaukset sujuivat ihan ok, mutta tilinpäätös ja veroilmoitus vaativat hommia. Mutta nekin sain tehtyä. Mulla oli apuna yksi laskentapuolen merkonomi, jonka kanssa väänneltiin hommia.

Uskon että saat hommat tehtyä, varsinkin jos olet laskentapuolen merkonomi. Kyllä sun koulutus pitäisi riittää. Ja uskon että kun vain alat tekemään, niin kaikki palaa mieleen. Ja kyllä se tilinpäätös ja veroilmoituskin luonnistuvat.

Mun hommia on tositteiden kirjaukset, alv ja tas ilmoitusten teko kuukausittain, tilinpäätös, veroilmoituksen teko ja vuosi-ilmoitusten teko.

Tää vastaus kyllä tulee niin myöhään, joten olet varmaan jo työn ottanut vastaan.
 

Yhteistyössä