kirjan kirjoittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marslady
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marslady

Vieras
Muistaako/tietääkö kukaan minkä verran sellaseen "tavallisen" kokoiseen kirjaan pitäs olla sivuja? Täällä oli aikasemminkin puhetta asiasta, mutta ketju oli vissiin niin vanha,että en enää sitä ole löytänyt, on tippunut tuonne häntäpäähän vissiin.

Kiitos, jos joku muistaa tuon ketjun tai muuten tietää antaa vinkkejä tms. mistä tästä löytyy tietoa.

Marslady hyvä, pelkäänpä, että tämä ei ole sinun foorumisi. Täällä ei kirjallisuudesta puhuta. Veikkaan, että 89% tämän palstan käyttäjistä ei ole eläessään onnistunut lukemaan kokonaista kirjaa kannesta kanteen. Lukuunottamatta tietenkin jotai 3-5-vuotiaalle tarkoitettua Muumisatua.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitixxx:
Marslady hyvä, pelkäänpä, että tämä ei ole sinun foorumisi. Täällä ei kirjallisuudesta puhuta. Veikkaan, että 89% tämän palstan käyttäjistä ei ole eläessään onnistunut lukemaan kokonaista kirjaa kannesta kanteen. Lukuunottamatta tietenkin jotai 3-5-vuotiaalle tarkoitettua Muumisatua.

itseasiassa, täällä on useinkin ketjuja "suosittele hyvää kirjaa" tai "mitä luet tällä hetkellä"

aijaa. mun mielestä täällä kysytään ennemminkin, kuinka paljon tienataan, pitääkö ajaa karvat gynelle, onko miehesi karvainen, tunteeko joku julkkiksia, milloin facebook käännetään suomeksi, miten youtube toimii, miten näkee formuloita ilmaiseksi, miksi äijä juo, miksi äijä pettää, onko 6 siideriä liikaa, mikä on cv, kuinka kauan hoitovapaalla, olenko läski jos painoindeksi 30, jne., jne., jne.

Joo Nadja, tässä yksi oiva esimerkki ihan ensimmäiseltä sivulta: G: Montako senttiä sinulla ja miehelläsi on PITUUSEROA?

Voi jumalauta. Toisaalta tääkin palsta tarjoaa aivan loistavaa materiaalia tragikoomiseen hupihupiromaaniin... Ei paraskaan mielikuvitus keksisi tällasia teemoja, joita näillä mammapalstoilla jauhetaan.

No ompa täällä aikaisemminkin ollut samasta aiheesta juttua, niin miksi ei sitä täällä saisi kysyä niinkuin muut kyselevät jotain muuta?!

Ja uskon, että moni lukee kirjoja ja jopa saa ne luettua kannesta kanteen. Itsekin, vaikka kotiäiti olen.

ja kyl mä täällä muutakin olen kysellyt ja kommentoinut :)

Saiskos sitä kunnon tietoa asiaan, jos joku sattus tietää?

Minä kyllä myönnän auliisti, etten tiedä montako liuskaa käsikirjoituksessa keskimäärin on, kun kirjaa tarjotaan kustantajille. Mutta ei se liity mitenkään siihen, luenko minä kirjoja vai ei. En minä säveltämisestäkään mitään tiedä ja silti kuuntelen paljon musiikkia =)

Kotiäitixxx olettaa outoja.
Ja ilmeiseti tuntee itsensä paremmaksi lukusuorituksiensa ansiosta?

Hyvin outoa. :|

Alkuperäiseen kysymykseen mulla ei kyllä vastausta ole, mutta aika lyhyitä kirjoja olen lukenut.

:D Puhu vaan ihan omasta puolestasi...

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Kotiäitixxx olettaa outoja.
Ja ilmeiseti tuntee itsensä paremmaksi lukusuorituksiensa ansiosta?

Hyvin outoa. :|

Alkuperäiseen kysymykseen mulla ei kyllä vastausta ole, mutta aika lyhyitä kirjoja olen lukenut.

Niimpä. Kyl uskon, että jokainen, joka tykkää lukea kirjoja niin jotenkin järjestää itselleen aikaa tms, että pystyy lukemaan. Minä ite tykkään lukea ja olen pystynyt lukemaan ihan kunnon kirjoja, ei mitään lyhkäsiä muumisatuja tms.

Käy lukemassa esim. tämä, varmaan joka kustantamolta löytyy samanlaisia vinkkejä: http://www.like.fi/sivu.php?id=2 ja sitten se Nuoren Voiman Liitto http://www.nuorenvoimanliitto.fi/nuorivoima.html

Kirjan pituudella tuskin on niin suurta merkitystä. Monessa tapauksessa tuskin edes oikeinkirjoituksella, vaikka niin luulisi - monet suurista kirjailijoistamme joutuvat oikoluetuksi rankemman kautta ;) Pääasia lienee, että käsikirjoitus on kiinnostava ja sopii kustantajan tarpeisiin.

Tätä asiaa voisi kyllä kysyä esim. www.aukea.net-keskusteluissa tai jossain vastaavalla foorumilla. En itsekään proosaa ole koskaan lähettänyt kustantamoon, joten en osaa vastata sen paremmin.

Tuota. Nyt on pakko sanoa, että ei tässä maailmassa enää ole mitään "tavallisen kokoista" kirjaa, ja jos kirjan pituus on sinulle suurin ongelma, niin ehkä kannattaa kirjoittaa se ensin ja murehtia sitten onko se oikean pituinen.

Kun se on valmis ja läpäisee jonkun kustantajan kustannusohjelman saat kyllä apua lopussa, eli sinua ohjataan tiivistämään ilmaisuasi tai lisäämään tapahtumia.

Joo, mä nyt tietty provosoin tässä tapani mukaan, kun olen niin pahalla päällä... Mutta siis mä nyt lähinnä tarkoitin ihan oikeesti sitä, että näiden asioiden pohtimiseen on todellakin konkreettisestikin parempia paikkoja kuin tämä. Nannannaan ja ilottoman linkit ovat hyviä. Vinkkejä ja kiinnostavia kirjailija- ja kirjoittamiskokemuksia tarjoavat myös erilaiset kirjoittavien henkilöiden pitämät blogit joita löydät blogilista.fi:stä lukuisia.

Yhteistyössä