kirjallisuutta lapsettomuudesta selviämiseen

Tää on mielenkiintoinen aihe. Mäkin olen nyt (vasta), kohta 5 vuoden lapsettomuuden jälkeen, kiinnostunut tämän aiheen kirjallisuudesta. Luin kanssa pari viikkoa sitten tuon samaisen kirjan ja pidin siitä. Täytyy nostaa kirjailijalle hattua jos on todella tuon kaiken kokenut (käsittääkseni on aika pitkälti ainakin kirjoittanut ihan omasta kokemuksesta).

Sitten luin mm. Anna-Leena Härkösen Heikosti positiivinen joka ei kuitenkaan kolahtanut yhtä hyvin, mutta kyllä sen luki ihan mielenkiinnosta.

Myös Ulla Järven Syntymätön tuli kahlattua samaan syssyyn. Tämä ei noista aiemmista poiketen ollut romaani, ennemminkin "yhteenveto keskenmenosta". Yhden kokeneena, luin kuitenkin erittäin suurella mielenkiinnolla ja kait sain siitä jonkinlaista vahvistusta kokemuksilleni.

Näistä yksikään ei minusta kuitenkaan perehdy suoraan itse lapsettomuuteen, joten sitä käsitteleviä kirjoja lukisin mielelläni. Eli suositelkaa ihmeessä jos on tiedossa/ootte lukenut!
 
Minulle tulee mieleen Judith Uyterlinde: Rakkaustesti
Tässä käsitellään lapsettomuushoitoihin liittyviä tunteita, toistuvia keskenmenoja, parisuhdetta ja ajatuksia lapsettomaksi jäämisestä (joskin lopussa herää ajatus adoptiosta). Tämä on aika rankka kirja, koska on todella todenmukainen ja omakohtainen. En ole itse vielä pystynyt lukemaan sitä ajatuksella.

Toinen kepeämpi kirja on Jukka-Pekka Palviaisen Hedelmäpeli. Tämä kertoo miehestä johtuvasta lapsettomuudesta, joka on yksi tärkeä juonne päähenkilön elämässä, mutta kirjassa on paljon muutakin tarinaa. Tämä on osittain humoristinen kirja, mutta taustalta löytyy vakavia sävyjä miehen tunteista ja parisuhteen vaikeuksista. Kirja ei herätä ollenkaan sellaisia tunteita kuin Uyterlinden Rakkaustesti, koska aiheeseen ei mennä niin syvälle, mutta itse kyllä pidin kirjasta.
 
Tuo Hedelmäpeli lähtee kirjastosta heti mun matkaan, kun sen löydän - hirveän vähän on miesten näkökulmasta kirjoitettua, joten se on erinomaisen tervetullutta! Ehkä siitä saa jotain vihiä, mitä oman rakkaan miehen ajatuksissa liikkuu...
 

Yhteistyössä