Kirjakielen puhuminen lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mikko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mikko";24013771]Joo, niinhän kanssa alkuperäisessä viestissä mainitsin, että tuskinpa murrealueilta tulevat ihmiset kääntävät puheensa kirjoitukseensa (ellei tarjoituksella).

Hyvää keskustelua, olen iloisesti yllättynyt.[/QUOTE]

Eli murteiden puhuminen on okei mutta puhekieli ei? Nyt en tajua. Kaikki ihmiset tulevat murrealueilta. Joltain murrealueelta. Murteet ovat puhekieltä. Eli mikä on se puhekieli, jota sinun mielestäsi pitäisi välttää? Ja miksi, jos kerran olet sitä mieltä että murteista ei ole haittaa luku- ja kirjoitustaidon kannalta?
Mistä olet itse kotoisin?

[QUOTE="Meiju";24013489]Pakko sanoa, mutta mikään ei kuulosta karmeemmalta kuin pikkulapsi joka puhuu kirjakieltä. Tulee mieleen ihan pikkuvanha pikkuprofessori.[/QUOTE]
"Sen sijaan, että istut siinä tietokoneen ääressä, voisitko tulla lukemaan minulle tätä kirjaa" totesi täällä juuri viisivuotias.

Tämä oli varmaankin se karmeeee...

Miun mielestä kuulostaa huvittavalle kun lapsille puhutaan kirjakieltä ja sitten kuitenkin muille (aikuisille) puhekielellä...

Juuri muutama viikko sitten tapasin äidin joka puhui kirjakieltä kolmelle lapselleen, n. 3-7v. Äidin alkaessa puhua muille aikuisille vaihtoi puhekieleen/murteeseen ja vaikka vain käski lapsia pysymään lähellä puhui kirjakieltä. Ja lapset keskenään ja äidilleen puhui puhekieltä/murteella. Mun lapsella myös puhui kirjakieltä vaikka mulle ei puhunut. Se oli jotenkin outoa.

[QUOTE="vieras";24013842]Eli murteiden puhuminen on okei mutta puhekieli ei? Nyt en tajua. Kaikki ihmiset tulevat murrealueilta. Joltain murrealueelta. Murteet ovat puhekieltä. Eli mikä on se puhekieli, jota sinun mielestäsi pitäisi välttää? Ja miksi, jos kerran olet sitä mieltä että murteista ei ole haittaa luku- ja kirjoitustaidon kannalta?
Mistä olet itse kotoisin?[/QUOTE]

Välttääkseni nyt tahatonta vihanlietsontaa tai kenenkään loukkaamista, niin murrekielillä olen tässä viitannut ehkä tarkemmin esim. Kuopion alueen tapaisiin ääntämistapoihin, jotka saattaisivat suoraan kuullusta kirjoitettuna erota suurestikin kirjakielen standardista (huonona esimerkkinä Laitilasta kajahtava Heli Laaksonen kun en nyt parempaa keksi).

Itse olen Helsingistä kotoisin, ja täällä vallitseva puhekieli on hyvin jämähtävää eikä ns. venytettyä kuten juuri Kuopiossa (sen verran kun olen siihen tutustunut).

Tässä nyt EI OLE tarkoitus loukata ketään tai lähteä erottelemaan murteita tai puhekieltä, vaan miettiä, onko yleiskielen puhuminen lapselle hyödyllistä, haitallista vai samantekevää.

Juuri muutama viikko sitten tapasin äidin joka puhui kirjakieltä kolmelle lapselleen, n. 3-7v. Äidin alkaessa puhua muille aikuisille vaihtoi puhekieleen/murteeseen ja vaikka vain käski lapsia pysymään lähellä puhui kirjakieltä. Ja lapset keskenään ja äidilleen puhui puhekieltä/murteella. Mun lapsella myös puhui kirjakieltä vaikka mulle ei puhunut. Se oli jotenkin outoa.

Hmm, no siinä ainakin sitä kuvainnollista kielikylpyä puskee päälle! En näe tosiaan mitään pahaa itse tuossa.

[QUOTE="Mikko";24013930]n olen siihen tutustunut).

Tässä nyt EI OLE tarkoitus loukata ketään tai lähteä erottelemaan murteita tai puhekieltä, vaan miettiä, onko yleiskielen puhuminen lapselle hyödyllistä, haitallista vai samantekevää.[/QUOTE]

Nyt kun sain selville, mitä aloituksellasi haet, niin kieliasioiden ammattilaisena sanoisin, että lapselle kaikkein edullisinta on oppia monenlaisia kielimuotoja. Jos kotiseudulla puhutaan jotakin murretta, se on lapselle luonteva opittava ja puhuttava. Mutta murteen ja muiden yleispuhekielestä poikkeavien kielimuotojen lisäksi on hyvä oppia yleispuhekieltä - ja kirjoitettuna kirjakieltä, jotta osaa toimia formaalimmissa kielenkäyttötilanteissa oikein. Siksi on tärkeää, että lapsille esimerkiksi luetaan ääneen, ja lapset näkevät erilaisia aikuisten asioimistilanteita.

Nyt kun sain selville, mitä aloituksellasi haet, niin kieliasioiden ammattilaisena sanoisin, että lapselle kaikkein edullisinta on oppia monenlaisia kielimuotoja. Jos kotiseudulla puhutaan jotakin murretta, se on lapselle luonteva opittava ja puhuttava. Mutta murteen ja muiden yleispuhekielestä poikkeavien kielimuotojen lisäksi on hyvä oppia yleispuhekieltä - ja kirjoitettuna kirjakieltä, jotta osaa toimia formaalimmissa kielenkäyttötilanteissa oikein. Siksi on tärkeää, että lapsille esimerkiksi luetaan ääneen, ja lapset näkevät erilaisia aikuisten asioimistilanteita.

Sounds great. Itse olen varmaankin tahattomasti joutunut osittain samanlaisen kielikasvatuksen alaisuuteen - vanhemmat puhuivat minulle yleiskieltä, kunnes aloin itse käyttämään puhekieltä enemmän (mä sä noi toi jne.) joka kuulemma tapahtui joskus toisen ja kolmannen luokan aikana.

Minä olen aina yrittänyt puhua lapselle hyvää ja monipuolista, ns. oikeaa kieltä. Käytän sellaista muutenkin, sillä teen töitä kielen parissa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi lapselle pitäisi käyttää jotain lässytyssanoja sen sijaan että käyttäisi asioista ns. oikeita sanoja. Tuloksena on 6 v lapsi, joka käyttää kieltä kuuleman mukaan poikkeuksellisen monipuolisesti ja hyvin.

Yhteistyössä