Onko muilla tullut näitä kirjaimien opettelun herkkyysvaiheita aika aikaisin jo ?
Tyttöni täyttää lokakuussa 3 - ja on todella kiinnostunut kirjaimista ja numeroista.
Kyselee sanoista , että millä alkaa Muumi tai Inkeri . Tosin nyt jo osaa osan kertoa itsekin. Ja kirjaimet asossioituu tuttuihin nimiin ja/tai sanoihin.
Päivähoidossa on ns yhteisryhmä, jossa näkee eskarilaisten leikkejä ja oppimistakin (pieni yksityinen pkoti 21, lasta yhteensä).
Tyttö on ollut puheenoppimisessa ja sanavarastossa ikäisiään edellä, ja puhe on hyvin selkeää.
Tuotemerkkejä ja logoja on hän tunnistellut jo aika varhaisesta.
Eilen iltakävelyllä sitten mulle selkeni miten paljon tyttö jo osaa - hän luki kirjaimia talon seinistä kotikadullamme :
3 A 6, 4 B 2 jne ... sekä L-U-M-M-E , L-A-U-R-I jne ...
muutakin vastaavaa luettelee kirjaimia purkeista kotona (M-U-U-M-I,
J-U-I_S-S-I) yms.
Toki Ä ja Ö kirjaimet ei erotu , mutta äimänä oli äiti silti
En ole vaatinut, tyttö oppii leikin varjolla - ja 'itsestään'.
Tavutustakin on jännä kuunnella - useimmat sanat rytmityy tai tavuttuu oikein - ihan vaikka askeltaessa rytmissä HE-VI-SAU-RUS. Oudommatkin sanat.
Ajattelin tukea tätä herkkyysvaihetta - onko ideoita tavoista ? Toki siellä päivähoidossa homma etenee luultavasti itsestään , isompia seuratessa ....
Tyttöni täyttää lokakuussa 3 - ja on todella kiinnostunut kirjaimista ja numeroista.
Kyselee sanoista , että millä alkaa Muumi tai Inkeri . Tosin nyt jo osaa osan kertoa itsekin. Ja kirjaimet asossioituu tuttuihin nimiin ja/tai sanoihin.
Päivähoidossa on ns yhteisryhmä, jossa näkee eskarilaisten leikkejä ja oppimistakin (pieni yksityinen pkoti 21, lasta yhteensä).
Tyttö on ollut puheenoppimisessa ja sanavarastossa ikäisiään edellä, ja puhe on hyvin selkeää.
Tuotemerkkejä ja logoja on hän tunnistellut jo aika varhaisesta.
Eilen iltakävelyllä sitten mulle selkeni miten paljon tyttö jo osaa - hän luki kirjaimia talon seinistä kotikadullamme :
3 A 6, 4 B 2 jne ... sekä L-U-M-M-E , L-A-U-R-I jne ...
muutakin vastaavaa luettelee kirjaimia purkeista kotona (M-U-U-M-I,
J-U-I_S-S-I) yms.
Toki Ä ja Ö kirjaimet ei erotu , mutta äimänä oli äiti silti
En ole vaatinut, tyttö oppii leikin varjolla - ja 'itsestään'.
Tavutustakin on jännä kuunnella - useimmat sanat rytmityy tai tavuttuu oikein - ihan vaikka askeltaessa rytmissä HE-VI-SAU-RUS. Oudommatkin sanat.
Ajattelin tukea tätä herkkyysvaihetta - onko ideoita tavoista ? Toki siellä päivähoidossa homma etenee luultavasti itsestään , isompia seuratessa ....
Viimeksi muokattu: