Kirjailijan työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin, onko se työtä, oikeaa työtä? Voisikohan sillä tienata? Olen kotiäitinä ollut monta vuotta ja pian olisi aika siirtyä taas työelämään. Olen tehnyt jonkun verran keikkatöitä tässä, viimeaikoina en, koska kuopuksemme on pieni. Mies tykkää kun olen kotosalla ja pyöritän arkea, arvostaa siis kovasti sitä "työtäni". Olen miettinyt mitä työtä alakisin tehdä sitten, ja mies vaan sanoo, katsellaan sitten, ei vielä mietitä....Kirjoittelen harrastukskseni, mietimme mieheni kanssa myös voisiko tuo harrastus olla ihan oikea työ.? Mitä ajattelette?

Meinaisit siis jatkaa "kotona olemista" ja tehdä sieltä käsin töitä? Lasten ollessa kotona?

Itse muistan vihanneeni sitä aikaa kun oma äiti kirjoitti kotona ja olin lapsi. Ja miten onnellinen olin siitä kun äiti lopetti sen kirjottamisen ja meni oikeisiin töihin. Ei venyny enää kirjan kirjottaminen myöhään, ei menny viikonloput ja lomat kirjotusten hiomiseen kun kustantaja hönkii niskaan. Vaan, mulla oli äiti joka lähti töihin samaan aikaan kun mä kouluun ja mulla oli äiti joka teki mun kanssa asioita viikonloppuisin ja arki-iltaisin. Eikä ollut työhuoneessa koneella :)

Toki se, että mitä kirjottaisit vaikuttanee paljon. 20sivunen lastenkirja kuvituksineen, novelleja reginaan vai 300sivusia romaaneja.

Aina pitää olla haaveita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja amb:
Meinaisit siis jatkaa "kotona olemista" ja tehdä sieltä käsin töitä? Lasten ollessa kotona?

Itse muistan vihanneeni sitä aikaa kun oma äiti kirjoitti kotona ja olin lapsi. Ja miten onnellinen olin siitä kun äiti lopetti sen kirjottamisen ja meni oikeisiin töihin. Ei venyny enää kirjan kirjottaminen myöhään, ei menny viikonloput ja lomat kirjotusten hiomiseen kun kustantaja hönkii niskaan. Vaan, mulla oli äiti joka lähti töihin samaan aikaan kun mä kouluun ja mulla oli äiti joka teki mun kanssa asioita viikonloppuisin ja arki-iltaisin. Eikä ollut työhuoneessa koneella :)

Toki se, että mitä kirjottaisit vaikuttanee paljon. 20sivunen lastenkirja kuvituksineen, novelleja reginaan vai 300sivusia romaaneja.

Aina pitää olla haaveita ;)

en kirjoita koskaan lasten olleessa läsnä, vain silloin kun he nukkuvat tai jos esikoinen on valveilla kaverinsa kanssa esim pihalla. En koskaan viikonloppuisin tms kun ovat tässä lapset. Ja lapset siis olisivat koulussa ja päiväkodissa sitten kaikki

Kirjailija saa myydystä kirjasta noin 2-3 euroa. Jos siis saat kirjasi julki ja sitä myydään vaikka 1000 kappaletta, mikä on ihan normaalimäärä tuntemattoman kirjoittamalle kirjalle, niin tuloiksesi tulee 3000 euroa miinus verot. Että ei se rahallisesti kyllä paljon kannata. Apurahoista ja muista korvauksista sitten kertyy jotain lisää, jos niitä sattuu saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oks:
Kirjailija saa myydystä kirjasta noin 2-3 euroa. Jos siis saat kirjasi julki ja sitä myydään vaikka 1000 kappaletta, mikä on ihan normaalimäärä tuntemattoman kirjoittamalle kirjalle, niin tuloiksesi tulee 3000 euroa miinus verot. Että ei se rahallisesti kyllä paljon kannata. Apurahoista ja muista korvauksista sitten kertyy jotain lisää, jos niitä sattuu saamaan.

Niin, no en niin suuria rahoja tarvitsisikaan..Mutta , katsotaan nyt, ei tuo niin yksinkertaista ole tuo kirjailijan työ..