kireä kielijänne

Moikka.Meillä tytöllä 3/09 todettiin kireähkö kielijänne heti syntymän jälkeen.Käytiin lääkärissä tytön ollessa 4kk ja mitään asialle ei tehty,totesi sen olevan keskikireä.Uusinta käynti 1.5v iässä jos vaivaa on.
Nyt kysyisinkin,että millasta vaivaa tämän pitäisi aiheuttaa??Mun mielestä jänne on edelleekin kireä,kielen kärki on pyöreä.Syöminen onnistuu hyvin,mutta puhetta ei tuota juurikaan.Johtuuko siitä vai ihan normikehityksestä.
Kokemuksia kellään?
 
Koulussa ainakin opetettu, että imetys vaikeaa, sen jo tiedätkin miten onnistunut. Kielijänteen kireyttä voi olla moni asteista, saako lapsi kielen ulos, jos vaikka näyttää kieltä. Vetääkö kielijänne kielen pään kaksi osaiseksi, haaraksi. Kireä kieli jänne voi viivastyttää puhetta. Kannattaisi käydä näyttää yksityisllä, sillä harkoin kunnalla jaksaavat kunnolla tutkia. Ainakin jos puheen tuotto viivästyy.
 
Ykstityiselllä nimenomaan käytiinkin...Ja kielijänne vetää kielenpään kaksiosaiseksi.Ja imetys ei tahtonut onnistua aluksi,rintakumi oli hyvä apu tähän.
TOi puheen tuotto tässä just mietityttääkin,että onko vaan hidas oppija vai vaivaako toi kielijänne.Täytyypä soitella lääkäriin,että mitä tehdään.
Kiitos vastauksesta.
 
Itseltäni on leikattu kielijänne (muistaakseni 4 vuotiaana), ilman leikkausta en olisi oppinut r-kirjainta. Tiedän myös yhden toisen tapauksen, missä ilman kielijänteen leikkausta, ei kaikkien kirjainten oppiminen olisi onnistunut. Suosittelisinkin käyttämään lapsen lääkärillä, ja vaatimaan asian hoitoa, ettei puhe turhaan viivästy ja hankaloitu.
 
Meillä pojalta nyt 4½v. leikattiin kireä kielijänne reilu vuosi takaperin. Synnärillä eivät sanoneet asiasta mitään, myöskään hammashoitaja ei asiasta kummallakaan käynnillä mitään maininnut. Imetys takkusi myös, poika ei meinannut saada otetta millään ja kaksi kuukautta meni harjoitellessa ennenkuin alkoi sujua.

Sanoja alkoi tulla jokunen reilu 1½-vuotiaana, mutta 2v. sanavarasto oli ehkä viisi sanaa. Puhetta alkoi pikkuhiljaa tulla, mutta se oli todella epäselvää, siitä sai meidän vanhempien lisäksi suurin piirtein selvää ainoastaan lapsen mummi. Meidänkin piti tasaiseen tahtiin varmistaa mitä poika tarkoittaa, kun ei aina ymmärretty. 3v. neuvolassa kysyttiin asiasta, kun poika alkoi jo puhua kun aina kysyttiin uudelleen mitä tarkoittaa, että turha selittää kun ei kukaan ymmärrä. :( Terkka pyysi poikaa työntämään kielen ulos suusta ja kun se onnistui, totesi ettei puheen epäselvyys ole kielijänteestä kiinni ja että kyllä se puhe siitä selkeytyy. Koska kireä kielijänne kulkee meillä suvussa ja multakin on se leikattu, en ihan vakuuttunut terkan arviosta ja pari kuukautta myöhemmin kuopuksen neuvolassa palasin asiaan ja sanoin että nyt lähete eteenpäin ja jos neuvola ei laita niin sitten mennään yksityiselle.

Lähete sitten lähti puheterapeutille, joka totesi samantien kireän kielijänteen ja pari viikkoa eteenpäin jänne oli jo leikattu yksityisellä. Lääkäri totesi kielijänteen olleen erittäin kireä, mutta päinvastaiseen suuntaan kuin yleensä eli ei rajoittanut kielen liikkumista ulos suusta, mutta sen sijaan kieli ei noussut juuri lainkaan kitalakeen. Tästä johtuen pojan puheesta puuttuivat kaikki ne äänteet, jotka vaativat kielen käymistä kitalaessa eli mm. r,s,t,d,j,l,n, lisäksi lauserakenteet olivat päin prinkkalaa, kun oli joutunut "kiertämään" äänteitä joita ei pystynyt sanomaan. Puheessa tapahtui selvä muutos jo parissa viikossa, käytiin myös puheterapiassa viime vuoden loppuun asti. Nyt puhe selkeää, lauserakenteet kohdillaan ja äänteistä puuttuu enää r ja s, joista jälkimmäinen ihan tuloillaan. =)

Eli näinkin iso juttu voi kielijänteen kireydestä seurata, ei aina tarkoita sitä että vain r puuttuu puheesta. Myös 2v.2kk kuopuksella todettiin viime keväänä hammashoitajalla käydessä kireyttä kielijänteessä ja tilannetta seurataan, sanoi jänteen olevan siinä ja siinä tarvitseeko leikata, voi venyäkin kasvun myötä. Hänen puheen kehityksensä on kyllä ollut huomattavasti nopeampaa, puhui 2-3 sanan lauseita 1½-vuotiaana ja nyt puhuu pitkillä lauseilla kuin ruuneperi ja puheesta saa myös selvää. R ja s puheesta puuttuu häneltäkin, mutta muuten puhe kohdillaan.

Tälläinen tarina siis meillä, tilannetta ja puheen kehitystä kannattaa siis seurata varsin tarkkaan, jotta mahdollinen leikkaus saadaan tehtyä tarpeeksi ajoissa.
 
Kiitos vastauksista!
Oon miettinyta asiaa kovasti ja luulen etten jää odottelemaan mahdollista puheen viivastymistä.Täytyy ottaa asia uudelleen puheeksi 1½v neuvolassa. Kun ei toi ole mun mielestä normaalia,että kielen pää on noin "halki". Puhettahan meidän neiti ei hirveästi vielä tuota joten paha sanoo vielä onko liian kireä vai ei...
Mutta kirjotelkaahan lisää kokemuksia niin saan varmuuden leikkaukseen! Tuntuu vielä vähän hölmöltä alkaa vaatia leikkausta vaan sillä perusteella että "äitistä tuntuu..."
 
Meidän pojalla oli ,yös kireä kielijänne. Itse kiinnitin asiaan huomiota jo laitoksella samoin eräs sairaankuljettajaystävämme heti ensimmäistä kertaa pojan nähdessään. Neuvolan täti on asiaa seuraillut, mutta ei sitten juurikaan kukaan muu. Hammashoitaja ei ottanut asiaan mitään kantaa eikä lastenlääkärikään, eikä kukaan muukaan lääkäri, vaikka olen yrittänyt asiasta pitää koko ajan meteliä. Kaikki vain aina sanoi, että seuraillaan!

Sitten pojan ollessa 1v 9kk löytyi lopultakin lääkäri joka kunnolla suostui suuhun katsomaan ja totesi samantien, että eihän tämä liiku ollenkaan! Leikkauksin oli kuulemma hankala tehdä kun kieltä ei juurikaan saatu nostettua. Ensimmäiset sanat alkoi tulla n. kuukausi leikkauksen jälkeen ja nyt pojan ollessa 2v on sanoja ehkä pyöreesti noin 30! Eli meillä ainakin vaikutti selvästi puheen tuottamiseen. Äänteitä puuttuu vielä paljon, mutta eiköhän nekin sieltä ajallaan tule. Näin jälkeenpäin tuntuu älyttömältä tuommoinen pompottelu ja jahkailu noinkin pienen asian takia, sillä kun oli selvästi noinkin suuri merkitys. Tuntuu että kukaan ei oikein uskaltanut ottaa vastuuta asiasta.

Ja vielä, pojan isältä on aikanaan jänne myös leikattu, kylläkin jo kouluiässä, eikä ole r:ää koskaan oppinut. Ja imetys meillä jostain syystä sujui hyvin, kiinteät ei sitten niinkään. Varmaan yksilöitä nuo lapset tässäkin asiassa. Tsemppiä teille!
 
Meidänkin pojalla oli selkeä "vekki" kielen päässä ja se kuulemma jollain tavalla jääkin näkyviin vaikka leikattaiskin. Silloin kun käytiin pojan kanssa puheterapeutilla arviossa, sanoi pt mullekin, että näkee kielestä, että mulla on ollut kireä jänne. Mulla kireys ei aiheuttanut muuta kuin sen ettei r tullut, muuten puheen kehitys oli normaalia. Jänne leikattiin kun olin 5v ja r tuli sen jälkeen, mutta ei se sama ole kuin luonnostaan tullut-tietyissä sanoissa se saattaa edelleen hukkua, jos ei asiaa ajattele. Kuopuksella myös pientä "vekkiä" kielessä, mutta kieli kyllä tuntuu liikkuvan varsin hyvin ja nousee myös kitalakeen.

Itse leikkaushan on varsin simppeli juttu, humautuksessa nipsaisivat sen pojalta ja laittoivat muutaman tikin jotta arpeutuu oikeaan suuntaan. Eikä suu tuntunut oikeastaan olevan edes kipeä sen jälkeen missään vaiheessa. Itseään kannattaa oikeasti kuunnella, jos tuntuu siltä, että jänne haittaa ja on kireä, niin pyytäkää leikkaamaan-ei ainakaan puhe hidastu sen takia. Poika alkoi jo oireilla käytöksellään epäselvää puhetta, itkua, huutoa ja kiukkua oli melkoisesti, asiaa olisi ollut ja paljon, mutta kukaan ei saanut selvää. :( Leikkauksen ja puheen selkenemisen myötä poika rauhoittui selvästi ja kiukkuaminen väheni todella paljon, kun pystyi ilmaisemaan sanallisesti itseään kunnolla.
 

Yhteistyössä