Kipukohtaukset oikealla alavatsassa??

• Viestiketjun aloittaja Adel
  • Ensimmäinen viesti
Adel
Hei!

Minulla on ollut tässä parin vuoden sisällä muutaman kerran sellainen kipukohtaus tuolla oikealla alavatsassa. Luulen, että kipu tulee jostain munasarjojen kohdalta. Se tulee aina todelle yllättäen, eikä liity munasolujen irtoamisiin. Kivun alkaessa se vielä kestää, mutta joskus yltyy todella kovaksi ja tavallaan sykkiväksi. Ihan kuin siellä kramppaisi jokin muutaman sekunnin välein. Käytän tällä hetkellä rengasta ja aiemmin olen käyttänyt trikvilareita yms muita pillereitä useamman vuoden.

Eilen istuin kampaajalla 2 tuntia ja kipu alkoi jo sinne mentäessä. Ajattelin sen taas menevän ohi "normaalisti", mutta lähtiessäni kampaajalta kävellen kipu muuttuikin todella kovaksi ja kävelin seuraavaan apteekkin ostamaan särkylääkettä. Soitin avokkini hakemaan ja mentiin kotiin. Kotona maatessa kipu vain jatkui ja jatkui, joten menimme terveyskeskukseen. Siellä lääkäri tutki, eikä osannut oikein mitään sanoa. Epäili kohdun ulkopuolista raskautta. No se oli käytännössä aika mahdotonta, olihan minulla ollut samanalaisia kipukohtauksia muutaman kerran aiemminkin eikä oltu seksitelty sitten viimeisten menkkojen. No lääkäri lähetti keskussairaalaan, jos pääsisin siellä gynelle. Menin siis ensiapuun ja laittoivat odottamaan normaalia lääkäriä. Kipu loppui ennenkuin lääkäri kerkesi verikokeitten jälkeen tulla. Kipu kesti yhteensä noin 3,5 tuntia ja kovaa kipua siitä oli 1,5 tuntia. Verikokeissa ei mitään näkynyt eikä enää koskenut, joten lääkäri antoi lähteä kotiin. Illalla oli ihan normaali olo, henkisesti ehkä hieman sekaisin kaikesta. Lämpöä sairaalassa oli 37,2, mutta jos se nousi vaikka jännityksen takia?

Onko kenellekkään muulle käynyt vastaavanalaista?
Hyvä kun kipu taas loppui, mutta sehän voi tulla vaikka ensi kuussa uudelleen enkä edelleenkään tiedä sen syytä. Aioin tammikussa mennä yksityiselle gynelle tutkittavaksi vielä.

Hyvää joulua kaikille! :)

Alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Siellä on kysta, joko munasarjassa tai kohdussa. Mulla leikattiin nyrkin kokoinen suklaakysta pois. Vaivat lähti samantien. Mene ultraan.
Kysta kuulostaa aika pelottavalta. Mistä moisia sitten tulee??
Ja voiko se olla sellainen, kun kipua on ollut vain muutaman kerran parin vuoden sisällä vai onko kipu silloin jatkuvaa? Minulla sitä on ollut vain muutaman kerran. Lääkäriltä noin vuosi sitten kysyessäni sanoi kivun olevan normaalia kuukautisiin liittyvää kipua?!? Silloin minulla saattoi olla menkat alkamassa. Tällä kertaa ei kyllä ollut.

Minulla oli
tuollaista kipuilua klamydian kanssa. Kävin myös läpi ensiavun ja muutaman turhan tarkastuksen ennen kuin asia selvisi. Klamydia saattaa muhia hyvin pitkään ja aiheuttaa ajoittain noita alavatsakipuja.

alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja Minulla oli:
tuollaista kipuilua klamydian kanssa. Kävin myös läpi ensiavun ja muutaman turhan tarkastuksen ennen kuin asia selvisi. Klamydia saattaa muhia hyvin pitkään ja aiheuttaa ajoittain noita alavatsakipuja.
Kiitos vastauksesta, mutta klamydia on mahdotonta tässä tapauksessa. Olemme olleet keskenään jo useamman vuoden, eikä kumpikaan ole käynyt vieraissa. :)

tuttua
Joo, kyseessä endometrioosikysta. Pienemmät poistetaan tähystyksessä. Kipuja silloin tällöin, joskus menkkojen aikoihin. Kipu oli niin kamala, että pyörin lattialla, kuin ois puukolla pistetty. Mut se meni ohi särkylääkkeillä. Menin vasta kuukauden kuluttua lääkäriin ja se paineli alamahaa ja kipua tuli oikealta puolelta, sit se tähysti ultral ja möykkyhän siellä, joka siis oli täynnä rurkeaa verta. Piti poistaa leikkauksella. Mene nyt lääkäriin ennekuin se kasvaa liian isoksi.

Alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Joo, kyseessä endometrioosikysta. Pienemmät poistetaan tähystyksessä. Kipuja silloin tällöin, joskus menkkojen aikoihin. Kipu oli niin kamala, että pyörin lattialla, kuin ois puukolla pistetty. Mut se meni ohi särkylääkkeillä. Menin vasta kuukauden kuluttua lääkäriin ja se paineli alamahaa ja kipua tuli oikealta puolelta, sit se tähysti ultral ja möykkyhän siellä, joka siis oli täynnä rurkeaa verta. Piti poistaa leikkauksella. Mene nyt lääkäriin ennekuin se kasvaa liian isoksi.
Voiko se tosiaan olla se kysta, kun nyt ei tunnu missään eikä kipua tule kun painelen kyseistä kohtaa. Ei siis tunnu missään. Ihmetyttää tälläinen, että kipu tuli aika yllättäen ja loppui sitten kun seinään. ja nyt ei tunnu missään. Olen nyt jo aika rauhallisin mielin, mutta tarkoitus on mennä heti tammikuussa tarkistuttamaan se kohta vielä varmuudeksi.
Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää alkavaa uutta vuotta! :)

Roseline
Hei,

Itselläni oli aivan vastaava kohtaus pari vuotta sitten yöllä, aivan yhtäkkiä. Kipu oli vasemman munasarjan kohdalla, ja siis todella voimakas (mm. sumensi näön). Meni ihme kyllä ohi särkylääkkeellä. Seur. päivänä vatsalihakset olivat kipeät, kun olivat krampanneet siinä mukana, mutta itse munasarjan kohdalla ei tuntunut mitään. Ja yöllä kipu oli ollut niin kova, etten kyennyt heti edes muistamaan oliko se ollut alavatsan puolella vai ei. Sitten alkoi nousta kuume, joten menin lääkäriin. Veren tulehdusarvo oli 136, eli aivan sairaalloinen. Lääkäri oli ymmällään. Hän epäili salmonellaa ja sain antibiootit. Paineltuaan vatsaa hän sanoi kivun olevan nimeomaan vatsan, ei alavatsan, puolella. Parin päivän kuluttua loputkin lihaskivut olivat hävinneet ja olo ihan normaali. Sain kuulla, että salmonellatulos oli sittenkin negatiivinen. Lääkäri vaan totesi puhelimessa ihmeissään, että "kai se sitten oli jotain muuta".

Asia jäi askarruttamaan, joten menin erikoislääkärille, joka löysi vasemmasta munasarjasta kystan. Leikkauksella 5kk kuluttua se todettiin varmuudella endometrioomaksi. Endometriooma saattaa hieman liikahtaessaan aiheuttaa juuri kuvatunlaisen kovan kivun, sekä joskus myöskin voimakkaan tulehdusreaktion, kuten minulla. Leikkauksen jälkeen sain endometrioosin hoitoon e-pillerit, ja sen jälkeen mitään oikeita (kuten kuukautiskipuja tms) ei ole ollut. Endometroosi ei myöskään ole uusinut.

Joten uskoisin, että tapauksesi on vastaavanlainen. Kyseessä voi toki olla myös muunlainen kysta. Mutta mitään sen kummempaa se tuskin on. Haluan vielä sanoa, että jos lääkärit töksäyttelevät diagnooseja miten sattuu (kuten itselleni kävi, kun en ollut mistään kystistä aiemmin kuullutkaan), niin muista että ylivoimaisesti suurin osa kaikista kystistä on vaarattomia. Ja minusta tuo viittaa lähinnä endometrioosiin, joka voi olla kiusallinen, mutta ei vaarallinen. Kannattaa toki tsekata, ei kuitenkaan huolestua.

Alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja Roseline:
Hei,

Itselläni oli aivan vastaava kohtaus pari vuotta sitten yöllä, aivan yhtäkkiä. Kipu oli vasemman munasarjan kohdalla, ja siis todella voimakas (mm. sumensi näön). Meni ihme kyllä ohi särkylääkkeellä. Seur. päivänä vatsalihakset olivat kipeät, kun olivat krampanneet siinä mukana, mutta itse munasarjan kohdalla ei tuntunut mitään. Ja yöllä kipu oli ollut niin kova, etten kyennyt heti edes muistamaan oliko se ollut alavatsan puolella vai ei. Sitten alkoi nousta kuume, joten menin lääkäriin. Veren tulehdusarvo oli 136, eli aivan sairaalloinen. Lääkäri oli ymmällään. Hän epäili salmonellaa ja sain antibiootit. Paineltuaan vatsaa hän sanoi kivun olevan nimeomaan vatsan, ei alavatsan, puolella. Parin päivän kuluttua loputkin lihaskivut olivat hävinneet ja olo ihan normaali. Sain kuulla, että salmonellatulos oli sittenkin negatiivinen. Lääkäri vaan totesi puhelimessa ihmeissään, että "kai se sitten oli jotain muuta".

Asia jäi askarruttamaan, joten menin erikoislääkärille, joka löysi vasemmasta munasarjasta kystan. Leikkauksella 5kk kuluttua se todettiin varmuudella endometrioomaksi. Endometriooma saattaa hieman liikahtaessaan aiheuttaa juuri kuvatunlaisen kovan kivun, sekä joskus myöskin voimakkaan tulehdusreaktion, kuten minulla. Leikkauksen jälkeen sain endometrioosin hoitoon e-pillerit, ja sen jälkeen mitään oikeita (kuten kuukautiskipuja tms) ei ole ollut. Endometroosi ei myöskään ole uusinut.

Joten uskoisin, että tapauksesi on vastaavanlainen. Kyseessä voi toki olla myös muunlainen kysta. Mutta mitään sen kummempaa se tuskin on. Haluan vielä sanoa, että jos lääkärit töksäyttelevät diagnooseja miten sattuu (kuten itselleni kävi, kun en ollut mistään kystistä aiemmin kuullutkaan), niin muista että ylivoimaisesti suurin osa kaikista kystistä on vaarattomia. Ja minusta tuo viittaa lähinnä endometrioosiin, joka voi olla kiusallinen, mutta ei vaarallinen. Kannattaa toki tsekata, ei kuitenkaan huolestua.
Kiitos vastauksestasi!
Tässä jälkiviisaana olen jo muutaman päivän ihmetellyt, mikseivät siellä polilla laittaneet minua varmuuden vuoksi gynekologille ultrattavaksi, mutta kivun loputtua kai päättivät asian vaan olla. Vaikka sanoohan se terve järkikin jo, ettei tuollainen kipu normaalia voi olla. Tuo endometreoosi hiukan pelottaa lapsettomuutta ajatellen... mutta lääkäriaika on 5.päivä ja siellä toivottavasti tämä mysteri selviää....

Hyvää uutta vuotta sinulle ja kiitos vastauksestasi! :)

Roseline
Ymmärrän huolesi, muttei kuitenkaan kannata miettiä asiaa enemmälti etukäteen. Esimerkiksi minulle on sanottu, että endometrioosini on siellä jossakin sellaisessa paikassa, jossa sen ei pitäisi lainkaan vaikuttaa lapsensaantiin, eikä se kuulemma yleensä leviä. Ja tämän on sanonut minut leikannut johtava endometrioosi-spesialisti, joka on vielä erikoistumisen jälkeen erikoistunut endometrioosiin. Ja yleensä endometrioosi pysyy hyvin kurissa esim. e-pillereillä. Useille käy niinkin, että endometriooma(t) löydetään vasta kun mietitään miksi lasta ei kuulu. Silloinkin ne voidaan leikata, jonka jälkeen lapsen saamiseen on yleensä oikein hyvät edellytykset. Endometrioosi ei sinänsä ymmärtääkseni aiheuta lapsettomuutta, vaan sen aiheuttamat "tukokset" (endometrioomat). Kun ne poistetaan, niin kaikki on taas hyvin! Endometrioosi on myös hyvin yleinen, ja vain oikein pahoissa tapauksissa todella hankala. Esim. itselläni ei e-pillereillä nyt MITÄÄN oireita, sitä ennenkin vain melko kivuliaat kuukautiset ja se yksi kipukohtaus. Jos sinulla olisi "ärhäkämpi" endometrioosi, uskon että se olisi ilmoittanut itsestään jo ajat sitten.

Kaikkea hyvää ja älä vatvo asiaa liikoja! Sanon tämän koska olen itse kova vatvomaan eikä se ole ikinä auttanut... Suosittelen myös että pysyt poissa kaikilta netin "sairausinfosivuilta", niitä kun lukee niin tuntee itsensä sen jälkeen vähintäänkin kuolemansairaaksi! ;)

Alkup.
Ymmärrän huolesi, muttei kuitenkaan kannata miettiä asiaa enemmälti etukäteen. Esimerkiksi minulle on sanottu, että endometrioosini on siellä jossakin sellaisessa paikassa, jossa sen ei pitäisi lainkaan vaikuttaa lapsensaantiin, eikä se kuulemma yleensä leviä. Ja tämän on sanonut minut leikannut johtava endometrioosi-spesialisti, joka on vielä erikoistumisen jälkeen erikoistunut endometrioosiin. Ja yleensä endometrioosi pysyy hyvin kurissa esim. e-pillereillä. Useille käy niinkin, että endometriooma(t) löydetään vasta kun mietitään miksi lasta ei kuulu. Silloinkin ne voidaan leikata, jonka jälkeen lapsen saamiseen on yleensä oikein hyvät edellytykset. Endometrioosi ei sinänsä ymmärtääkseni aiheuta lapsettomuutta, vaan sen aiheuttamat "tukokset" (endometrioomat). Kun ne poistetaan, niin kaikki on taas hyvin! Endometrioosi on myös hyvin yleinen, ja vain oikein pahoissa tapauksissa todella hankala. Esim. itselläni ei e-pillereillä nyt MITÄÄN oireita, sitä ennenkin vain melko kivuliaat kuukautiset ja se yksi kipukohtaus. Jos sinulla olisi "ärhäkämpi" endometrioosi, uskon että se olisi ilmoittanut itsestään jo ajat sitten.

Kaikkea hyvää ja älä vatvo asiaa liikoja! Sanon tämän koska olen itse kova vatvomaan eikä se ole ikinä auttanut... Suosittelen myös että pysyt poissa kaikilta netin "sairausinfosivuilta", niitä kun lukee niin tuntee itsensä sen jälkeen vähintäänkin kuolemansairaaksi! ;)
Kiitos jälleen vastauksestasi. Koitan rauhoittaa mieleni(vaikka se myllääkin rahoittelusta huolimatta). :)
Ja koitan olla lukematta "sairausinfosivuja" vaikka mieleni tekisi vielä lukea vähän ja varmistaa.... ;) Mutta koitan tosiaan nyt ryhdistätyä ja odotella järkevästi lääkärin lausuntoa. :) Kiitos sinulle. :)

Roseline
Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:

Kiitos jälleen vastauksestasi. Koitan rauhoittaa mieleni(vaikka se myllääkin rahoittelusta huolimatta). :)
Ja koitan olla lukematta "sairausinfosivuja" vaikka mieleni tekisi vielä lukea vähän ja varmistaa.... ;) Mutta koitan tosiaan nyt ryhdistätyä ja odotella järkevästi lääkärin lausuntoa. :) Kiitos sinulle. :)
Eipä kestä! :)

voimia
Alkuperäinen kirjoittaja Adel:
Hei!

Minulla on ollut tässä parin vuoden sisällä muutaman kerran sellainen kipukohtaus tuolla oikealla alavatsassa. Luulen, että kipu tulee jostain munasarjojen kohdalta. Se tulee aina todelle yllättäen, eikä liity munasolujen irtoamisiin. Kivun alkaessa se vielä kestää, mutta joskus yltyy todella kovaksi ja tavallaan sykkiväksi. Ihan kuin siellä kramppaisi jokin muutaman sekunnin välein. Käytän tällä hetkellä rengasta ja aiemmin olen käyttänyt trikvilareita yms muita pillereitä useamman vuoden.

Eilen istuin kampaajalla 2 tuntia ja kipu alkoi jo sinne mentäessä. Ajattelin sen taas menevän ohi "normaalisti", mutta lähtiessäni kampaajalta kävellen kipu muuttuikin todella kovaksi ja kävelin seuraavaan apteekkin ostamaan särkylääkettä. Soitin avokkini hakemaan ja mentiin kotiin. Kotona maatessa kipu vain jatkui ja jatkui, joten menimme terveyskeskukseen. Siellä lääkäri tutki, eikä osannut oikein mitään sanoa. Epäili kohdun ulkopuolista raskautta. No se oli käytännössä aika mahdotonta, olihan minulla ollut samanalaisia kipukohtauksia muutaman kerran aiemminkin eikä oltu seksitelty sitten viimeisten menkkojen. No lääkäri lähetti keskussairaalaan, jos pääsisin siellä gynelle. Menin siis ensiapuun ja laittoivat odottamaan normaalia lääkäriä. Kipu loppui ennenkuin lääkäri kerkesi verikokeitten jälkeen tulla. Kipu kesti yhteensä noin 3,5 tuntia ja kovaa kipua siitä oli 1,5 tuntia. Verikokeissa ei mitään näkynyt eikä enää koskenut, joten lääkäri antoi lähteä kotiin. Illalla oli ihan normaali olo, henkisesti ehkä hieman sekaisin kaikesta. Lämpöä sairaalassa oli 37,2, mutta jos se nousi vaikka jännityksen takia?

Onko kenellekkään muulle käynyt vastaavanalaista?
Hyvä kun kipu taas loppui, mutta sehän voi tulla vaikka ensi kuussa uudelleen enkä edelleenkään tiedä sen syytä. Aioin tammikussa mennä yksityiselle gynelle tutkittavaksi vielä.

Hyvää joulua kaikille! :)
pyydä tulehdusarvoja kattoon jos verikokeet otetaan. Pieni lämpö j a alavatsakipu oikealla voisi enteillä umpilisäkettäkin..

n75
Kipu voi olla myös suolistoperäistä. Niitä suolia kun on se alavatsa täynnä. Itselläni on nimittäin ollut samantapaisia kipukohtauksia satunnaisesti Yleemnsä ne tulevat aamulla aamiaispöydässä. Kohtauksen sattuessa vasemman sarjan kohdalla tuntuu aivan tolkutonta kipua, silmissä menee harmaaksi, korvissa humisee ja en voi muuta kuin odotta 5-15 minuuttia sen kivun ohi menemistä. Olen käynyt valittamassa sitä lääkärille (gynelle), hän katsoi sarjat ja muutkin vauvantekovehkeet sisäultralla ja otatti verikokeita, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Veikkasi kivun olevan suolistoperäistä, koska se yleensä sattuu aamuruokailun yhteydessä.

apua saanut
Hei aloittaja! Minulla oli samassa kohtaa kipua, mutta sen aiheuttaja löytyi lopulta munuaisesta. Minulla todettiin iso munuaiskysta. Kipu tuntui kuitenkin munasarjan kohdalla ja säteili vatsan alueelle, selkään ym., joten alussa oli tosi haasteellista lääkäreilläkin tajuta, missä vika oikeasti on. Lopulta se paikannettiin munuaiseen, mutta ilman ultraäänilaitetta tehtävä olisi ollut todella hankala. Yksi lääkäri luuli jopa umpilisäkkeen tulehtuneen. Näin se vain on, että lääkärit ovat taitavia ja tietäväisiä, mutta ihmisten sairaudet ovat niin moninaisia, etteivät ne viisaillakaan äkkivilkaisulla heti selviä, mistä on kysymys. Vaihda niin kauan lääkäriä, että asiasi selviää. Jossakin on joku lääkäri varmasti, joka osaa vaivasi selvittää. Itsekin jouduin kuulemaan montaa lääkäriä, ennen kuin asia paljastui ultraäänessä.

Elisa_
Mulla on samanlaisia oireita, oli muutama viikko sitten ja nyt on taas. Kipu alkoi eilen illalla, heräsinkin yöllä kipuun ja nyt vaan yltyy. Kävely ja liikkuminen on ihan kamalaa, istuminenkaan ei ole hyväksi. Kipu tuntuu ihan alavatsassa oikealla puolella.

Teillä sitten kenellä oli endometrioosi, niin tuliko teillä kivut jossain tietyssä vaiheessa kiertoa tai paheniko? Mulla pitäisi menkat alkaa viikon päästä. Olen syönyt pillereitä ja nyt olen pitänyt 3 kk taukoa syönnistä. Ikinä elämässäni mulla ei ole ollut mitään menkkaoireita, ei selkäkipua, päänsärkyä, rintojen aristusta tai mielen vaihteluita.

Mulla on ultratta syksyllä maha (ala- ja ylävatsa) muiden tutkimusten yhteydessä. Näkyykö siinä endo ja munasarjat? vai onko se eri ultra?

Varmista toki
äläkä jää arvailemaan, ELISA! Umpisuolentulehdus on myös mahdollinen eikä sitä saa päästää liian pitkälle, se on vaarallista. Umppari voi oirehtia lievemmin useastikin ja parantua itsestään, joten älä oleta ilman muuta, että tämä kipu liittyy hormonikiertoon.

Umpparikipu paikallistuu juuri oikealle, mene päivystykseen!

Adel
Heips!

Kävin tänään gynellä tutkimuksissa ja tavallaan minun harmikseni sieltä ei löytynyt mitään, joten elän edelleen epätietoisuudessa mistä kipu johtui. Gyne hiplasi rinnat, paineli alamasua, tutki sisältä ja lopulta ultrasi "sauvalla" eikä löytänyt mitään. Sanoi, että luultavasti se ei ole voinut olla edes kysta, koska ei ollut nestettä tai muuta siellä(Normaalisti kysta siis jättää jonkun verran nestettä?!). Korkeintaan voinut olla joku aivan pieni kysta, virtsakivet tai suolentoimintaan liittyvä juttu. Antoi vahvempaa kipulääkettä ja käski mennä vielä klamydiatestiin...
No klamydia se ei missään nimessä voi olla, koska olen ollut jo noin 7 vuotta samassa suhteessa eikä vieraissa ole tapana meillä käydä. :)
Edelleen olen siis tietämätön, mutta onneksi ei koske.

Toivottavasti Elisa jaksat jo paremmin! Suosittelen sinullekkin lääkäriin menoa, niin ei tarvitse jännityksessä elää.

Roseline
Alkuperäinen kirjoittaja Elisa_:
Mulla on samanlaisia oireita, oli muutama viikko sitten ja nyt on taas. Kipu alkoi eilen illalla, heräsinkin yöllä kipuun ja nyt vaan yltyy. Kävely ja liikkuminen on ihan kamalaa, istuminenkaan ei ole hyväksi. Kipu tuntuu ihan alavatsassa oikealla puolella.

Teillä sitten kenellä oli endometrioosi, niin tuliko teillä kivut jossain tietyssä vaiheessa kiertoa tai paheniko? Mulla pitäisi menkat alkaa viikon päästä. Olen syönyt pillereitä ja nyt olen pitänyt 3 kk taukoa syönnistä. Ikinä elämässäni mulla ei ole ollut mitään menkkaoireita, ei selkäkipua, päänsärkyä, rintojen aristusta tai mielen vaihteluita.

Mulla on ultratta syksyllä maha (ala- ja ylävatsa) muiden tutkimusten yhteydessä. Näkyykö siinä endo ja munasarjat? vai onko se eri ultra?

Hei,

Minulla endometrioosi ennen tuota yhtä kipukohtausta ilmeni lähinnä kuukautiskipuina vuodon ekana päivänä (alaselässä, ei vatsassa). Mutta sehän nyt on tosi yleistä, joten en ajatellut asiaa aiemmin sen enempää. Kipu lähti aina yhdellä särkylääkkeellä. Tuo kipukohtaus tuli sitten yöllä, kuukautisten alettua samana päivänä aiemmin. Ensin ajattelinkin, että se oli joku poikkeuksellisen voimakas kramppi. Vaikka endometriooma leikattiin vasta n. 6 kk tapauksen jälkeen, en sinä aikanakaan saanut yhtään uutta vastaavanlaista kipukohtausta, eikä muutenkaan ollut mitään epänormaaleja tuntemuksia. Lääkärillä käynnin vuoksi tiesin kystan olemassaolosta, mutta muutoin en varmaan olisi arvannut mitään.

Kivuthan voivat johtua myös jostakin muunlaisesta kystasta, joka oireilee eri tavoin.

Uskoakseni munasarjat näkyvät selkeästi vain sisäkautta tehtävässä ultrassa.

Adel: Mukava kuulla, ettei löytynyt mitään, vaikka se varmasti lisäsikin epätietoisuutta. Ei varmaankaan kuitenkaan ole syytä huoleen. Olen myös kuullut, että monet ihmiset saavat alavatsaan voimakkaita kipuja ruokailun jälkeen. Joten ehkä se voi olla jokin kiusallinen, mutta muuten harmiton, suolistojuttukin.

Elisa_
Kovin kipu helpotti ja on niiin alhaalla tuolla mahassa etten mennyt sitten lääkäriin kun ajattelin ettei ole umpisuoli ainakaan.
Kipu jatkuu ajoittaisesti vielä istuessa ja aina kun käyn pissalla niin kipu tuntuu. Varsinkin huomaan kun treenaan lantiopohjalihaksia, niin aina puristaessa lihaksia alamahaan sattuu ja vihlaisee. Mun siskolla on ollut endo ja serkulla myös. Ois varmaan hyvä mennä sitten gynelle tsekkauttaan. Ultraa (sisä) ei multa ole koskaan otettu, mutta vatsan päältä ultra on tehty 2 kertaa viime vuoden aikana.
Millaisia muita oireita tuo endo voi aiheuttaa?

Älä leiki
terveydelläsi, Elisa! Vanha rouva sanoo sinulle ihan vakavissaan, että käy tutkimuksissa, on muutakin, joka voi vaurioittaa terveyttäsi vaikkapa pysyvästi, kuin umppari. Alavatsan kipujen kanssa pitää olla mieluummin liian varovainen kuin yhden ainoa kerran huolimaton ja välinpitämätön. Se voi olla kohtalokasta monella tapaa, kaiketi suunnittelet elämässäsi olevasi esimerkiksi äiti? Tiedäthän, että endometrioosikin voi aiheuttaa lapsettomuutta, jollei sitä hoideta? Se on kohdun limakalvon sirottumaa kohdun ulkopuolella ja yleensä aiheuttaa lisääntyviä kuukautiskipuja;
runsaita vuotoja; lapsettomuutta:

Koska teillä on suvussa taipumusta siihen, sitä suuremmalla syyllä sinun pitäisi tutkituttaa vaivasi syy.

Tuosta viimeisestä kuvauksestasi tulee kyllä muitakin vaihtoehtoja mieleen, kuten mm. piilevä virtsatietulehdus. Sekin on vaiva, joka on aina hoidettava. Hoitamattomana se kroonistuu ja tiedän itse, mitä se on!! Viheliäisistä viheliäisin vaiva ja riesa sekä pitkän lääkekuurit toistuvasti. Lisäksi se voi nousta ylemmäs ja silloin se muuttuukin tosi vakavaksi - munuaisissa.

Yhteistyössä