Kipuilusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Viikkoja nyt 18+0.
Millaisia kipuja teillä muilla odottajilla on/on ollut näillä main?? Itselläni on viime yönä ja tänään särkenyt ja pakottanut ja jomottanut ( vaikea kuvailla) mahaa. Tätä on ollut aiemminkin ja oon kysynyt neuvolasta monta kertaa, niin normaalia jos ei tule vuotoa. Tulehdukset pois suljettu.
Oon ehkä herkkä reagoimaan kipuun. Maha ei mielestäni kovetu mitenkään, eikös niin käy supistuksessa?
Vähän kuin menkkamaista, mutta ei sitten kuitenkaan.
Mä pelästyn niin helposti, että nytkin koko ajan mielessä pyörii onkohan normaalia jne.
Tätä oli siis jo aiemmin ja sitten oli pois toista viikkoa ja nyt taas.
Mites muilla??

Mullakin on ollut odotusaikana vatsakipua silloin tällöin ja nyt rv:illa 37 tulee vielä useammin. Kipu on liittynyt sekä närästykseen ja ilmavaivoihin (kipeä puristava tunne vatsassa, ei vatsan kovettumista) että ihme pistotuntemuksiin ja puutumiseen yöllä. Monet kivut liittyvät kudosten venymiseen. Toivotaan, että sullakin kyse vaarattomista kipuiluista.

Heippa!
Mulla oli IHAN JÄRKYTTÄVÄÄ vatsakipua rv 18, varsinkin ylävatsalla ja selässä. Luulenpa että kyseessä oli närästys koska rennie auttoi pikkuhiljaa.
Myös ilma suolistossa voi aiheuttaa todella kovia vatsakipuja.

Jos kipu taas enemmän alavatsalla, saattaa kipu johtua siitä, että vauva kasvaa ulos pikkulantiosta ja kohdun kannakkeet/kiinnikkeet venyy.. eli liitoskipuja siis.

Luulenpa että kyse on ihan vaarattomasta, mutta voithan toki käydä synnärillä näyttäytymässä jos kovasti kipuilee eikä esim. rennie auta.

Suosittelen myös syömään paljon kuitupitoista ruokaa jos suolistossa häikkäilee.

aino 32+5

Siis kipu on alavatsan alueella. Tiedän kyllä mitä närästys kipu on! Mutta se on erilaista ja ylävatsalla.
Tää on semmosta tasaista pakotusta ja särkyä ja välillä vähän menkkamaista kipua.
Hmmmps...synnärille matkaa 120 kilsaa, että ei ihan vaan näytillä viitsisi pistäytyä :)

Puhelimet on keksitty myöskin, voi sinne soittaakin:)

Alavatsa kipu johtuu todnäk. vaan paikkojen venymisestä. Ja raskausaikana närästys voi tuntua missä vaan, jopa selässä.

Mutta soita ihmeessä synnärille jos asia vaivaa ja on oikeasti kipeä.

Mulla oli viime yönä aivan samanlaisia tuntemuksia alavatsassa. Kävin pissalla ja toivoin sen auttavan, kun ajattelin rakon painavan, mutta ei se kyllä helpottanut oloa. Kyllä siinä tovi vierähti ennen kuin meni itsestään ohi ja sain unen päästä kiinni.

Kipu oli alavatsalla vähän nivusten tai munasarjojen kohtaalla, varsinkin oikealla puolella. Ja se oli juuri tuollaista pakotusta ja särkyä. Sitä on niin vaikea kuvailla tarkkaan. Mutta kuten alkup. sanoit, kipu oli vähän kuin menkkakipua, muttei kuitenkaan samanlaista.

Tänään ei ole enää juuri sattunut vatsaan tai taisi kerran vähän vihlaista, mutte ei samanlaista kipua kuin yöllä. Onneksi, koska töissä olisi ollut vähän kiusallista olla, varsinkin kun en ole raskaudestani vielä kertonut. Maanantaina menen rakenneultraan ja siellä nähdään, onko kaikki hyvin. Mitään vuotoja ei ole nyt tullut.

Viikkoja on nyt kasassa 18+1

Itseasiassa kävin tänään lääkärissä asian takia. Soitin ensin neuvolaan josta käskettiin varaamaan aika omalle lääkärille. Ensimmäiseksi tämä neuvolan täti sanoi että jos kohdunsuu on aukeamassa. Josta minä tietysti menin paniikiin. Lääkäri ihmettelikin että kuka minua on sellaisella pelotellut kun sanoin että sisätutkimusta on suositeltu. Lääkäri oli sitä mieltä että joko ne ovat virtsavaivoja tai sitten näitä kasvukipuja. Sisätutkimuksessa selvisi että kohdunsuu on vielä onneksi aivan kiinni ja vauva sen verran korkealla että ei ole ihan näinä päivinä pois tulossa. Virtsa myös tutkittiin ja se oli aivan puhdas. Eli jäljelle jäivät nämä kasvukivut. Jos pahenee niin sitten pitää kuulemma mennä uudestaan lääkäriin. Itseasiassa minulla on ensiviikolla neuvolan lääkäri muutenkin. Raskausviikkoja tällä hetkellä 27+5 ja tällä viikolla siis ekaa kertaa tämänkaltaisia kipuja.

Tälläistä samanlaista kipuilua siis oli aiemmin muutamina öinä ja sitten kysäsin neuvolasta ja th sanoi että jos ei vuoda niin ok. kasvukivut voi olla tosi koviakin jollain.
Sitten otettiin kuitenkin varalta muut.päivän päästä papa koe yms. kokeita emättimestä niin eikö tuo th ois nähnyt jos kohdunsuulla jotain häikkää ois ollut??

Tätä kipua on nyt jatkunut siis viime yönä ( ei koko yötä, oli välillä pois ja sitten aamulla oli taas ja nyt päivän ja illan jatkunut) Kipu ei ole sietämätöntä, mutta inhottavaa.
Ehkä reagoin herkästi kipuun? en tiedä.
Tietääkö kukaan mikä auttaisi?
Särkylääkkeitä en kovin mielelläni ottaisi.

Jos terveydenhoitaja tunnusteli kohdunsuun silloin kyllä selviää onko siellä mitään.
Eipä oikein mitään helpotuskeinoja minulle ainakaan tänään neuvottu.Tosin en kyllä tajunnut kysyäkkään.Olin vaan niin tyytyväinen ettei vauvalla ole mitää hätää. Panadolin otin viime yöksi mutta silti heräsin aamulla varhain kipuun jota kesti noin puoli tuntia vessassa käynnin jälkeen.

Mulla on melkein rv 18 täynnä ja olen myös huomannut alavatsassa kipuja. On niitä ollut välillä muutenkin, mutta nyt taas tullut erityisetsi uudestaan. Luin sellaisesta neuvolan antamasta oppaasta, että näillä viikoilla voi tulla kohdun kannatinjänteiden tms. kipuja, kun kohtu kasvaa. Tuntuvat erityisesti nivusten seudulla ja esim. noustessa ylös sängystä. Huomasin sen ainakin tänä aamuna. Lisäksi mulla on endo ja kiinnikkeitä (tyyliin välillä munasara/vatsanpeitteet), joten olen yrittänyt ajatella, että nekin jossain vaiheessa varmaan venyvät ja paukkuvat, kun kohtu kasvaa.

Mulla kans oli epämääräsiä alvatsa- ja selkäkipuja rv 16 - 18, mutta samaan aikaan myös pullahti vauvamaha esiin. Yhdistin itse ainakin kivut tuohon kohdun kasvuun. Mulla oli myös taaksepäin kallistunut kohtu, josta jo aiemmin oli lääkäri sanonut, että muuta haittaa ei ole, kun ehkä hieman kovemmat kohdun kasvukivut, kun alkaa suoristua normaaliasentoon. Kivut lakkasi pikkuhiljaa sillä erää, mutta aika-ajoin on taas jaksoja kun vihloo milloin mistäkin. Koeta ajatella, että se on hyvä asia, että tuntuu joltakin. Kohtusi se vain kasvaa. Enemmän olisin huolissaan jos noilla viikoilla ei tuntuisi miltään. Ei se kohtu kilon kokoiseksi ihan kivutta veny.

kiva etten oo ainoa...
juu noi vihlaisut kyllä ymmärrän, mutta viime yökin oli vielä tuota kipuilua eli valvoin monta tuntia ja mitenkään päin ei ollut hyvä olla vuoteessa.
Siiten olin nukahtanut ja aamulla ei juurikaan ollut kipua, päivällä jonkin verran menkkamaista kipua ja pakotusta mahassa ja alaselkäkin temppuilee.
Nyt sitten tuntuu paremmalta, toivottavasti ens yö parempi ja toivottavasti nää on vain kasvukipuja eikä muuta vakavampaa.

Ai niin, sain omasta mielestäni hyvän neuvon terveydenhoitajaltani milloin kannattaa huolestua ja mikä kuuluu asiaa. Eli jos kipu menee ohi yön yli nukkuessa tai pienemmälläkin levolla helpottaa ei ole huolta. Jos siis olosi on parempi aamulla, mutta siitä sitten taas päivän mittaan yltyy ja illalla nukkumaan mennessä on pahimmillaan johtuu kipuilu päivän rasituksista. Koetappa ottaa vaikka yks viikonloppu sohvalla makoillen (jos mahdollista) ja kuulostella oloasi.

Jos kipu taas lisääntyy levosta huolimatta esim. on aamulla entistä pahempi, niin kannattaa varata lääkäriaika. Mulla aina olo oli parempi aamuisin ja illalla vihlo selkää ja mahaa jomotti. Selkäsärkyyn auttoi, kun mies hieroi varovasti ja monesti tämä jopa auttoi nukahtamisessa.

nyt helpottanut. Onneksi.
Viime yö jo paljon parempi. Musta tuntui pahemmalta olla makuulla kun oli kipee eli istuminen oli paljon kivemman tuntuista. Yöllä tosiaan pahimmat kivut.
Nyt siis aika tasaisen tuntuinen olo :)Sitä vaan niin säikähtää joka kerta kun kipuilee.

Yhteistyössä