Kipeät rinnat, patti kainalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normaalia kuulemma...?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normaalia kuulemma...?

Vieras
Mulla on nyt kohta neljättä kuukautta järkyttävän kipeät rinnat. Siis niin kipeät, että nukkuminen mahallaan ei oikein käy, rintsikatkin painaa ja kosketus sattuu. Ne on turvonnu tänä aikana, niitä särkee ja jotenkin "puristaa", ehkä jopa vihloo.
Kainalossa mulla on joku patti, tosin pieni ja sekin hiukan arka.
Kävin lääkärissä, joka tutki molemmat rinnat ja kainalot, mutta mitään kokeita ei otettu. On kuulemma normaalia tämä tämmöinen joskus.. ??

En oikein ymmärrä
Ikää 26 ja lapsiakin kaksi. Raskaana en ole.

Jos kerran on tutkittu eikä mitään löydetty, niin silloin voit turvallisin mielin luottaa. Hormonit vaikuttavat todella joskus siten, että rinnat turpoavat ja ovat arat ja kipuilevat. Samanlaiselta minusta tuntui ensimmäisen raskauden aikana, kun pienet rintani paisuivat komeiksi. Samoin kävi ehkäisypillerien aloituksessa. Silloinkin, kun vaihdevuosien ihan alkumetreillä uskoin luonnontuotemainoksiin ja hankin sellaisia. Kipuilut tulivat turvotuksesta = neste keräytyy ja venyttää kudoksia, tekee ne vähän koviksi ja hemmetin aroiksi.

Mun raskauden ensimmäinen oire oli just nois sairaan kipeät rinnat. Ne oli niin pinkeät ja kipeät, että tavallinen kävely teki kipeää. Ihmettelin, että miten voi olla näin saiaan kipeet tissit ennen menkkoja. No eipä niitä menkkoja sitten tullutkaan.. Jotain hormoniperäistä sen täytyy olla. E-pillereitä aloittaessani ei mulla kylläkään tulleet rinnat kipeiksi, mutta se on varmaan yksilöllistä.

minulla alkoi koko homma muutana vuosi sillä että molempiin kainaloihin tuli patit,ne häiritsivät ja olivat kipeät joten ne leikattiin pois.nyt vasemman rinnan ja kainalon väliin on tullut patti ja rintoja aristaa ja puristaa ja jollain tapaa myör vihloo,en osaa vihlomista selittää(?!) patista otettiin jopa näyte mutta ei mitään.rintaliivejä vaikeaa löytää kun puristaa.itse olen vasta 20v. enpä ymmärrä minäkään.

Multa leikattiin toisesta kainalosta yli 10-v sitten patti, joka oli ylimääräistä rintarauhaskudosta. Luulis ettei nyt enää aikuisiällä kasva rintarauhasta?

Mulla sama vaiva. Reilu viikko sitten huomasin vasemmassa kainalossa patin. Terkkarin mukaan se on vaan turvonnu rauhanen, eikä ole syytä huoleen. Nyt on kuitenkin muutamina päivinä olleet rinnat kipeät ja vihlovat. Enkä ole raskaana. Pakko varmaan mennä lääkäriin, olen ihan hysteerinen näitten oireitteni kanssa.

itse en luota lääkäreihin noin hyvin, että kun kerran tutkittu eikä mitään löytynyt, kaikki hyvin.
Äitini ystävä kävi valittamassa monesti lääkärille kipeästä rinnasta ja kainalosta, mitään ei ollut, mutta noin vuoden päästä todettiin vihdoin rintasyöpä. Oli jo sen verran pitkällä että oli tosi vaikea hoitaa. Onneksi nyt kaikki hyvin, ainakin toistaiseksi...

Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, ja tekevät virhearvioita. Monet lääkäreistäkään ei tunnu epäilevän pahinta, vaikka niin valitettavasti välillä asiat on.

Jos rintakudos tuntuu kiinteältä, muhkuraiselta ja aralta, kyseessä on tod.näk. mastopatia. On kuulemma hyvin tavallista. Ei tiedetä varmasti mistä johtuu, sitä esiintyy nuorillakin naisilla, eikä ole osoitettu selvää yhteyttä esim. e-pillereiden käyttöön (vaikka jotkut väittävät).

mulla ollut kohta 10 kk todella kipeät/arat rinnat. menkkojen aikana on ainut, milloin ei ole niin kipeät. pillereitä en ole syönyt 1,5 vuoteen. en ole käynyt lääkärillä, pitäisi varmaan mennäkin. olen 28v. onko ollut vastaavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan;8194517:
Jos rintakudos tuntuu kiinteältä, muhkuraiselta ja aralta, kyseessä on tod.näk. mastopatia. On kuulemma hyvin tavallista. Ei tiedetä varmasti mistä johtuu, sitä esiintyy nuorillakin naisilla, eikä ole osoitettu selvää yhteyttä esim. e-pillereiden käyttöön (vaikka jotkut väittävät).

Itselläni oikea rinta tuli tosi kipeäksi 2007. Jonottelin lääkäriin ja todettiin sormenpään kokoinen patti rinnan yläosassa/ rintakehässä.
Leikattiin pois, oli hyvälaatuinen. Kipu hellitti välittömästi. Kipu palasi n. 2-3 viikon päästä yhtä kovana, kesti n. 3 pv. Sitten on toisinaan oireillut, lähinnä kuukautisten aikoihin, rintojen turvotessa.
Nyt molemmat rinnat muutaman päivän niin kipeät että oleminenkin sattuu hipaisusta tai kosketuksesta puhumattakaan.
Jokunen kerta aiemminkin rinnat aristaneet, muttei näin pahasti.. LÄHESYVÄT VAIHDEVUODET ??
Ex miehen siskolla kainalo oireili ja rinnat ja lääkäri poisti häneltä 30 vuotiaana rauhaskudoksen koko kainalosta kun kävi kerta toisensa jälkeen valittamassa ja syytä ei löytynyt.
Runsaan seitsemän vuoden kuluttua todettiin aivokasvain joka oli rintarauhasten kautta oireillut, mutta sitä ei silloin osattu tutkia tarpeeksi laajasti.
Kuoli 39 vuotiaana aivokasvaimen aiheuttamaan syöpään, jonka sanottiin kehittyneen noin 10 vuoden ajan.
Sädetys olisi ehkä auttanut, mutta oli ehtinyt vuosien ajan tehdä niitä etäpesäkkeitä..
En lietso pelkoa keneenkään, mutta tosissaan kannattaa ottaa.. PIENETKIN PATIT POISTATETTAVA.. ja tutkituta itsesi jos esiintyy toistuvaa päänsärkyä!

Olen kärsinyt samoista oireista n. 5 vuotta (12-vuotiaasta lähtien), mutta patti kainalossa on n. 3-5cm halkaisijaltaa, eli melko suuri. Käytyäni siitä tänään kolmatta kertaa lääkärissä (aiemmin sille ei tehty mitään), lääkäri sanoi patin olevan rintakudosta joka on kasvanut väärään paikkaan. Huomenna ultraääni ja koepalan otto varmuuden vuoksi, ja leikkaus todennäköisesti kahden viikon sisällä :)

Yhteistyössä