kipeä virtsarakko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heidi1234

Vieras
Tilanne alkoi viime marraskuussa, sain virtsaputkentulehduksen ja siihen lääkkeet. Seuraavat pari viikkoa kului normaalisti, kunnes oireet plasivat takasin. Ostin karpalomehua ja karpalotabletteja, ja niillä sain oireet kuriin aina päiväksi-kahdeksi. Tätä samaa jatkunut siitä asti, aina vähintään kerran viikossa kipua virtsarakossa, pakonomainen ponnistamisen tarve virtsaamisen lopussa ja kirvely. Kävin lääkärissä, ei mitään tulehduksia (kaikki yleisimmät testattiin). Olin yli viikon selibaatissa (jos se nyt olisi ollut mekaanisesta hankaamisesta johtunutta kipua), mutta tilanne oli koko ajan sama. Jätin sokerin vähemmälle (ystävän neuvo), valkoisia jauhoja en ole muutenkaan paljoa syönyt. Mitä ihmettä tämä on? Auttaisiko pillereiden vaihto (nykyään Diane Novat, ollut 2,5v.)?

Eli ensimmäisenä soittele esim terkkarille tai yritä päästä lekurille ja pyydä että ottavat näytteen ettei ole virtsatientulehdusta eli hoida akuutti tilanne pois.
mutta kotikonsteista: minulle neuvoi yksi rouva semmoisen neuvon että ala syömään c-vitamiinia, eli kävin ostamassa purkin c-vitamiinia ja yritän muistaa ottaa sen joka päivä, eli tarpeeksi sitä vitamiinia. ja toinen vinkin löysin netistä eli seksin jälkeen käytävä pissalla ettei bakteeri muistaakseni ei pääse nousemaan ja aiheuttamaan tulehdusta.
ainakin minulla on nuo jutut on tepsineet ja tulehdusta ei ole enään tullu

Olen siis jo käynyt testeissä, MITÄÄN ei löytynyt, testattiin myös hiiva varmuuden vuoksi. C-vitamiinineuvon olen kuullut, ja c.vitamiinitabletit kovassa käytössä. Käyn ennen ja jälkeen seksin pissalla ja suihkussa... Löytyisiköhän muita neuvoja?

Oli pakko kirjoittaa, kun mulla on ollu samantapainen ongelma myös viime syksystä asti. Mulla on outoa vihlontaa aina välillä alavatsassa. Tunnen ikävän tunteen välillä vaikka vain tv:tä katsoessa. Jos esim.lenkkeilen tai venyttelen, alkaa kipu tuntua enemmän. Ja sitten tietysti pissatessa vihlasee ja muutenkin pinnistäessä(esim ulostaeassa).
Pissatulehdusta ei ole ollut. Testattu siis on. Samoin viimeviikolla kävin gynekologilla, jossa ultrattiin alapää, ettei olis ollu mitään esim. munasarjoissa. Ja ei ollut. Nyt kun gynekologiset vaivat on poissuljettu(kai), oon tullu siihen tulokseen että vika on virtsateissä ja kenties juuri rakossa. Ite oon syöny karpalokapseleita säännöllisesti jo varmaan viisi vuotta. Samoin oon alkanu syömään tyrnipillereitä(hyvää limakalvoille). Ja muutenkin olen ollut seksittä ja hoitanut peseytymiset ennen ja jälkeen. Huaah..mitäköhän vielä. Ärsyttää, kun sanotaan että ei löydy mitään vikaa, mutta itse tuntee jotain outoa, mikä häiritsee jokapäiväisiä askareita.

Mulla on toisaalta ollu tää kivun tunne mielestäni saman aikaa, kun olen vaihtanut uusiin e-pillereihin(yasminelle). Nehän kuivattaa limakalvoja ja muistaakseni juuri nämä pillerit määrännyt lääkäri muistutti että pitäisi näiden kanssa muistaa juoda paljon(kun ne poistavat nestettä elimistöstä). Olenkin itsekseni miettinyt, et voisko toi pillereiden aiheuttama kuivuminen olla kivun syy.!!?? Onkohan kellään muilla samanlaisia kokemuksia? Ainakin emättimeni on muuttunut aivan rutikuivaksi. Voiskohan sitten olla samantyylinen vaikutus virtsateiden limakalvoilla. Pakko myöntää että joskus en ehkä muista juoda niin paljon kuin pitäisi. Ja olen huomannut että silloin ehkä vihloo enemmän.
Niin tuli vaan mieleen heidi1234, et miltä toi kuulostais sun mielestä. Muistatko sä juoda tarpeeksi ja onko muuten kuivuutta? Niin kun sullakaan ei tosiaan tulehduksia ole löytyny.

Voi meitä ;)

...Juon aika paljonkin päivittäin, siis vettä ja karpalomehua. Jos jää vähänkään vähemmälle juonti niin se kyllä huomaa! Olen aika kuiva pillereitten takia, esim valkovuotoa ei paljon yhtään. Mutta ihmettelen että miten tämä kuivuus on alkanut vasta nyt, kun yli 2 vuotta on pillereitä käyttänyt? Mietin tässä pillerimerkin vaihtoa, mutta kun Diane Novat on muuten olleet niin hyvät (akne poissa, ei paljoa sivuvaikutuksia) ja lisäksi gynekologini sanoi minulle (kun päätimme aluksi pillerimerkistä) etteivät kaikki merkit sovi minulle (olen aika hoikka). Pitäisi varmaan pohtia vaihtoa...

Oletteko lukeneet pillereitten haittavaikutuksista? Melko yleisiä:muutokset emättimen eritteissä mm. hiivatulehdukset, emätintulehdukset. Itselläni oli myös juuri noita epämääräisiä oireita ja lopetinkin koko pillereitten syönnin, eipä ole tulehduksiakaan ollut. Mitä ne "yleisimmät" testit olivat, otettiinko myös papa?
Virtsarakko tulehduksesta voi jäädä kuukausien jälkivaiva (virtsaputkioireyhtymä) ja välttämätä bakteereja ei näytteessä esiinny, jos tuo vaivaa niin siihenkin kyllä löytyy antibiootti.

Mul on vähän sama juttu noiden pillereiden kanssa(yasminelle). Ne tuntuis sopivan muuten tosi hyvin. Iho on tosi hyvässä kunnossa ja en paljoa muita ikäviä haittavaikutuksia huomaa, paitsi tää kuivuus. Ite olin jo ihan valmis vaihtamaan ne, mutta gyne suositteli vielä jatkamaan. Nyt oon sitten muutaman päivän käyttänyt estrogeenivoidetta alapäässä. Se on kuivuuteen mielestäni auttanut, mut ei nappais pitkiä aikoja sillä kuitenkaan voidella. eli aika tilapäinen apu..luulisin. Ja noitten virtsateiden ongelmaa aioin "hoitaa" yrittämälllä muistaa juoda kunnolla. Sit kyllä menen vaikka alaan erikoistuneelle lääkärille, jos ei vihlonta helpota. Jotenki on sellanen kutina että se ei helpota.
Eiköhän se oo ihan normaalia että voi viedä pitemmänkin aikaa kun pillerit alkaa aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Oman elimistön esrogeenituotanto heikentyy, jopa saattaa loppua pillereiden takia. Ja siitä kuivuus. Varsinkin jos on matahormoniset pillerit. Tai jotain sinnepäin.
Mulla kyllä kaikki pillerimerkit, joita oon elämäni aikana käyttänyt, on ennemmin tai myöhemmin kuivattanut. Nämä uusimmat kaikista eniten. Periaatteessa olis kait hyvä jättää pillerit kokonaan pois, jos haluaa muutosta. Mut siihen en oo valmis. (joskus olin vuoden syömättä ja se oli kamalaa aikaa)
Pohdi asiaa ja kysy mitä mieltä gynekologisi on vaihtamisesta. Toivottavasti löytyy ratkaisu.

hei fgwer. Viestisi oli ilmestynyt sinä aikana, kun kirjoitin edellistä omaani. Valitettuani vihlonnasta ja gynekologini(yths) ultrattua alapääni, pyysin häntä ottamaan papan(edellisestä 1,5v). Mutta hän ei suostunut, vaan sanoi että saan tämän vuoden aikana kutsun joukkotarkastukseen, kun olen 25v ja hki. Jäi itseäni mietityttämään että jos tarkastuskutsu tuleekin vasta vuoden lopulla ja entä jos papasta löytyisikin syy vaivoihini. Onkohan tämä nyt sitten ok käytäntö? Kannattaisiko vaatia papaa aiemmin? Niin ja hiivaa ei ollut eikä tulehdusta.

Itse kyllä syytän nuvaringia kaikesta. Mä käytin sitä yli puoli vuotta ilman mitään ongelmia ja sitten alkoi pissatulehdus, joka ei sitten parantunutkaan moneen kuukauteen. Ja sitten kun bakteerit vihdoin saatiin tapettua ja estolääkitys alkamaan, olo oli alkuun täsmälleen sama kuin pissatulehduksessa vielä pitkään. Valvoin paljon öitä tämän takia. Lopetin renkaan joulukuussa ja olen nyt syönyt estolääkettä siitä lähtien, kohta loppuu. Olen kärsinyt juuri tuosta virtsaputkioireyhtymästä koko ajan (oma diagnoosi), pahimpina hetkinä syönyt cystrin-nimistä lääkettä, joka vähentää rakon kouristelua. Olen vienyt myös välillä pissanäytteitä, kun olen ollut varma, että nyt on joku uusi bakteeri siellä, johon estolääkkeeni ei tehoa. Mitään ei kuitenkaan ole estolääkityksen aikana enää löytynyt.Nyt oireet pikkuhiljaa hiipumassa. Mä olen käyttänyt myös estrogeenivoidetta (ikää mulla alle 25). Ikinä ennen en elämässäni ole sairastanut yhtään vti:tä.

Mulla oli tuollainen sama ongelma kanssa, jatkuvasti tuntui että virtsatietulehdus, mutta bakteereja ei virtsasta löytynyt. Lopulta syyksi paljastui bakteerivaginoosi. Tosin en tiiä voiko se olla se sun tapauksessa, tsekataan käsittääkseni aina hiivatestin yhteydessä.
Diane Novat oli mullakin, virtsatulehdukset alkoi kyllä jo ennen pillereitä. Ja loppuivatkin niiden syönnin aikana.

Kävin eilen lääkärissä, taas otettiit pissakoe, se oli puhdas. Sain nyt sitten myös estrogeeni-valmistetta, katsotaan miten käy. Ja ne testit mitä viime viikolla otettiin oli siis virtsa, hiiva ja sit joku kolmas emätintulehdus, jonka nimeä en muista. Se kuulemma otetaan aina hiivan yhteydessä...

tutkittiinhan multa myös paikat ihan "gynekologisesti", eikä mitään löytynyt. Ja lääkäri sanoi että seuraavaksi kannattaa mennä yksityiselle, julkisella puolella eivät kuulemma osaa enää auttaa!!! Ja aivan kuin olisi rahaa lähteä yksityiselle....

Bakteerivaginoosi (epäspesifi emätintulehdus) voi tosiaan myös aiheuttaa virtsiksen kaltaisia oireita levitessään virtsaputken suulle, siksi olisi tärkeää otattaa myös valkovuotonäytteet josta selviää hiiva,trikomoniaasi ja cluesolut, juuri nuo cluesolut viittaavat emätintulehdukseen.

Minkälaisia oireita tohon bakteerivaginoosiin liittyy? Voikohan se olla muuten oireeton ja aiheuttaa vain noita virtsiksen kaltaisia oireita?!? Onko kellään tietoa. Ja miten se siis diagnosoidaan? Näkeekö gyne sen mikroskoopilla valkovuodosta kuten hiivan...vai?

Alkuperäinen kirjoittaja heidi1234:
Tilanne alkoi viime marraskuussa, sain virtsaputkentulehduksen ja siihen lääkkeet. Seuraavat pari viikkoa kului normaalisti, kunnes oireet plasivat takasin. Ostin karpalomehua ja karpalotabletteja, ja niillä sain oireet kuriin aina päiväksi-kahdeksi. Tätä samaa jatkunut siitä asti, aina vähintään kerran viikossa kipua virtsarakossa, pakonomainen ponnistamisen tarve virtsaamisen lopussa ja kirvely. Kävin lääkärissä, ei mitään tulehduksia (kaikki yleisimmät testattiin). Olin yli viikon selibaatissa (jos se nyt olisi ollut mekaanisesta hankaamisesta johtunutta kipua), mutta tilanne oli koko ajan sama. Jätin sokerin vähemmälle (ystävän neuvo), valkoisia jauhoja en ole muutenkaan paljoa syönyt. Mitä ihmettä tämä on? Auttaisiko pillereiden vaihto (nykyään Diane Novat, ollut 2,5v.)?

Vaivasi on todennäköisesti virtsaputkioireyhtymä, koska oireet alkoivat virtsatietulehduksen jälkeen. Oireet jää tavallaan päälle, vaikka tulehdus on jo parantunut. Vaiva menee itsestään vähitellen ohi, mutta sitä odotellessa ei auta kun syödä kipulääkkeitä.Jos huolestuttaa kovasti yritä saada lähete ultraan ( voidaan katsoa ettei rakossa ole kasvaimia tms.) ja urologille, joka voi tehdä tekee virtsanvirtaustutkimuksen ja mahdollisesti virtsarakon tähystyksen ja pois sulkea poikkeamat siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja rasberry:
Oli pakko kirjoittaa, kun mulla on ollu samantapainen ongelma myös viime syksystä asti. Mulla on outoa vihlontaa aina välillä alavatsassa. Tunnen ikävän tunteen välillä vaikka vain tv:tä katsoessa. Jos esim.lenkkeilen tai venyttelen, alkaa kipu tuntua enemmän. Ja sitten tietysti pissatessa vihlasee ja muutenkin pinnistäessä(esim ulostaeassa).
Pissatulehdusta ei ole ollut.

Teille, joilla on vastaavanlaisia ongelmia: käykäähän klamydia-testeissä, niin saatte senkin suljettua pois. Ikävän kuuloinen vaiva.

Yhteistyössä