Kipeä kissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja makkaravaras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

makkaravaras

Vieras
Meillä on kolme ja puoli vuotias ragdoll, joka on aikaisemmin ollut oikea sylikissa. On viihtynyt siliteltävänä ja syliteltävänä vaikka kuinka kauan. Nyt yhtäkkiä huomasin, että kissa ei enää oikein anna silittää, vaan pakenee käden alta. Syliin kun sain sen houkuteltua nameilla, niin rimpuili siitä pois. Kissalla on ihan kiiltävä ja tuuhea turkki ja syö mun mielestä hyvin -mutta silti sen kylkiluut tuntui turkin alta, samoin selkäranka. Onko se siis liian laiha? Turkki on niin iso, ettei laihuutta tosiaan huomaa, mutta kuuluuko tosiaan noi kaikki nikamat tuntua noin selkeästi? Ei ne mun mielestä aiemmin ole tuollain tuntuneet.

Ruokana eläinkaupasta Sanabellea ja Applawsia, siis raksuja, näitä tarjolla 24/7. Märkäruokana Animondaa, Miamoria, Carnya yms. viljattomia täysravintoruokia ja HK:n sinistä varastettuna. On rokotettu ja madotettu säännöllisesti.

Mutta tosiaan käytös on muuttunut, ei ole aikaisemmin ollut tuollainen "arka", ettei anna koskea eikä silittää. Onko se kipeä vai jotain muuta? Tuossa sille kissanherkkuja (Kuivattua kanaa ja tonnikalaa) syöttelin, ja hyvin maistui. Ruokahalu ei siis ainakaan ole kadonnut minnekään.

Joltain fooruilta kopsattua:
Hyvin laiha:
- kylkiluut, selkäranka ja lantion luut näkyvät selvästi
- ei tuntuvaa rasvaa
- lihasmassa vähentynyt selvästi

Laiha:
- kylkiluut ja lantio näkyvät
- selkeä vyötärö
- hyvin vähän tuntuvaa rasvaa

Normaalipainoinen:
- kylkiluut ja selkäranka tuntuvat helposti, mutta eivät näy
- selkeä vyötärö
- vähän tuntuvaa rasvaa

Tuosta käytöksen muutoksesta en osaa kyllä sanoa mitään erikoista... Eihän ole pohjavillassa takkuja?

Ei ole takkuja, päälikarva tosiaan kiiltää eikä karvaakaan lähde ihan tuhottomasti. Tosin en ole ihan varma, onko siltä lähtenyt karvaa tuosta silmien alta, naamion yläpuolelta vai onko se tosiaan aina ollut tuollainen..
Kun kissa makaa tassujensa päällä, lonkkaluut törröttää ihan selkeästi. Eniten mua ihmetyttää tuo, ettei se anna koskea tai ottaa syliin, on jotenkin arka vaikka ikinä ennen ei ole tuollainen ollut.

Laihuuteen on muutoin tosi vaikea sanoa yhtään mitään, koska tosiaan turkkia riittää ja se hämää.

Hiekkalaatikolla käy mun mielestä ihan normaalisti.

Ruoka on ihan normaalia penturuokaa/aikuisten ruokaa, kastraattiruokia en ole tuolle ikinä syöttänyt vaikka leikattu onkin, koska on aina ollut vähän pienempi kuin kuuluisi.

Joo, pitää huomenna käyttää se lääkärissä. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa, ja toivottavasti ei olisi laihtunutkaan vaan mä vaan kuvittelen :(
Tuossa kesällä käytin rokotuksissa, ja silloin punnittiin viimeksi. Tuntuu kyllä, ettei se viittä kiloa enää millään voi painaa.

Hyvä kun viet lääkäriin. Eipä edes ammattilainen pystyisi tutkimatta sanoa oikeen mitään muuta ohjetta kuin että tuo tutkittavaksi. Nuo sun kuvaamat oireet voi vielä liittyä melkein mihin tahansa vaivaan. Voi olla jotain vakavaa, tai sitten ei yhtään mitään. Älä luota nettidiagnooseihin, anna lemmikille kunnon hoitoa:)

Yhteistyössä