kipeä ien

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaivaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaivaa

Vieras
Varmaan viikon verran on yksi ien ollut tosi kipeä. Se on alhaalla takana, siinä kohdassa, mistä on poistettu viisaudenhammas. Poiston (n. 5 vuotta sitten) jälkeen siihen on jäänyt pienenpieni rako viimeisen hampaan ja ikenen väliin, joten voi olla, että raossa on nyt jotain, joka tekee ikenestä aran ja tulehtuneen.

Samanlainen vaiva on ollut silloin tällöin varmaan viimeisen kymmenen vuoden aikana (siis jo ennen poistoakin), ja mennyt aina itsestään ohi. Näin kipeä se ei kuitenkaan mielestäni ole ollut.

No, menossa nyt rv14 ja muistelen lukeneeni jostain, että raskaus vaikuttaa jotenkin ikeniin. Toisaalta, joskus kauan sitten muistelen lukeneeni myös, että jos ikenet ovat tulehtuneita, niin se on jollain tavalla vaaraksi koko kropalle, esim. joltain leikkauspotilailta pitää hoitaa aina hampaat kuntoon ennen rankkaa leikkausta. Voiko tästä siis olla vauvalle haittaa?

Ja nyt sitten mietin, että pitääkö raskauden takia tähän asiaan suhtautua tavallista tarkemmin ja yrittää päästä hammaslääkäriin (vähän kyllä epäilyttää, pääseekö, jonot on pahat ja porukkaa ohjataan helposti yksityiselle, ja sehän maksaa hirveitä), vai uskaltaisiko tätä vielä katsella ihan rauhassa, onhan vastaava vaiva kuitenkin aina ennen mennyt itsestään pois.

Vähän yritin laittaa vanutupolla desinfiointiainetta (sellaista, jota saisi käyttää suun huuhteluunkin) tuohon rakoon, mutta eipä taida auttaa. Tietääkö joku hampaista raskausaikana?

Raskaana oleville on hammashoito tarjolla, ja suositellaankin, että hampaat varmistaa ekalla puolikkaalla kuntoon, koska myöhemmin jos pakosti joudutaan hoitamaan, se on hiukka hankala asento ison masun kanssa. Ja todellakaan ei kannata mitään tulehduksia hankkia odotusaikana, jos vaan mahdollista. Otat vaan tiukan asenteen ja soitat itsellesi ajan, olet siihen oikeutettu; eri kunnissa hieman eri tyylit, mutta älä anna periksi.

Itse asiassa se tarkastusaika on varattu jo, viime viikolla varasin ja sain marraskuun puoliväliin. Sen jälkeen iski tämä ienvaiva, josta toki menen valittamaan, jos ei ajan kanssa tokene, mutta kysymys kuuluu, että onko asialla kovakin kiire, vai voisiko vielä seurailla. Kai siitäkin voisi kysyä hammaslääkäristä, mutta ajanvaraukseen saa jonottaa hulluna, niin kyselen ensin täältä.

Mene päivystykseen tarkistuttamaan tilanne. Raskaana ollessa syljen koostumus muuttuu ja ikenet tulehtuvat herkemmin ja tulee helposti reikiä. Paha ientulehdus voi aiheuttaa supisteluja ja jopa ennenaikaisen synnytyksen, joten on todella tärkeää hoidattaa hampaat ja ikenet kuntoon. Voit mennä päivystykseen (ilman ajanvarausta) ja pyytää katsomaan kipeän kohdan, tarkastusta eivät siellä tee mutta saatpahan yhden vaivan pois mieltä painamasta.

Ehdottomasti kannattaa mennä särkypäivystykseen tarkistuttamaan tilanne.Muuten suosittelen Parodontax-nimistä hammastahnaa,jota saa apteekista.Maku ei ole miellyttävä,mutta se vahvistaa ja tehoaa ärtyneisiin ikeniin.

Olen itse käyttänyt tavallisen tahnan rinnalla ja ainakin mulla ienvaivat ovat vähentyneet.Alkuraskauden aikana en pystynyt sitä käyttämään,kun oli huono olo ja se maku ei todella ole houkutteleva.Mutta nyt rv21 olen jo tottunut.

Kiitos, täytynee yrittää päästä sinne päivystykseen. Viimeksi kun yritin päästä, sanoivat, ettei päivystykseenkään pääse (ellei ole suunnilleen kaikki hampaat irti), ja antoivat numeron päivystävästä ykstyisestä, johon pääsi ""peräti"" kahden päivän päästä. Toivottavasti tällä kertaa on parempi tuuri.

kävin alkuraskaudesta hammashoidossa ja kaikki kunnossa. Nyt rv 35 ja ikenistä silloin tällöin vuotaa verta ja on näin on ollut koko raskauden.Se on täysin normaalia. En syö makeaa ja harjaan hampaani 2krt. pvssä ja käytän hammaslankaa.