Kinkun paistosta-taas, mutta tässä ohjeessa lukee, että alkulämpö pitäisi olla n 200

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Mutta kyllä minä olen aina alusta asti pitänyt unia 100-125 astetta

Kinkun paistaminen

Pyyhi kostealla paperilla kinkun pinta ja kuivaa se. Pane kinkku paistopussiin. Työnnä paistomittari kinkun paksun osan keskelle. Kärkiosa ei saa koskea silavaan eikä luuhun, sillä niiden lämpötila ei kerro lihan kypsyyttä. Kinkku kannattaa kypsentää paistopussissa reunallisella uunivadilla. Paistat kinkun samoissa olosuhteissa paistopussissa tai ilman, niin kypsä kinkku painaa saman verran. Erona on se, että pussiin jää enemmän talteen paistolientä. Paistopussin etuna on se, että kinkusta haihtuva liemi ei ehdi höyryyntyä keittiöön juuri lainkaan, vaan se jää pussiin. Ilman paistopussia uuni likaantuu runsaasta höyrystä ja pannulle muodostuva liemi tahtoo läikkyä uuniin.
Kuumenna uuni yli 200 asteeseen. Paista kinkkua kuumassa uunissa puolesta tunnista tuntiin kinkun koon mukaan. Kuuman alkulämmön ansiosta mahdolliset bakteeritoiminnat loppuvat. Laske uunin lämpötila 110 asteeseen. Paista tuoretta viljakinkkua, kunnes mittari näyttää 75 astetta, ja pakastekinkkua paistettaessa 80 astetta. Arvioitu paistoaika on tunti/kilo.

Kun poistat paistomittarin, tarkkaile reiästä tulevan mehusteen väriä. Kirkas mehu kertoo kypsästä ja punertava raa'asta kinkusta. Kokit kokeilevat kypsyyttä vielä metallisella sukkapuikolla. Puikko työnnetään paksuun lihakseen, tempaistaan pois parin sekunnin kuluttua pois ja kokeillaan puikon lämpötila. Jos puikko on kuuma ja kinkun sisältä tuleva mehuste kirkasta, kinkku on kypsää. Tällöin myös potkalihakset ovat irronneet sääriluusta. Kinkku ei ole kypsää, jos paistoliemi pussissa on punertavaa.

Poista kypsän kinkun pinnalta nahka ja leikkaa se kattilaan mahtuviksi paloiksi. Peitä kinkku foliolla ja anna kinkun vetäytyä puolisen tuntia.

Meillä mies pyys mua kattomaan kinkunpaisto-ohjeen missä alkulämpö on just ton 200 astetta. Mä pidin sitä ihan hulluna kun sehän pitäis olla matala lämpö alusta asti :D Eikä tommosta ohjetta meinannu löytyä mistään. No anyways, meillä siis paistetaan just noin että alkulämpö on jonkun aikaa 200 astetta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä?:
Mitä ne tuolle nahkalle meinaa tehdä kun se pitää paloitella kattilaan mahtuviksi paloiksi?

lapsuudenkodissani nahka annettiin pikkulinnuille.
itse olen ajatellut sen olevan liian suolaista linnuille joten roskiin menee

Yhteistyössä