"Kiltti" vauva vs. "tuhma" vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄrtynytÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄrtynytÄiti

Vieras
Tämä asia on kiehuttanut mulla yli jo pitkän aikaa: ihmiset ketkä sanovat että vauva on "kiltti" jos hän:
- nukkuu hyvin
- syö hyvin
- ei ole ns. itkuinen
- viihtyy vaunuissa jne.

PRKL. Meidän tyttö oli vauvana huono nukkumaan, itkuinen, allerginen, vihasi olla vaunuissa ja autossa... Oliko sitten muka "tuhma" vauva? Mitä logiikkaa on sanoa pikkuista vauvaa kiltiksi, miksi ei mieluummin sitten vaikka "helppo" vauva tai jotain? Eikö tuo kiltti-sanan käyttö automaattisesti tarkoita että toisella tavalla käyttäytyvä ei ole kiltti, eli on tuhma? Ja mitä järkeä muutenkaan sanoa kiltiksi vauvaa, joka ei todellakaan itse vielä voi säädellä millään tavalla omaa käytöstään?

Anteeksi vuodatus ja kiitos kun jaksoit lukea :-) Luin vaan TAAS lehdestä julkkisäidin haastattelun jossa kehutaan kilttiä vauvaa ja ryykkäsi vähän yli...

Onhan se vähän "huono" sana mutta tiedät kuitenkin mitä sillä tarkoitetaan, eli helppoa vauvaa.
Ei se mun mielestä sitä tarkoita että itkuinen ja vaativa vauva olisi tuhma, enkä usko että kukaan muukaan täysjärkinen niin ajattelisi.

en ylipäätään tykkää tuosta "kiltti" -sanasta on sitten kyse minkä ikäsestä ihmisestä vaan...tökkii jotenkin, kai se on siinä ku ite on oppinut olemaan liian kiltti ja toiset on määritelly miut kiltiksi ja siitä on tullu paineet olla kaikessa koko ajan kaikille kiltti

huoh, tunteenpurkaus tuli tästä :D

mut joo mullakin särähtää korvaan, kun sitä käytetään lapsesta puhuttaessa

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Onhan se vähän "huono" sana mutta tiedät kuitenkin mitä sillä tarkoitetaan, eli helppoa vauvaa.
Ei se mun mielestä sitä tarkoita että itkuinen ja vaativa vauva olisi tuhma, enkä usko että kukaan muukaan täysjärkinen niin ajattelisi.

No tuo tuhma oli multa ehkä vähän provosointia, mutta kun tuo sana KILTTI ärsyttää niin vietävästi. Käyttäisin juuri sanoja "helppo" ja "vaativa", niinkuin joku ehdottikin. Mielestäni vaan vauva ei voi olla "kiltti" kun ei vielä tajua mistään mitään, vauva vaan on.

Tiedän tunteen. Sen vuoksi minulle oli äärimmäisen tärkeää, että sen kamalan vaiheen keskellä tuli ovesta isovanhempia, jotka ottivat kirkuvan vauvan syliinä ja sanoivat, että "miten voi olla näin suloinen tyttö, nyt sinuun sattuu kyllä todella kovasti. Hyvä, että osaat käyttää ääntäsi, sillä pärjää elämässä". Minulle oli tärkeää kuulla sitäkin kun kuulin tuota "meidän nikopetteri se oli niiiin kiltti vauva, ei koskaan valittanut mistään" Sanontataphan se vain on, mutta kamala.

Ja ne isovanhemmat, jotka sanoivat ,että "kylläpäs olet kiukkunen" EIVÄT olleet avuksi, eikä heitä kutsuttu kylään. Kun on itse loppu niin haluaa jonkun joka sanoo edes jotain positiivista.

Kyllä mullakin vähän särähtää tuo korvaan. Mut ei enää niin paljon kuin ennen.
Mulla on kaksi lasta, joista eka oli vaativampi, toinen taas ihan unelmahelppo.

Oon oppinut ajattelemaan sitä kiltti-sanaa tuossa yhteydessä ikään kuin eri sanana kuin mikä kiltti on yleensä. Se on vain synonyymi sille helpolle. Ja sen yhteydessä ei verrata, ei ajatella vastakohtana tuhmaa.

Ja kyllä, olen sanonut omasta kuopuksestani: "Aada" on kyllä niin suloinen, ihanan kiltti ja kultainen, ei kyllä turhia itke jne.

Enkä tuolloin ajattele, että esikoiseni, joka oli ja on herkkä itkemään, vaati äidin hermoja ihan eri tavalla, olisi ollut tuhma tai ei olisi minulle suloinen ja kultainen lapsi.

Multa myös eräs toinen äiti kysyi neuvolassa, että onko teillä ollut kiltti vauva. Menin ihan hämilleni kysymyksestä ja mumisin vain, että on. Vauvamme syntyi keskosena ja ekat kuukaudet herättiin vähintään kahden tunnin välein ja mahakipujakin oli. Tuossa tilanteessa tuli minulle juuri se mieleen, että onkohan meidän vauva nyt tuhma/vaativa. En tietystikkään ajatellut näin, mutta jo ajatuksesta tuli paha mieli. Mielestäni vauvat eivät ole edes vaativia vaan niillä on erilaisia tarpeita..asian vierestä jo:)

Alkuperäinen kirjoittaja vierasmyös:
Multa myös eräs toinen äiti kysyi neuvolassa, että onko teillä ollut kiltti vauva. Menin ihan hämilleni kysymyksestä ja mumisin vain, että on. Vauvamme syntyi keskosena ja ekat kuukaudet herättiin vähintään kahden tunnin välein ja mahakipujakin oli. Tuossa tilanteessa tuli minulle juuri se mieleen, että onkohan meidän vauva nyt tuhma/vaativa. En tietystikkään ajatellut näin, mutta jo ajatuksesta tuli paha mieli. Mielestäni vauvat eivät ole edes vaativia vaan niillä on erilaisia tarpeita..asian vierestä jo:)

kyllä meidän vauvan tarpeet olivat e r i t t ä i n vaativia :D Ja neiti on edelleen vaativa luonne, joskin myös antoisa :heart:

Olen kuullut kuukauden vanhoista vauvoista, jotka voi laittaa sitteriin/ lattialle kun äiti laittelee ruokaa. Dream on, meillä kiljuttiin jousipyssyasennossa ekat 8 viikkoa elämästä.

juu oon kuule IHMETELLY ihan samaa! jotkut vielä puhuu niin mutta se on harvenemaan päin ; D
oon ihan äimänä kun oon saanu kuulla meillä ollleen "kiltit" vauvat : O

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

kyllä meidän vauvan tarpeet olivat e r i t t ä i n vaativia :D Ja neiti on edelleen vaativa luonne, joskin myös antoisa :heart:

Olen kuullut kuukauden vanhoista vauvoista, jotka voi laittaa sitteriin/ lattialle kun äiti laittelee ruokaa. Dream on, meillä kiljuttiin jousipyssyasennossa ekat 8 viikkoa elämästä.

Siis ymmärsin kyllä pointtisi. Ei meidänkään lapsi vittuillakseen kiljunut, mutta joku vähemmän vaativa luonteinen olisi kitissyt hiljempaa. Tavallaan olin tyytyväinen, että ainakin tiesin, että lapseen sattuu.

Juuri näin!

Törmäsin itse jälkitarkastustani odotellessa yhteen toiseen äitiin, joka oli ollut samassa synnytysvalmennuksessa kuin me. Siitä juteltiin hetki ja hän hehkuttu miten heillä on niin KILTTI vauva, ei itke juuri mistään, nukahtaa jo ulkovaatteita puettaessa ym. Samaan aikaan me taisteltiin itkevän ja huonosti nukkuvan, oksentelevan vauvan kanssa kotona. Tuli itselle jotenkin tosi kurja olo, että eikö meidän vauva ole sitten "kiltti" kun itkee eikä nuku... Kyllä sen voi oikeasti tietyissä tilanteissa kuulla vastakohtana "tuhmalle".

Ihan sama asia on mua ärsyttänyt. Ei vauva voi olla kiltti tai tuhma. Hoitajalleen hän voi olla helppo tai vaativa. Vauvat viestittävät olotilastaan ja kivuistaan, eivät tuhmuuttaan huuda tai kilteyttään ole huutamatta.

Samaa mieltä olen, en minäkään ole osannut vastata jos kysytään onko vauva kiltti... kai se on...

Toinen mikä minua on siepannut on se, kun lapseni on kovasti äidin perään ja jos viihtyykin hetken esim. mummon kanssa kun olen käymässä pois huoneesta ja tullessanin takaisin lapseni alkaa haluta minun syliin pois mummon sylistä, niin silloin kuuluu että " tuli tuo pahanilmanlintu takasin..." se saa palkokasvin kyllä vetämään ja syvälle!!! vaikka ilmeisesti tarkoitus ei ole paha vaan...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

No tuo tuhma oli multa ehkä vähän provosointia, mutta kun tuo sana KILTTI ärsyttää niin vietävästi. Käyttäisin juuri sanoja "helppo" ja "vaativa", niinkuin joku ehdottikin. Mielestäni vaan vauva ei voi olla "kiltti" kun ei vielä tajua mistään mitään, vauva vaan on.
Noin minäkin, yhden helpon ja yhden vaativan vauvan kokemuksella. :)

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Meillä esikoinen oli ns.vaativa vauva. Allerginen, huusi päivät ja yöt läpeensä, ei viihtynyt vaunuissa tai missään muuallakaan.
Kyllä mä törmäsin tuolloin usein kysymykseen, että onko vauva kiltti. Ja kun kerroin tilanteesta, moni lässytti vauvalle, että "olepas nyt kiltti poika ja anna äidinkin levätä".
Kyllä silloin tuli nimenomaan mieleen vain ainoastaa, että joidenkin mielestä vauva oli tahallaan "tuhma".

Yhteistyössä