kiltti kaikkien kanssa toimeentuleva lapsi laitetaan kiusaavan häirikön viereen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mii"

Vieras
Näinkö sen pitää aina mennä? Eikö sen kiusaajan viereen tosiaan voi ketään muuta laittaa/pitää sitä yksin, kun kerran kiusaa?

Eli tilanne se, että minulla 7v poika joka nyt ensimmäisellä luokalla. Poika on ihan tavallisessa luokassa, johon on kuitenkin "integroitu" muutama ns. haastavampi lapsi. Poika istuu nyt toista viikkoa, luokan pahimman kiusaajan vieressä, kuulemma siksi kun tulee niin hyvin kaikkien kanssa toimeen eikä kiusaa takaisin(??!!)

Tämä tyttö häiritsee poikani keskittymistä ja opiskeluja, lyö, nimittelee, varastelee/piilotettelee tavaroita, rikkoo/katkoo kyniä, sylkee(!) ja on tahallaan lyönyt pari kertaa pulpetin kannen kiinni niin, että pojan sormet jääneet väliin ja saaneet turvotusta ja mustelmaa osakseen :(

Miksi tähän ei opettajan/kouluavustajan puolelta ole puututtu, vaikka poikanikin valittaa tästä joka päivä, ja myös opettaja näkee tilanteen!? eikö opettajalla ole auktoriteettiä nykyään saada tätä loppumaan/antaa kiusaajan istua yksin, kun kerran kiusaa?

Poikani on haluton menemään kouluun, kun sanoo että "emmi" kuitenkin kiusaa.. tyttö on lisäksi hyvin isokokoinen(n10v kokoinen) tanakka ja voin vain kuvitella miten se poikaani sattuu kun hän isoilla käsillään ja voimillaan lyö poikaa(kuten tänäänkin) eikä kukaan puuttunut asiaan sen kummemmin :(

Ikävä tilanne. En osaa vastata mutta vastustan juuri tuollaisen toiminnan takia integraatiota. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi kaikki lapset samaan. Varsinkin "erityislasten" eli haastavien lasten vanhempien luulisi haluavan lapsensa omaan pienempään ryhmään, jossa he saavat tarvitsemaansa tukitoimia. Toivottavasti otat yhteyttä opettajaan tai rehtoriin ja tosiaan he laittavat kiusaajan istumaan yksin kunnes oppii tavoille. Eristäminen on yleensä hyvä rangaistus ja tyttö todennäköisesti pian huomaisi, että joutuu istumaan yksin jos ei ole nätisti. Tsemppiä!!!

[QUOTE="...";27599964]Ikävä tilanne. En osaa vastata mutta vastustan juuri tuollaisen toiminnan takia integraatiota. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi kaikki lapset samaan. Varsinkin "erityislasten" eli haastavien lasten vanhempien luulisi haluavan lapsensa omaan pienempään ryhmään, jossa he saavat tarvitsemaansa tukitoimia. !!![/QUOTE]

Kommentoin tähän ainoastaan sen, että oma lapseni aloitti nyt ekaluokan ns. hyvä alku -luokalla, johon on integroitu kahdeksan erityisoppilasta. Mitään ongelmia ei ole luokassa ollut. On kaksi opettajaa ja kaikki sujuu hyvin, opettajien mukaan.

Minä taas vastustan sitä, että erityisoppilaat erotetaan muista. Meille ns. normilasten vanhemmille ei ole muuten edes kerrottu sitä, keitä nämä "erityislapset" ovat ja hyvä niin.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Jos teidän poika on niin kiltti, että ei tarpeeksi painokkaasti tuo omaa oloaan koululla esiin open suuntaan?

Ota itse heti yhteyttä, ja vaikka käyt saattelemassa pojan aamulla koululle ja pyydät saada jäädä seuraamaan tuntia hetkeksi, jos ei ope ei lämpene heti ajatukselle paikanvaihdosta.

On paitsi omalle lapsellesi väärin, myös tuolle toiselle, joka ei saa oikaisevaa palautetta toiminnastaan.

Kirjoitin reissuvihkoon tästä opettajalle, odotan huomenna vastausta ja katson sen jos mitään ei tapahdu, niin sitten soitan opettajalle/menen käymään koululla.SEn verran sain lisätietoa pojalta, että tänään kun tyttö oli poikaa lyönyt nyrkillä selkään heidän mennessä luokkaan välitunnulta, avustaja oli tämän nähnyt ja pyytänyt tyttöä pyytämään anteeksi, siinä onnistumatta ja asia oli jäänyt siihen... viimeksi perjantaina pojan sormet jääneet pulpetin kannen väliin(poika itkenyt) ja opettaja oli pitänyt kylmää märkää paperia pojan käden päällä, mutta tytölle ei taaskaan ollut tehty muuta kuin sanottu, että pyydä anteeksi(ei pyytänyt). Yksi asia mitä ihmettelen, ettei opettaja laittanut minulle mitään viestiä esim. tuosta viime perjantaisesta pulpetin kannen paiskomisesta käden päälle, vaikkakin se on kovasti poikaani sattunut ja hän oli itkenyt(!)Viikonlopun ajan käsi oli kovin kipeä ja mustelmilla, vielä tänään hän pyysi auttamaan takin vetoketjun kanssa kun käsi kipeä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä alku -luokka;27599983:
Kommentoin tähän ainoastaan sen, että oma lapseni aloitti nyt ekaluokan ns. hyvä alku -luokalla, johon on integroitu kahdeksan erityisoppilasta. Mitään ongelmia ei ole luokassa ollut. On kaksi opettajaa ja kaikki sujuu hyvin, opettajien mukaan.

Minä taas vastustan sitä, että erityisoppilaat erotetaan muista. Meille ns. normilasten vanhemmille ei ole muuten edes kerrottu sitä, keitä nämä "erityislapset" ovat ja hyvä niin.
Ja jos sun lapsellesi alkaisi tulla vaikeuksia erityislasten vuoksi, niin mä luulen, että alkaisit vastustaa erityislasten integrointia. On tapauksia, jotka ei kuulu normaaliluokkaan. Ja jos normaalilasten opetus kärsii erityislapsista, niin sekin on väärin. Näitä tapauksia on paljon.

Mun tyttäreni luokalla (3.lk) hänen kaverinsa sai tappouhkauksen, kun jalka osui vahingossa yhden tällaisen "herttaisen" erityislapsen tuoliin. Kiva mennä pienen ja siron tytön kouluun sen jälkeen, kun isokokoinen poika on uhannut, että jos jalka osuu vielä tuoliin, niin ensin kuulemma hakkaa kunnolla ja sitten tappaa.

Pojan äiti vain naureskeli ja sanoi, että eihän se nyt kuitenkaan tappaisi :(

[QUOTE="vieras";27600040]Ja jos sun lapsellesi alkaisi tulla vaikeuksia erityislasten vuoksi, niin mä luulen, että alkaisit vastustaa erityislasten integrointia. On tapauksia, jotka ei kuulu normaaliluokkaan. Ja jos normaalilasten opetus kärsii erityislapsista, niin sekin on väärin. Näitä tapauksia on paljon.

Mun tyttäreni luokalla (3.lk) hänen kaverinsa sai tappouhkauksen, kun jalka osui vahingossa yhden tällaisen "herttaisen" erityislapsen tuoliin. Kiva mennä pienen ja siron tytön kouluun sen jälkeen, kun isokokoinen poika on uhannut, että jos jalka osuu vielä tuoliin, niin ensin kuulemma hakkaa kunnolla ja sitten tappaa.

Pojan äiti vain naureskeli ja sanoi, että eihän se nyt kuitenkaan tappaisi :([/QUOTE]

Kysymys taisi tässä olla ennemminkin siitä, että en pidä siitä, että kategorisesti todetaan että integrointi on huono asia. Erikoistapaukset on sitten asia erikseen.

[QUOTE="mii";27600036]Kirjoitin reissuvihkoon tästä opettajalle, odotan huomenna vastausta ja katson sen jos mitään ei tapahdu, niin sitten soitan opettajalle/menen käymään koululla.SEn verran sain lisätietoa pojalta, että tänään kun tyttö oli poikaa lyönyt nyrkillä selkään heidän mennessä luokkaan välitunnulta, avustaja oli tämän nähnyt ja pyytänyt tyttöä pyytämään anteeksi, siinä onnistumatta ja asia oli jäänyt siihen... viimeksi perjantaina pojan sormet jääneet pulpetin kannen väliin(poika itkenyt) ja opettaja oli pitänyt kylmää märkää paperia pojan käden päällä, mutta tytölle ei taaskaan ollut tehty muuta kuin sanottu, että pyydä anteeksi(ei pyytänyt). Yksi asia mitä ihmettelen, ettei opettaja laittanut minulle mitään viestiä esim. tuosta viime perjantaisesta pulpetin kannen paiskomisesta käden päälle, vaikkakin se on kovasti poikaani sattunut ja hän oli itkenyt(!)Viikonlopun ajan käsi oli kovin kipeä ja mustelmilla, vielä tänään hän pyysi auttamaan takin vetoketjun kanssa kun käsi kipeä...[/QUOTE]

minä kyllä jo soittaisin, enkä reissuvihkon välityksellä kommunikoisi. Yleensä asiat menee paremmin kun puhuu ne. Kirjoittaessa ei saa asiaa samalla tavalla perille. Nyt kuitenkin näyttää olevan selvää ongelmaa auktoriteetissa.

No ei se erityislasten luokallakaan aina helppoa ole. Oma lapseni sanoo vähän väliä, että 1 tenavista painii hänen kanssaan, lyö ja tönii. Kun juttelin opejen kanssa asiasta, he sanoivat syyn mistä tuo käytös johtuu. Noh kyllähän sen tietty ymmärrän, että ei tämänkään erityisryhmän lapset ole tietystä muotista valettuja ja kun he eivät aina hoksaa toisen eleitä, niin siinä sitten kahnauksia syntyy. Mutta ikävältä silti tuntuu kuulla, kun lapsi sanoo, että tuo on toinen lapsi on taas kiusannut. Lapsi sanoo myös, että hän leikkii mieluummin yksinään.

ihan älytöntä. lapsille opetetaan että kiusaaminen on ok, kun sitä vaan opettaja seuraa vierestä ja kiltteydestä taas rangaistaan laittamalla kiusattavaksi. pahimmassa tapauklsessa tossa kasvatetaan luokallinen kiusaajia.

Minun lapseni oli vuosia sitten koulukiusattu vieressä istuvan lapsen toimesta. Ei auttanut soitteminen opettajalle eikä rehtorille. Vanhempainillassa tuli mittani täyteen ja vaadin kiusaajan vanhempaa ja rehtoria ja opettajaa samantien palaveriin ja päätin että lapseni kiusaaminen päättyy nyt tähän. Oli siinä salissa istuvilla opettajilla ja vanhemmilla ihmettemistä. Asia hoidettiin samana iltana ja kiusaaminen loppui siihen.

hyväksy tuollaista! Sinun tehtäväsi on puolustaa lasta! Marssit kouluun, etkä suostu poistumaan ennen kuin kiusaaja on siirretty pois lapsesi vierestä. Tuo on oikeasti jo väkivaltaa, vaikka miten muuten päin yrittäisivät asiaa koulussa selittää. Sääliksi käy kiltti poikasi.

Mä kiikuttaisin lapsen lääkäriin sormien vammojen toteamiseksi ja uhkaisin pahoinpitelysyytteellä. Josko opettajat ja vanhemmat saisi sillä hereille. Opettajalle sanoisin, että en päästä lastani kouluun, ennen kuin hän saa paikan, jossa voi turvallisesti opiskella.

No tässä kohtaa jokainen kullannupun vanhempi voisi miettiä, että miksi opettajat ei puutu. Kun ei nykyään saa puuttua. Opettaja heittää häirikön ulos luokasta -> opettaja on syytteessä pahoinpitelystä. Minä olen varmaan superpaska kasvattaja, mutta mun puolesta karttakepit sais ottaa uudelleen käyttöön kouluissa niin kas vain loppuis noikin ja ne kiltit sais opiskella rauhassa.

Koskemattomuus on jokaisen lapsen oikeus!
Soita opettajalle ja kerro huolesi.
Oma lapseni on myös sijoitettu "integroituun" luokkaan ja kyllähän se vaatii pieniltä koululaisilta todella paljon, kuten myös opettajilta. Luokkaan on mahdollisuus saada lisää resursseja tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä alku -luokka;27599983:

MIKSI vastustat sitä että erityisoppilaat erotetaan muista? Itse en keksi yhtäkään hyvää syytä pitää kaikki samassa (jolloin fiksut kärsivät kun voisivat menestyä vielä paremmin, mutta opettajan pitää mennä hitaimpien mukaan, tai kaikki aika menee häirikön käytöksen kontrolloimiseen) joten ihan aidosti ihmettelen.

[QUOTE="...";27601683]MIKSI vastustat sitä että erityisoppilaat erotetaan muista? Itse en keksi yhtäkään hyvää syytä pitää kaikki samassa (jolloin fiksut kärsivät kun voisivat menestyä vielä paremmin, mutta opettajan pitää mennä hitaimpien mukaan, tai kaikki aika menee häirikön käytöksen kontrolloimiseen) joten ihan aidosti ihmettelen.[/QUOTE]

Koska kaikki erityislapset eivät ole häiriköitä, eivätkä kaikki häiriköt erityislapsia.

Myös erityislapsella, tai ehkä varsinkin erityislapsella, on oikeus rauhalliseen koulunkäyntiin. Häiriköiden kohdalla on sitten eriyttäminen ehkä lopulta ainoa keino, joskin vain väliaikainen, jokaisen meistä on osattava sietää muita ihmisiä käymättä käsiksi.

Ja ap, diagnoosi ei oikeuta väkivaltaan, eli olet oikeassa vaatiessasi lapselle rauhaa. Anteeksipyyntökään ei riittäisi, mikäli käytös toistuu, sillä on ihan väärin luulla, että voi lyödä kunhan pyytää anteeksi.

Joo mutta kun niillä rehtoreilla ja opettajilla on kova tarve intergroida erityislapset isoon luokkaan,vanhempia ei välttämättä kuunnella ollenkaan, tästä on kokemsuta. itse pyysin että lapseni saisi avustajan että tarvitsee sitä, ja rehtori oli sitä mieltä että onhan se lapsi kesän aikana kasvanut että kyllähän se pärjää, joo yleensä sitä yritetään osan aikaa päivästä isompaan luokkaan näitä intergroida. Minä koetin perustella kantaani.

no näkivätpä mitä tapahtui, ja toivottavasti ottivat opiksi, mutta silti harmittaa kun koko koulun aloitus meni plörinäksi. Kun olviat tunkeneet 8 adhd lasta samalla luokalla 1-3lkl ja ottaneet vielä mummo open joka ei pärjännyt edes yhden lapsen kanssa, eikä kuunnelleet ollenkaan vanhemoia niin soppa oli melkoinen.

Onko tytöll äesim adhd?

Aika harva opettaja haluaa haalimalla haalia luokalleen oppilaita, joita on todella vaikea hallita. Ongelma on kuitenkin se, että erityisluokilla on paikkoja hyvin rajoitetusti. Henklökohtaisten avustajien saaminen oppilaille on myös todella työn ja tuskan takana ja usein ei onnistu silloinkaan. Eiköhän jokainen opettaja tee parhaansa niillä vähäisillä resursseilla, joita on.

Yleensä kannattaa olla suoraan yhteydessä opettajaan, jos mikä tahansa asia mietityttää. Kerrot rehellisesti, mutta rauhallisesti, miltä lapsestasi tuntuu ja mitä sinä toivoisit asialle tehtävän.

Yhteistyössä