Kilpparin vajaatoiminta ja lääkitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neppis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neppis"

Vieras
Heippa! Kyselisin teiltä joilla todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, kuinka kauan menee ennenkuin lääkitys alkaa "purra" ja oireet helpottuu?
Itse olen vasta lääkityksen saanut joten oireita vielä runsaasti. Lihominen tuntuu jatkuvan edelleen vaikka olen ruokavalion muuttanut huomattavasti kevyempään. Hiukset edelleen irtoilee suunnattomia määriä ja kynnet liuskottuu nyt jopa enemmän kuin ennen. Myös iho kuivaa ihan älyttömästi, tuntuu että enemmän kuin ennen lääkitystä.
Milloin siis voisi alkaa odottaa lääkityksen tehoamista?

mulla kesti sellaisen puoli vuotta että pahin helpotti, mutta vieläkään (noin vuosi) ja annostus ei ole aivan kohdillaan. millä lääkeannostuksella aloitit ja kauan sitä syönyt? ja onko alkuannostusta jo nostettu kertaakaan..

mulla kesti sellaisen puoli vuotta että pahin helpotti, mutta vieläkään (noin vuosi) ja annostus ei ole aivan kohdillaan. millä lääkeannostuksella aloitit ja kauan sitä syönyt? ja onko alkuannostusta jo nostettu kertaakaan..

Nostettiinko sulla alkuannostusta ton puolen vuoden sisällä? Itselläni arvot mahtuivat viitearvojen sisälle parin kuukauden syömisen jälkeen, olo on yhtä väsynyt kuin aikaisemminkin, tukkaa lähtee tukoittain, mutta lääkäri ei nostanut annostusta.

Osa oireista ei ole kadonnut koskaan, enkä usko että tulevat täysin katoamaankaan. Hiukset ovat jääneet suht ohuiksi, anemia oireilee ajoittain, iho on joko kuiva tai kukkii sekä lihas- ja nivelsärkyjä on joskus, uupunut ja voimaton olo on toisinaan. En koe saavuttaneeni sitä tilaa, jossa joskus olin eli samaa vireystasoa. Itse sain lääkityksen vuonna 2008. Vuosi 2007 hoidettiin kortisonilla, koska lääkäri uskoi kyseessä olevan tulehdus. Arvot olivat kohdillaan, joskusn 2010 vuonna. Sen jälkeen annosta on täytynyt kerran laskea.

Tulleet kilot olen laihduttamalla laihduttanut. ne eivät ole lääkityksen mukana kadonneet sillä pieni osa tulleista kiloista on pelkästään nestettä. Kuukautiset ovat nykyään säännölliset, ja univaikeudet ovat kadonneet.

Minulla on ollut lääkitys nyt ehkä 4-5 kuukautta. Aika nopeasti alkoi väsymys helpottaa, kun lääkitys aloitettiin, pysyi poissa muutaman kuukauden... mutta nyt se tuntuu palanneen. Vaikka arvojen pitäisi nyt olla kunnossa. Edelleen lähtee hiuksia, ja iho on niin kuiva että ratisee. Painoa olen saanut vähän pois, eikä edes ole tarvinnut kituuttaa, niin kai noilla lääkkeillä joku vaikutus on, vaikka nyt väsyttääkin.

kunnallisella ei olisi edes kontrolloinut arvoja lasten aloitusannoksen 0,025 (yksi pieni nappi) jälkeen kuin noin puolen vuoden jälkeen. työterveyslääkärin kautta menin oikealle endokrinologille joka heti nosti ensin kaksi pientä nappia ja sitten kolminkertaiseksi eli 0,075. silloin alkoi menkat ja rupesi turvotus nilkoissakin laskemaan. aloituskykyäkin olen hiukan saanut takaisin eli pystyn hiukan siivoilemaan ja saan pyykit koneeseen sinä päivänä kun tarkoituskin. en vain istu ja katsele seiniä zombiena.. iho on ollut kuiva aina. nyt annostus 0,125 (yksi pieni ja yksi iso) ja vieläkin kyllä hiukan väsyttää yhtäkkiä joulun jälkeen alkoi painokin taas nousta. kerkesi 7 kg lähteä ilman laihdutusta kahdestatoista kilosta. diagnoosista on reilu vuosi noin 15 kk. en usko että ihan normitilaa enää ikinä saavuttaa mutta kontrollia usein ja OIKEALLA lääkärillä käynti auttaa ihmeesti - ymmärtää hoitaa myös oireita eikä vain tuijota labroja!!! on kyllä hintansa väärtiä vaikka yksityiselläkin siitä että saa ainakin osan elämästään takaisin =)

Suosittelen kaikkia kilpparin vajaatoiminnasta kärsiviä etsimään käsiinsä nimenomaan kilppariasioihin perehtyneen endokrinologin. Valtaosa tavallisista terveyskeskuslääkäreistä ja yksityislääkäreistä luottaa sokeasti Käypä hoito -suosituksiin, jotka eivät ole kilpirauhasen vajaatoiminnan osalta kovinkaan kummoiset. Oikeanlaisessa hoidossa seurataan ennen kaikkea potilaan oireita ja vointia sekä T4-V-arvoja, ei TSH-arvoja.

[QUOTE="jada";27965402]Suosittelen kaikkia kilpparin vajaatoiminnasta kärsiviä etsimään käsiinsä nimenomaan kilppariasioihin perehtyneen endokrinologin. Valtaosa tavallisista terveyskeskuslääkäreistä ja yksityislääkäreistä luottaa sokeasti Käypä hoito -suosituksiin, jotka eivät ole kilpirauhasen vajaatoiminnan osalta kovinkaan kummoiset. Oikeanlaisessa hoidossa seurataan ennen kaikkea potilaan oireita ja vointia sekä T4-V-arvoja, ei TSH-arvoja.[/QUOTE]

tähän vielä kommentoisin, että myös kilpirauhasen toimintaan erikoistunut sisätautilääkäri kelpaa!!

Yhteistyössä