Kilppariarvoista tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja

Vieras
Mun on kuukautiset heitelly miten sattuu, ja otettiin labrassa kokeita. Hoitaja sanoi kaikkien arvojen olevan hyvät, mutta tarkistin itse kuitenkin viitearvot netistä. Mulla oli tsh 4.1 ja t4v 17.8.
Toi t4v on vissiinkin hyvä, mutta tsh koholla? Googlettelin vajaatoiminnan oireita, ja onhan niitä näköjään mutten ole osannut yhdistää mihinkään. Voiko tuo yksi vähän koholla oleva arvo aiheuttaa vuotohäiriöt, muistihäiriöt, väsymyksen, vetämättömyyden, päänsäryt, rintakivut jne?
Mulla on astma, ja sitä on myös suvussa jos se mihinkään nyt edes liittyy. Leukosyytit oli koholla myös (9.4) mutta niin ne on mulla olleet joka kerta kun ne on katsottu.
Ikää on 27v.
Ensimmäisen lapsen odotusaikana on ollut jotain häikkää kilppariarvoissa, ja silloin hoitaja puhelimessa sanoi arvojen olevan hyvät, ja asiasta kuulin vasta kun odotin toista lastani, ja neuvolan terkkari katseli vanhoja arvoja ja tokas, että niissä on ollut jotain(?) häikkää.

Niin. Hmm. Pitäisikö mun varata soittoaikaa jollekin lääkärille? Kun tarkoittaako tuollainen yhden arvon lievä viitearvon ylitys mitään ja voiko se selittää mun nämä oireet? :(

Niin. Hmm. Pitäisikö mun varata soittoaikaa jollekin lääkärille? Kun tarkoittaako tuollainen yhden arvon lievä viitearvon ylitys mitään ja voiko se selittää mun nämä oireet? :(

Mä sain lääkityksen kun t4v oli alhainen ja tsh hyvä.
Oireita kyllä oli piiiiiitkä lista, aina turvonneesta kielestä istuvilteen nukahteluun asti. Ja menkat, ne oli kamalat! Vuotoa vaan tuli ja tuli :(

Voithan sä varata ainakin sen soittoajan. Mutta kannattaa varautua siihen, ettei lääkitystä tipu. Tää kun on tää muotisairaus.. Ja lääkärit usein tuijottaa vaan noita arvoja eikä korvaansa lotkauta oireille. Hyvä lääkäri toki tekee diagnoosin enemmin oireiden kuin arvojen perusteella.
Tsemppiä :)

Mä sain lääkityksen kun t4v oli alhainen ja tsh hyvä.
Oireita kyllä oli piiiiiitkä lista, aina turvonneesta kielestä istuvilteen nukahteluun asti. Ja menkat, ne oli kamalat! Vuotoa vaan tuli ja tuli :(

Voithan sä varata ainakin sen soittoajan. Mutta kannattaa varautua siihen, ettei lääkitystä tipu. Tää kun on tää muotisairaus.. Ja lääkärit usein tuijottaa vaan noita arvoja eikä korvaansa lotkauta oireille. Hyvä lääkäri toki tekee diagnoosin enemmin oireiden kuin arvojen perusteella.
Tsemppiä :)

Joo mun tarvii varmaan kysyä. Toi väsymys, palelu ja muisti oireet on kyl kauheita. Mieskin huomauttelee näistä aika paljon. Enkä mä oo ymmärtäny yhdistää tosiaan näitä mihinkään. Oon ajatellu et nää on vaan jotain.. Mut nyt iski semmonen, et hei, jos nää johtuiskin kaikki tuosta o_O
Mun kesti kans kuukautiset melkein 2 viikkoa, ja vuoto aivan älytöntä. Sitten oli 11pv vuotamatta kunnes alko taas kun hanasta kääntämällä, ja jatku 6pv. :eek: oli sitten pakko soittaa aikaa gynelle, joka laittoihin verikokeisiin. Papan tulosta ja sukupuolitautitestien tuloksia odottelen vielä.

Ei ole vajaatoimintaa. Kannattaa kontrolloida vaikka 4-6 kk kuluttua. Jos toinen nousee ja toinen laskee niin uusinta-arvio. Jos kovin epäilyttää niin pyydä kilpirauhasvasta-aineet lisäksi.
Palelu, väsymys, paino-ongelmat ja muistinmenetys on ihan normiarkeen kuuluvaa juttua etenkin stressaantuneilla ihmisillä ja ilman stressiäkin. Minulla on vaikka mitä oiretta mutta kilpparisairas en ole enkä sellaiseksi väkisin haikaile.

Ei ole vajaatoimintaa. Kannattaa kontrolloida vaikka 4-6 kk kuluttua. Jos toinen nousee ja toinen laskee niin uusinta-arvio. Jos kovin epäilyttää niin pyydä kilpirauhasvasta-aineet lisäksi.
Palelu, väsymys, paino-ongelmat ja muistinmenetys on ihan normiarkeen kuuluvaa juttua etenkin stressaantuneilla ihmisillä ja ilman stressiäkin. Minulla on vaikka mitä oiretta mutta kilpparisairas en ole enkä sellaiseksi väkisin haikaile.

Meinaat että kesähelteelläkin pukeutuminen pitkiin housuihin, kahteen villapaitaan ja villasukkiin menee ihan stressin piikkiin?
Myös se, että et uskalla ajaa enää autoa kun meinaat heti simahtaa rattiin?

Meinaat että kesähelteelläkin pukeutuminen pitkiin housuihin, kahteen villapaitaan ja villasukkiin menee ihan stressin piikkiin?
Myös se, että et uskalla ajaa enää autoa kun meinaat heti simahtaa rattiin?

Palelussa ei ole mitään kummallista. Mua paleltaa oli stressi tai ei.
Jos meinaa heti rattiin simahtaa ja kilpparit on nuo niin kantsii varmaan tarkistaa ettei jotain muuta sairautta esim. sokeritautia tai uniapneaa. Jos mitään ei löydy niin kulkee bussilla turvallisemmin- myös kanssaihmisten takia.

Palelussa ei ole mitään kummallista. Mua paleltaa oli stressi tai ei.
Jos meinaa heti rattiin simahtaa ja kilpparit on nuo niin kantsii varmaan tarkistaa ettei jotain muuta sairautta esim. sokeritautia tai uniapneaa. Jos mitään ei löydy niin kulkee bussilla turvallisemmin- myös kanssaihmisten takia.

Mä siis olen tää toinen kirjoittaja, joka sai lääkityksen jo, vaikka tsh oli ok mutta t4v alhainen.

Mun palelu, nukahtelu ym. oireet hävisi lääkityksen myötä. Ja hyvä niin.

Punakorvakilppari
Habitaatti ja käyttäytyminen: Luonnossa punakorvia esiintyy lämpimissä, virtaamattomissa pehmeäpohjaisissa vesissä.
Konna on hyvin pitkäikäinen. Luonnossa laji harvoin elää yli 30-vuotiaaksi, mutta hyvällä hoidolla se voi terraariossa ylittää 60 vuoden iän.

Ravinto: Poikasina punakorvakilpikonnat ovat lihansyöjiä, mutta kasvaessaan muuttuvat sekasyöjiksi. Hyvin iäkkäät yksilöt saattavat itse asiassa syödä enemmän kasviksia kuin lihaa, tai jopa ainoastaan kasveja.
Sopivaa ravintoa ovat mm. tuore, perkaamaton kala, kokonaisena kuivattu kala, vähärasvainen liha, hiirenpoikaset, etanat, kastemadot, toukat, hyönteiset, tubifex-madot, ravut, katkaravut, osterit, simpukat, mustekala, sisäelimet, vihreät lehtikasvit, vesikasvit, vihannekset, juurekset ja hedelmät. Lisäksi markkinoilla on valtavasti erilaisia tehdasvalmisteisia ruokia kilpikonnille.
Tarvittaessa ravintoon lisätään vitamiini-hivenaine-valmistetta.

Koko aikuisena: Urosten pituus aikuisena on tyypillisesti 15 cm ja naaraiden 20-30 cm.

Terraario: Alle 250-300 litraista akvaariota ei kannata näille kavereille suunnitella.
Vesialueelle ei ole olemassa enimmäiskoko-rajoituksia. Jonkinlainen minimi on 100 litraa vettä jokaista aikuista kilpikonnaa kohden. Mielellään tietenkin huomattavasti enemmänkin, sillä punakorvakilpikonna ui lujaa, paljon ja mielellään.
Maa-alueen tulee olla niin kookas, että konnat voivat siinä kunnolla kavellä ja kuivua, pelkkä vedessä kelluva kaarnanpala ei siis riitä.
Veden sopiva lämpötila on 20-25 astetta.
Maa-alueelle asennetaan lämpölamppu, jonka alla lämpö saa kohota aina 45 asteeseen saakka. Maa-aluella tulee olla myös viileämpi alue (=saman lämpöinen kuin vesi), jotta konnat saavat itse valita ovatko viileässä vai kuumassa osassa maa-aluetta.
Tehokas suodatus on tarpeen.
UVB-valaistus. Sopiva valaistusaika noin 12 h / vrk.

Yhteistyössä