Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anni Tanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anni Tanni

Vieras
Onko kellään kokemusta tuosta? Lääkäri määräsi mut kokeisiin ja nyt oon tässä jännitellyt että onko kuinka paha tauti?

Minkälaisia oireita teillä oli?
Googlettelin noita oireita ja mulle sopii aika monet =(

Mulla on. Sairaus jota en koskaan olis osannu epäillä, koska tosiaan oireiden kirjo on niin valtava, et joka toiselta ne löytyy. Väsymys, kuristava tunne kurkussa raskausaikana-> kokeisiin -> lääkitys. Edelleen 2 vuoden jälkeen hakusessa..

No. Mulla on vajaatoiminta. Ei se siinä mielessä paha tauti ole kun sitä voi hoitaa lääkkeillä eikä se lyhennä elinikää. Se siinä on inhottavaa et kilpparin vajaatoiminta aiheuttaa esim. sydämen tykytystä, huimausta, kuukautishäiriöitä, nivel- ja lihaskipua, huonoa aineenvaihduntaa, astmaoireita yms. Mutta kun lääkitys on kohdillaan niin olokin on yleensä ihan normaali.

Kaverilla ja anopilla on, eikä ole mikään kovin paha juttu oikein lääkittynä! Väsymys, kuiva iho, palelu ja hiustenlähtö ovat niitä oireita, joista muistan että ollaan puhuttu. Kaveri ottaa tyroksiinia talvella isompia annoksia.

Mulla on siis ajatus ihan sumea, väsyttää, masentaakin vähän. Viluttaa. Fyysisiä oireita ei ole, hiusten lähtöä, ihon kuivumista, lihaskipuja..

Oliskohan tää sittenkään tota vai voiko olla vielä niin alkuvaiheessa, ettei muita oireita ole tullut?

Nin ja kukautiset mulla oli vuoden pois ennen kun sain tietää taudista, tosin ne alkoi kun kävin vyöhyketerapiassa, mutta syy poisjääntiin oli tod.näk. vajatoiminnassa..Raskaustestejä meni ,voite uskoa, sinä aikana!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Paljonko teillä on ollut kilpirauhas arvot todettaessa vajaatoiminta ja aloitettu lääkitys?

Mulla oli TSH 10.15, T4-v 14.16 ja t3 oli muistaakseni 1. Aluksi hoidettiin kortisonilla koska mun tulehdusarvot oli 15. Mut ei se ollutkaan kilpirauhsentulehdus vaan vajaatoiminta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljonko teillä on ollut kilpirauhas arvot todettaessa vajaatoiminta ja aloitettu lääkitys?

Mulla oli TSH 10.15, T4-v 14.16 ja t3 oli muistaakseni 1. Aluksi hoidettiin kortisonilla koska mun tulehdusarvot oli 15. Mut ei se ollutkaan kilpirauhsentulehdus vaan vajaatoiminta.

Mulla oli nyt 0.9 TSH ja T4V 12 miltö nuo vaikuttais...

onko sulla lääkitys?

Alkuperäinen kirjoittaja Minde:

onko sulla lääkitys?

Ei vielä ole aloitettu, seurataan vaan...

Yhteistyössä