kilpirauhasen vajaatoiminta+kontrolli näyte

  • Viestiketjun aloittaja geri
  • Ensimmäinen viesti
geri
mä kävin tänään verikokeessa kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.Unohdin ottaa lääkkeen eilen aamulla ja verikoe aamuna sitä ei saanut ottaa....onkohan testin tulos "väärä"kun unohdin tuon eilisen lääkkeen??
 
Mä taasen tänään sain labratulokset kilpirauhasen vajaatoiminnan kontrolli näytteestä...tai siis edellinen näyte oli niin norm. alarajalla, että nyt kontrolloitiin...ongelma oli, että labrasta ei kerrottu etukäteen, että pitää paastota ennen näytettä...ja söin ja join kunnon aamiaisen kahveineen just ennen labraa... Ei auta, kuin mennä uusiksi... tää tulos, minkä nyt sain, oli vähän parempi, kuin se eka, mutta siis ois pitänyt paastota...
Sulla siis jo lääke...hmmm... vois kuvitella, että se näkyy aika herkästi, jos kaks peräkkäistä lääkettä ottamatta...En tiedä, ota asia puheeks lääkärin kans, kun tuloksia kyselet....
 
mii
Saanko änkeä samaan ketjuun kyselemään? Millaisia oireita teillä oli, että huomattiin tuo vajaatoiminta?
Mulla on ittellä oireitam, joita kukaan ei ota todesta, itse epäilen just tuota vajaatoimintaa.
 
vieras
Myös minä kävin tänään kilpirauhasen vajaatoiminnan kontrollissa. Ja tiedoksi että aamulla SAA syödä ihan normaalisti. Mä olen kysynyt asiaa labrasta 2 kertaa ja ovat aina sanoneet että saa syödä ja juoda ihan normaalisti. Lääkettä ei saa ottaa jos on lääkitys.
 
Tuskin se ihan hirveesti siihen vaikuttaa, hiukan voi alentavasti vaikuttaa. Koska lääkemuutoksien jälkeenkin pitää odottaa se 6vk ennen kun tulos näkyy mihin suuntaan on menty. Hidas ton vaikutus ja muutos.

Ei mulla ainakaan pidä paastota kilpirauhas verikokeen takia mitään. Tosin kun lääke otetaan tyhjään mahaan ja ennen näytettä ei saa ottaa niin väkiste jää aamupala syömättä.

Oireita oli mulla armoton väsymys, unta riitti vaikka kuinka ja paljon, lisäksi hirvee palelu, aina kylmä. Hiukset lähti päästä. aloitekyvytön, ei saanut mitään tehtyä, no saattoi olla kun ainut mitä teki mieli niin oli nukkua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:
Mä taasen tänään sain labratulokset kilpirauhasen vajaatoiminnan kontrolli näytteestä...tai siis edellinen näyte oli niin norm. alarajalla, että nyt kontrolloitiin...ongelma oli, että labrasta ei kerrottu etukäteen, että pitää paastota ennen näytettä...ja söin ja join kunnon aamiaisen kahveineen just ennen labraa... Ei auta, kuin mennä uusiksi... tää tulos, minkä nyt sain, oli vähän parempi, kuin se eka, mutta siis ois pitänyt paastota...
Sulla siis jo lääke...hmmm... vois kuvitella, että se näkyy aika herkästi, jos kaks peräkkäistä lääkettä ottamatta...En tiedä, ota asia puheeks lääkärin kans, kun tuloksia kyselet....
Mä kävin keskellä päivää noissa kokeissa eli oletanko et mun tulokset ei ollu luotettavia?? ei siis oo lääkitystä vaan epäilys vaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Saanko änkeä samaan ketjuun kyselemään? Millaisia oireita teillä oli, että huomattiin tuo vajaatoiminta?
Mulla on ittellä oireitam, joita kukaan ei ota todesta, itse epäilen just tuota vajaatoimintaa.

Mulla oireet, joiden takia hakeuduin lääkäriin oli mm. rytmihäiriöt, joita ei oo ollu aiemmin, jatkuva turvotus mm. sormissa ja silmäpussit, väsymys, kuiva iho, kipeät nivelet...
 
Verokarhu laiskana
Mulla on noita lääkkeitä unohtunut ottamatta, mutta ei sillä ole ollut mitään vaikutusta koetulokseen. (Tosin lääkitys on tosi pienellä annoksella).
Mutta jos tulos kovasti poikkeaa odotetusta niin kysy tarvitaanko uusintanäytettä.

Ja mii:lle googleta kilpirauhasen vaajaatoiminnan oireet, niin löydät tietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
piprane ema: No ennen 10 niin on kontrolli kelpoinen ja viite rajat pitää paikkansa. Jos oot käynyt myöhemmin riippuu siitä osaako lääkäri soveltaa väärän ottoajan lukuja.
mä en kyllä käsitä, että onko lääkäri ne ottoajat huomioinu ku kävin joskus kahden maissa kokeissa... en keksi mitään muutakaan mistä mun olo vois johtua ja kaikki viittaa tohon kilpirauhasen toimintahäiriöön...
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Saanko änkeä samaan ketjuun kyselemään? Millaisia oireita teillä oli, että huomattiin tuo vajaatoiminta?
Mulla on ittellä oireitam, joita kukaan ei ota todesta, itse epäilen just tuota vajaatoimintaa.

Mulla oireet, joiden takia hakeuduin lääkäriin oli mm. rytmihäiriöt, joita ei oo ollu aiemmin, jatkuva turvotus mm. sormissa ja silmäpussit, väsymys, kuiva iho, kipeät nivelet...
Mulle on kasvanut "kaksoisleuka" vaikka en ole lihonut. Monesti tuntuu, että se on aamuisin isompi, paksunnos on leuan alla ja keskellä kaulaa. Aamuisin sormet turvoksissa ja aina väsy. Voiskohan olla?
Kehtaisko kerran vielä mennä lääkäriin valittamaan? Kipuja ei ole, eikä rytmihäiriöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä ässää:
taitaa toi paastoaminen olla ihan hoitsuista ja lääkäreistä kiinni ei mun oo tarvinnu paastota ainoo et ei saa ottaa lääkettä ennen koetta. Niin ja kilpirauhasen vajatoiminta mul ollu jo yli 20v

Joo, tässäkin tuli sekaannus niin, että kun soitin labraan ennen koetta, mulle sanottiin, että ei tarvii paastota, vain lääke pitää jättää ottamatta sinä aamuna (jota siis mulla ei vielä ainakaan ole). Sit kun menin labraan, kysyi hoitaja ekana, että olethan paastonnut! Ja näytti oikeen koneeltaan mulle ohjeistuksen kilpirauhaskoetta varten, kun sanoin, että perskele...! Ja siinä siis luki, että ei kahvia saa juoda, ja pitää paastota...
Lääkäri oli myös sitä mieltä, että pitää ottaa uusiksi koe...
 
Ippa: Oho missä päin oot käynyt? Mä kun olen aina välillä labran kanssa kysellyt ihan huvikseni. Ja aina on tullut sama et saa syödä ;) mut ei lääkettä. Ja mun tapauksessa meinaa et ei syödä kun lääke tulee tyhjään mahaan ;) mut en mä oo ilta syöpöttelyjä välttänyt ollenkaan niin kun paasto kokeissa pitää, ja tossa sitten ei ja pirkanmaalla näin ja etelä-pohjanmaalla
 
oireet
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Saanko änkeä samaan ketjuun kyselemään? Millaisia oireita teillä oli, että huomattiin tuo vajaatoiminta?
Mulla on ittellä oireitam, joita kukaan ei ota todesta, itse epäilen just tuota vajaatoimintaa.
mulla oireita, pahoinvointi,päänsärky, turvotus, lihominen, väsymys, palelu, kuiva iho, kiukkuisuus, sydämen tykytykset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
Ippa: Oho missä päin oot käynyt? Mä kun olen aina välillä labran kanssa kysellyt ihan huvikseni. Ja aina on tullut sama et saa syödä ;) mut ei lääkettä. Ja mun tapauksessa meinaa et ei syödä kun lääke tulee tyhjään mahaan ;) mut en mä oo ilta syöpöttelyjä välttänyt ollenkaan niin kun paasto kokeissa pitää, ja tossa sitten ei ja pirkanmaalla näin ja etelä-pohjanmaalla
Tuusulassa kävin... Ja mua viedään narussa, kuin vierasta pässiä...enhän mä tiedä näitä, kun koitan toimia niinkuin lääkärissä ja labrassa ohjeistavat! Plääh...Siis jostain tästä ketjusta luin jotain kellonajoistakin, onko sillä siis merkitystä mihin kellon aikaan koe otetaan...? Jotain lääkäri mumisi puhelimessakin jostain viiteajasta ennen kymmentä...?! Kävin siis ite ton labran klo 10.00...
 
tossuliini
Mulla on itelläni kilpirauhasen vajaatoiminta, synnynnäinen siis ja käyn kontrollissa pari kolme kertaa vuodessa mutta täällä ainakin joutuu menemään syömättä ja juomatta labraan eikä lääkettä saa ottaa sinä aamuna kun menee verikokeisiin, ne aina kysyykin että oletko ottanut lääkkeen. Eikä se haittaa jos yhtenä päivänä unohtaa ottaa lääkkeen, sitä tapahtuu välillä mullekin mutta jo 4-5 päivän unohtaminen voi olla kohtalokasta, itselläni on sattunut tuollainen että unohdin lääkkeet kotia (asuin silloin vielä kotona) ja olin kylässä veljeni luona täällä Keski-Suomessa ja olin unohtanut lääkkeet ottaa mukaan. Sitten rupesi olemaan oireita, paleli, iho oli harmaa, silmät meinas kääntyä ympäri yms. Eli mitä tästä opimme että aina pitää ottaa lääkkeet mukaan kun reissuun lähdet jos meinaat selvitä hengissä. Älkää ikinä päästäkö itseänne tuohon jamaan kuin mä oon ollut kellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja on lääkitys. Ja mitä annostukseen tulee, niin otan 1,5 tablettia 5 kertaa viikossa ja 2 tabletin kahdesti viikossa. Enkä mä koskaan kellon kanssa ota lääkkeitä, mulle aikanaan lääkäri sanoi että ei ole tarkkaa aikaa sille mihin aikaan kilpparilääkkeet ottaa kunhan ne vaan muistaa ottaa ja yleensä otan ne aina iltapäivällä ruoan yhteydessä.
 
Rinsessa20v
Näyttää olevan vanha viestiketju mutta yritän kuitenkin;
Tänään on soittoaika lääkärille ja sitä tässä odottelen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa epäilen. Kuukautiset alkoivat joskus vitosluokalla ja sen jälkeen on tukka ohentunut ja heikentynyt ja harventunut huomattavasti. Kuukautiset ovat vieläkin epäsäännölliset ja jäävät usein pois; nytkin ollaan oltu kohta kaksi kk ilman niitä. Kynnet ovat myös ohuet ja viimeisen vuoden aikana unen tarve on vain kasvanut ja kasvanut. Olen välillä kiukkuinen ja painokin on hieman noussut. Nivel- ja lihaskipuja on sairaasti, pakottaa ja kolottaa jatkuvasti ranteita, nilkkoja, polvia, niskoja jne. Ala-asteen lopussa kävin kilpirauhaskokeissa mutta silloin arvot olivat vielä ihan normaalit. Haluaisin mennä ja testata nyt uudestaan, kun vuosi vuodelta vaan pahenee.
 

Yhteistyössä