Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

Olisin kiinnostunut lukemaan miten muilla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla on raskaudet sujuneet? Meillä kuumeillaan neljättä ja yritys olisi tarkoitus aloittaa tulevien menkkojen jälkeen. Itselläni epäillään vajaatoimintaa (verikokeet otettu) vielä pitää yhdet kokeet ottaa että se todetaan varmaksi. Tietysti kysyn lääkäriltä tarkoin kaikki, mutta jos täällä olisi joku ennen sitä, niin olisin kiinnostunut tietämään. Miten esim. ne lääkkeet, käytetäänkö koko raskauden aika?
 
Hei!
Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin reilut 10vuotta sitten. Ensimmäisen lapseni sain vajaa vuosi sitten. Kilpirauhashormonia eli thyroxiniahan käytetään loppuelämä, jos vajaatoiminta on pysyvästi todettu. Ja kuten minulle on lääkäri kertonut, kyseessä ei ole varsinaisesti lääke vaan sama hormooni mitä keho normaalisti itsekin tuottaisi. Lääkitystä käytetään siis koko raskauden ajan. Monilla lääkitystä joudutaan lisäämään raskauden aikana ja tämän johdosta muutama kontrolli raskauden aikana onkin tehtävä. Itselläni lääkitystä ei kylläkään tarvinnut nostaa.
Siispä.. raskaaksi tuloon vajaatoiminta ei vaikuta mitenkään, jos lääkitys on kunnossa. Usein lapsettomuuden taustalla voi tosin olla vajaatoiminta, jota ei ole havaittu. Lääkityksestä ei kannata olla huolissan, sillä kuten sanoinkin, se on samaa hormonia jota keho itsekin tuottaisi.
 
Hei!

Tämä Suomessa käytetty thyroxin ei ole suinkaan mikään luonnollinen hormooni vaan synteettisesti valmistettu hormoni, joka vastaa ihmisen omaa kilpirauhashormoonia. No, mutta siitä huolimatta sitä käytetään koko raskauden ajan. Mun kohdalla jouduttiin lääkeannosta nostamaan useampaan kertaan, joten kävin verikokeissa lähes joka kuukausi. Terveen lapsen kaikesta huolimatta sain. Mutta muistakaan pyytää lähete verikokeisiin pian synnytyksen jälkeen, jos annostusta on muutettu. Itselläni arvot ehti mennä pahasti pieleen, koska kontrollista kukaan ei puhunut ja verikokeissa kävin vasta sitten, kun liikatoiminta oireet olivat jo tulleet!

 
Hyvät kilpirauhasen vajaatoimintaa epäilevät äidit,
itselläni todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta n. 10 vuotta sitten. Harmikseni kuuntelin vain yhtä lääkäriä, joka kirjoitti Tyroxin-reseptin. Vaihtoehtoja nimittäin on: homeopaattisia (kaikkialla muualla, paitsi Suomessa, kuten Ranskassa, Italiassa ja Saksassa lääkkeen omaisina pidettyjä hoitovaihtoehtoja) sekä osteopaattisia hoitoja. Tiedän useita, jotka ovat hoitaneet hormonin liika/vajaatoiminnan kehoa luononukaisemmin, kuin synteettisen Tyroxinin, tukevan lääkkeen avulla. Kannattaa siis ottaa ensi selvää ennen kuin ryhtyy syömään mitään lääkettä. On totta, ettei Tyroxinin vaikutusta mm. sikiöön ole todettu negatiivisena, mutta kaikki synteettiset aineet, jotka kehossamme ovat, eivät ainakaan edesauta kehon tasapainoisempaa terveyttä.
 
tossuliini
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n. vuoden ikäisenä eli on synnynnäinen sairaus, syön jatkuvasti koko loppuelämän Thyroxinia. Olen saanut kaksi tervettä tyttölasta ja raskaudet ovat sujuneet ihan hyvin, ei ongelmia, ensimmäisen raskauden kohdalla kävin joka kuukausi K-S Keskussairaalassa kontrollissa äitipolilla mutta toisen raskauden kohdalla se vaan jäi huomioimatta mutta silti kaikki oli ok kun oli lääkitys kohdallaan. Eli sen sairauden kanssa voi elää aivan normaalia elämää mutta jos lääkkeet on määrätty niin ne kannattaa kyllä pitää aina mukana ettei käy niinkuin mulle kerran. Olin veljeni luona täällä Keski-Suomessa ja olin ehtinyt olla n. 5 päivää kun huomasin että lääkkeet olivat jääneet kotiin, asuin silloin Kotkassa. Veljelle tuli kiire soittaa äidilleni ja pyytää häntä lähettämään postin kautta mulle lääkkeet muuten olisi ollut tiputukseen lähtö keskussairaalaan. En ole sen jälkeen enää unohdellut lääkkeitä kotiin kun olen reissuun lähtenyt.
 

Yhteistyössä