Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus. Yksi kysymys olisi.

vajaa
0,1 mg oli annos esikoista odottaessa. Automaattinosto 0,025 tehtiin heti. Se ei riittänyt ja puoluvälussä sama lisää. Lopussa piti laskea. Hankala olo läpi raskauden. Kakkosen aikaan annos 0.15mg ja 0,025 nosto alussa piti arvot hyvänä läpi raskauden.

Mulla ollut 0,1mg ja nostin heti alussa 0,050mg.

Ei ole otettu vielä kertaakaan labrakokeita. Nyt tuntuu että pitää pyytää terkalta lähete kun ei pysy olo hetkeäkään hyvänä. Tai juu alle tunnin ruuan jälkeen kun jo jalat tutisee aivan kuin olisi nälkäkuoleman partaalla ja paino vaan laski yhtäkkiä. Ylimääräistä ei ole kuitenkaan kauheasti niin olisi kiva pitää omat kilot edes. Voiko tällainen johtua liiallisesta lääkityksestä vai syytänkö väärää puuta?!

Ei oo kokemusta koska vajaatoiminta todettiin muutama vuosi likan syntymän jälkeen. En oo raskaana nyt eikä oo suunnitelmis, mutta mielenkiinnosta tulin lukemaan tätä ketjua.

Mulla vajaatoiminta todettu loppuvuodesta -07. Silloon alootettiin annostuksena 0,1mg ja joka päivä puolikas tabletti. Annostusta on pitäny nostaa vuosien varrella ja ny pitää ottaa viitenä päivänä kokonaanen tabletti ja kahtena päivänä puolikas. Saa nähdä pitääkö viä kuinka monta kertaa nostaa annostusta tämän elämän varrella.

Niin ja mulla se, että en mä oo huomannu että olis mitää oireita. Syöpätautienlääkäri vain tiesi tuota odottaa saamani sädehoidon takia ja kilpirauhasarvoja seurattiin jo valmiiksi verikokeilla. Mitä oon lukenu ihmisten kertomuksia niin voi olla aika koviaki oireita.

Viimeksi muokattu:
-
Mä nostin heti plussattuani sen yhden pienen tabletin verran, lääkärin ohjeistuksella.

Heti laitettiin lähete kokeeseen kun neuvolaan soitin. Ensi viikolla saan tulokset.

....
Siis se alkunosto plussatestin jälkeenhän on 25 mikroa. Ja sitten labraan n. viikon 8-9 tienoilla ja uusiksi annosnostoa jos tarvitsee. Ei kannata sokkona nostaa yli 25 mikroa.

-.-
[QUOTE="vieras";27160398]Siis nosteletteko te noita lääkemääriä omin päin lääkäriltä kysymättä?? :O[/QUOTE]

itse kävin ennen ehkäisyn lopettamista lääkärissä kysymässä asiasta. En uskalla lääkkeiden määrään puuttua omin päin vaikka olen kuullut että tätä pitää nostaa.

vajaa
[QUOTE="vieras";27160398]Siis nosteletteko te noita lääkemääriä omin päin lääkäriltä kysymättä?? :O[/QUOTE]

25 mikroa tulis nostaa heti plussan jälkeen. Ei tarvitse odottaa neuvolalääkäriin asti. Silloin arvot on yleensä jo huonot. Ainakin itse sain sisätautilääkäriltä neuvon jo ennen raskautta ja sitä olen molemmilla kerroilla toteuttanut ilman labroja ja erillistä lääkärikäyntiä. Arvot on sit otettu samalla kun veriryhmät yms. niin nähdään, että riittääkö se automaattinosto.

Kyllä. Terkkari sanoi jo jossain aikaisemmista raskauksista (en muista monesko oli), että heti voi nostaa plussattuaan ja oli tyytyväinen jokasena kertana kun sanoin jo nostaneeni itse kuten kehotti.

"vieras"
"Neljännespillerin" eli 25 mikrogramman nosto kuuluu tosiaan tehdä samoin tein raskauden alettua eikä siihen lääkäriä tarvita erikseen. Neuvolan ohje on odottaa jälkitarkastukseen ja siellä päätetään lääkityksen laskemisesta raskautta edeltävälle tasolle, mikä on ristiriidassa kaiken muun oppimani kanssa.

Minä typerys kävin omalääkärin kautta labroissa koska runsaan (40kg) painonpudotuksen jälkeen piti muutenkin tarkistaa lääkityksen tilanne, ja omalääkäri käski raskaudesta huolimatta pitää lääkityksen ennallaan. Minä hölmö uskoin, kun lääkäri oli asiastaan niin varma vaikka mainitsinkin tuosta normaalikäytännöstä :( Olisi määrännyt labrat PUOLEN VUODEN PÄÄHÄN, mutta siinä vaiheessa totesin että ei taida setä olla ihan ajan tasalla. Neuvolasta sain ohjeen toteuttaa omalääkärin neuvoa ensimmäiseen neuvolalääkärikäyntiin asti, ja sitten neuvolalääkärin aikaan ne oli ihan päin vittua ne arvot, eli olisi pitänyt nostaa se lääkitys silloin alkuraskaudessa. Ja tätä sanoi neuvolalääkärikin. Lopulta lääkitys minun tapauksessani tuplattiin (eli nousi 0,05mg->0,1mg).

Sama synnytyksen jälkeen. Neuvolasta väittivät, että "käy sitten vaan just ennen jälkitarkastusta labrassa ja sit jälkitarkastuksessa katsotaan pitääkö lääkitystä muuttaa". Vähän kun etsi itse tietoa, niin sen korotetun annoksen tarve loppuu siihen kun muksu syntyy, joten menin labraan jo 4vk synnytyksestä (jälkitarkastus oli 11 viikkoa synnytyksestä), ja arvot osoitti että lääkitys oli aivan turhan korkea, joten palasin raskautta edeltävään lääkitykseen omin nokkineni. Labrat katsottiin taas jälkitarkastuksen yhteydessä, ja äitiyspolin (jälkitarkastus oli siellä) lääkäri totesi että onpa hyvä että laskin lääkityksen ajoissa enkä odottanut yli kahta kuukautta.

Mut joo, ei tuo lapsi vielä onneksi vialliselta vaikuta :D

"vieras"
Raskaus nostaa kilpirauhaslääkkeen tarvetta 0.025mg-0.05mg. Sikiö tarvitsee äidin T4v hormonia ja ottaa sen äidiltä joten se joka väittää että lääkitystä ei tarvinnut nostaa niin voisi tutkia hieman aihetta.
Tsemppiä kaikille odottajille, pitäkää puolenne lääkärissä. 3kk välein otettavat labrat on aivan liian harvoin!

ei aina
[QUOTE="vieras";27177109]Raskaus nostaa kilpirauhaslääkkeen tarvetta 0.025mg-0.05mg. Sikiö tarvitsee äidin T4v hormonia ja ottaa sen äidiltä joten se joka väittää että lääkitystä ei tarvinnut nostaa niin voisi tutkia hieman aihetta.
Tsemppiä kaikille odottajille, pitäkää puolenne lääkärissä. 3kk välein otettavat labrat on aivan liian harvoin![/QUOTE]

Ei se ole näin yksinkertaista. Itselläni raskauden aikana arvot pysyivät hyvinä (itse asiassa tsh laski), edes alun nostoa ei tehty. Aiemmissa keskenmenoon päättyneissä lääkkeen määrää nostettiin heti, mutta en tiedä, oliko sillä km:jen kanssa tekemistä. Toivottavasti ei.

hhhh
Mulla ei ollut vajaatoimintaa ennen raskautta, mutta raskauden aikana sain lääkityksen 0,1 mg ja 0,05 mg vuoropäivin (TSH nousi raskauden puolivälissä yli 3). Synnytykseen lopetin lääkityksen, mutta aion kyllä jatkossakin seurailla arvoja, kun välillä väsyttää kovasti.

Yhteistyössä