Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaaksi tuleminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pihka

Uusi jäsen
10.05.2012
12
0
1
Joskus olen jostain kirjasta lukenut, että vajaatoiminta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista, koska munasolu ei aina sen vaikutuksesta irtoa. Onko teillä kilpparin vajaatoimintaa sairastavilla ollut vaikeuksia tulla raskaaksi? Ja onko arvoja seurattu tavallista tiheämmin raskausaikana?

No ennen kuin tiesin sairastavani sitä, en ollut tullut vuoteen raskaaksi ja se sitten selvisikin terveyskeskuksessa heti ensimmäisenä. Jos on vajaatoimintaa ja raskaus onnistuukin jatkumaan niin sehän voi olla haitaksi lapsen aivojen kehitykselle sikiöaikana.
Eli kannattaa olla tarkkana raskausaika!
Ja kyllä terkkari seuraskin tiuhaan.

Raskaaksitulo-ongelma ei sitten yksistään johtunut siitä,(myöhemmin selvisi muuta) mutta varmasti vaikutti jollain tasolla.

kilpirauhasen vajatoiminta todettiin kakkosen syntymän jälkeen,kolmas lähti aluilleen helposti,söin thyroxinia koko raskauden ajan.Uskon,että jos lääkitys on kohdillaan ei ole ongelmaa.

"Jos kilpirauhasen vajaatoiminta kehittyy naiselle raskauden aikana, voi seurauksena olla keskenmeno, ennenaikainen synnytys tai raskausmyrkytys, joka voi vaurioittaa kasvavaa sikiötä ja aiheuttaa mm. verenpaineen nousua kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana."

http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminta.html

Mut en tiedä, päätekö toi teksti jo lääkityksessä oleviin.

[QUOTE="vieras";26241031]"Jos kilpirauhasen vajaatoiminta kehittyy naiselle raskauden aikana, voi seurauksena olla keskenmeno, ennenaikainen synnytys tai raskausmyrkytys, joka voi vaurioittaa kasvavaa sikiötä ja aiheuttaa mm. verenpaineen nousua kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana."

Kilpirauhasen Vajaatoiminta - Oireet

Mut en tiedä, päätekö toi teksti jo lääkityksessä oleviin.[/QUOTE]

Ei jos arvot on kohdillaan, siitähän se on kiinni.

Jos sinulla on vajaatoiminta, niin kannattaa tsekata vasta-aineet. Esim. diacorissa maksaa noin 50€. Mulla vasta-aineet oli moninkertaiset sallittuun verrattuna enkä raskautunut. Vasta, kun otettiin kortisoni käyttöön raskaus onnistui.

[QUOTE="vieras";26241031]"Jos kilpirauhasen vajaatoiminta kehittyy naiselle raskauden aikana, voi seurauksena olla keskenmeno, ennenaikainen synnytys tai raskausmyrkytys, joka voi vaurioittaa kasvavaa sikiötä ja aiheuttaa mm. verenpaineen nousua kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana."

Kilpirauhasen Vajaatoiminta - Oireet

Mut en tiedä, päätekö toi teksti jo lääkityksessä oleviin.[/QUOTE]

no tuossahan sanottiin,että jos kehittyy raskauden aikana!Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut raskaana ollessa,ja lääkehoidolla arvot olleet kohillaan.Mitään ongelmia ei ollut.

Pitää olla itse tietoinen hoidosta ja nostoista. Eka neuvolakin on niin myöhään (rv 7-8 usein) että ensimmäinen nosto ja kontrollit on jo pitänyt ottaa. Koko raskauden ajan seurataan ja arvot pidetään hyvinä.

Rauta estää tyroksiini imeytymisen eli rautaa ei kannata ottaa 4 tuntiin tyroksiini nappaamisesta. Useimmat odottajat joutuvat jossain vaihessa rautaa ottamaan.

Oho, enpäs ole tiennytkään tällaisesta.... oon 25v ja sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lasten hankinta ei oo vielä ajankohtaista, mutta nyt alko huolettaa että sit kun asia tulee ajankohtaiseksi, niin mitäs sitten käy..
Voiko lapsesta tulla jotenkin vammainen, vai meneekö yleensä vaan kesken?

Joskus olen jostain kirjasta lukenut, että vajaatoiminta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista, koska munasolu ei aina sen vaikutuksesta irtoa. Onko teillä kilpparin vajaatoimintaa sairastavilla ollut vaikeuksia tulla raskaaksi? Ja onko arvoja seurattu tavallista tiheämmin raskausaikana?

Sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan kun olin 18 eli se diagnosoitiin pian ensimmäisen raskauteni jälkeen.
(Oli epäilemättä syy tai osasyy ensimmäisen raskauden raskausmyrkytykseen vaikka en muita passiivisuus/väsymys/huonovointisuus-kriteerejä täyttänytkään.)
Oikealla hoidolla se ei (luultavasti) ole vaikeuttanut raskaantumista.

Ja raskausaikana kannattaa kyllä seurata arvoja normaalia tiheämmin.
Useimmilla raskaus nostaa Thyroxin-tarvetta.
Hoidettuna tuo ei kuitenkaan mikään ongelma.

:)

[QUOTE="lkn";26241106]Mitkä ne arvot ovat? Lääkitystä pitää nostaa heti plussatestin saatuaan. Itselläni on sairas lapsi huonon vajishoidon vuoksi, joten kannattaa todellakin pitää ne arvot hyvinä. Ja nostaa sitä lääkitystä alkuraskaudessa heti, ohjeiden mukaan. Yleensä nosto on 25 mikroa.[/QUOTE]

En muista mun arvoja mutta lääkärin mielestä ok. Millälailla lapsesi on sairas?

Kannattaako mun soittaa jo neuvolaan ennen pillereiden poisjättöä? vai riittääkö että soitan sinne plussattuani ja sit ne neuvoo sen noston?

Minulla on synnynnäinen vajaatoiminta. 1. raskautta odoteltiin reilu vuosi (saattaa kyllä olla syynä ylipaino) mutta myöhemmät raskaudet(odotan nyt neljättä) ovat alkaneet helposti. Raskausaikana olen käynyt useammin kokeissa ja tarpeen vaatiessa on lääkitystä lisätty. Normisti käyn puolen vuoden välein jos arvot ok. Ja joskus yläaste ikäisenä minulle sanottiin jotta kilpirauhasessani on tuskin ollenkaan toimintaa koska lääkemääräni on niin suuri ( tällä hetkellä otan 2,5 tai 3 tablettia päivässä)

Pitäisi mennä tuossa pe verikokeisiin ja sitten lähetteellä lääkärille tutkimaan voiko mahdollisesti olla vajaatoimintaa, koska oireet täsmää ja suvussa on. Miten pian on muuten tärpännyt raskaaksi tuleminen?

Yhteistyössä