Kilpirauhasen vajaatoiminta ja matalat S-T4-V arvot raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minulla on tyroksiinihoitoinen hypotyreoosi ja nyt raskauden aikana tyroksiiniannosta on nostettu monta kertaa kohonneen TSH arvon takia ja se on nyt saatu pysymään alle 1. Mutta tuo S-T4-V on myös raskauden aikana seurattava tärkeä arvo, joka pitäisi olla reilusti raja-arvojen yli puolivälin eli 14-> mutta mulla se pysyy koko ajan raja-arvojen ala-arvon tuntumassa 9-10. Jos tyroksiiniannosta vielä nostaisi, laskisiko se liikaa TSH arvoa? Neuvolalääkäri ei tunnu osaavan tätä hoitoa...

Mulla on ollut kahden raskauden aikana kilpirauhasongelmia (liikatoiminta), kummallakin kerralla laitettiin lähete ä-polille. Siellä kävin sitten sisätautilääkärin vastaanotolla pari kertaa raskauden aikana.

Kysy neuvolasta onko mahdollista päästä seurantaan, sillä mielestäni vajaatoimintakin kuuluu niihin sairauksiin, joita pitää raskausaikana seurata tarkemmin.

tsh ei ole yhtä oleellinen kuin t4v. Mulla on tsh jatkuvasti noin 0,0jotain ja mun endo säätääkin lääkitystä aina t4v:n mukaan. Sun lääkitystä täytyy nostaa, ei ole hyväksi vauvalle liian matalat arvot! Jos et saa neuvolasta apua, mene käymään yksityisellä endolla - pikaisesti.

TSH-arvolla ei tosiasiassa ole merkitystä, kun tyroksiini tulee purkista. Valitettavasti Käypä hoito -suositukset eivät tätä huomioi ja niinpä niihin luottavat lääkärit ja neuvolantädit ovat ihan kujalla sen suhteen, miten kilpirauhasen vajaatoimintaa pitäisi hoitaa.

TSH voi olla vaikka mittaamattoman pieni (luokkaa 0,07 niin kuin minulla joskus), mutta T4-V-arvon pitäisi olla viitearvojen yläpäässä, siis luokkaa 16-21. Ja tämä siis ilman raskautta. Raskaana ollessa tyroksiiniannostusta pitää usein nostaa reilustikin, jotta T4-V-arvo saadaan pysymään sopivalla tasolla. Viitearvojen alarajalla heiluminen ei todellakaan riitä.

Täytyykö tyroksiinilääkitystä jatkaa (ja nostaa annostusta raskauden aikana), vaikka mitään kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ei olisi? TSH on kuitenkin liian korkea, vaikka pitäisi olla alle 2.

Tarkoitan siis sitä, että onko tarvittava lääkitys kiinni oireista vai noista arvoista?

[QUOTE="vieras";27965374]Täytyykö tyroksiinilääkitystä jatkaa (ja nostaa annostusta raskauden aikana), vaikka mitään kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ei olisi? TSH on kuitenkin liian korkea, vaikka pitäisi olla alle 2.

Tarkoitan siis sitä, että onko tarvittava lääkitys kiinni oireista vai noista arvoista?[/QUOTE]

Minulle sanottiin viimeksi tänään äitiyspolilla, että TSH-arvon pitäisi joka tapauksessa olla alle 2. Itselläni oli vissiin 0,67 ja se oli lääkärin mukaan hyvä. Näin ollen päättelisin, että tyroksiinilääkitystä pitäisi jatkaa ja annostusta nostaa, jos TSH nousee raskauden aikana yli kahteen.

[QUOTE="vieras";27965374]Täytyykö tyroksiinilääkitystä jatkaa (ja nostaa annostusta raskauden aikana), vaikka mitään kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ei olisi? TSH on kuitenkin liian korkea, vaikka pitäisi olla alle 2
Kuten joku sanoi älä katso ollenkaan tsh-arvoa. Lääkittynä sen pitäisi olla miltei nollassa ja sitä tavisläälärit ei tiedä. T4v on se tärkeä ja ei saisi olla asteikon alalaidalla. Olotilaa pitää seurata ettei tule sydänoireita, mutta t4v pitäisi olla korkeampi, mieluiten yläosassa, mutta on tietysti yksilöllistä mikä kullekin on ideaali arvo. Vajaatoiminta on vaarallista vauvalle.

Yhteistyössä