Kilpirauhasen vajaatoiminta & IVF

Hei!

Meillä on hoitomuotona luovutetut munasolut ja nyt ollaan jonottamassa kolmatta kertaa hoitoihin. Ekasta kerrasta saatiin esikoisemme.

Ja juuri vaihdettiin myös klinikkaa, pitkä juttu...

Nyt tässä kaiken keskellä tajusin, että minulla todettiin vuoden vaihteessa kilpirauhasen vajaatoimintaa (arvo oli 5,8 tms.)

Meinasin heti maanantaina varata itselleni lääkäriajan, jotta tuo asia saadaan kuntoon, eli aloitetaanko lääkitys vai kuinka. Hieman vieras aihe minulle.

Ajattelin myös olla uuteen klinikkaan yhteydessä, että kuinka tämä vaikuttaa mahdollisiin hoitoihin.

Olisi kiva kuulla, onko kellään teillä ollut tällaista? Ja kuinka vaikutti raskauteen?
 
Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta vaikeuttaa raskaaksituloa, hoidettu ei vaikuta sitten enää mitenkään. Kumpi arvo tuo 5,8 on, TSH vai T4-V? T4-V eli tyroksiini on vapaan (biologisesti vaikuttavan) kilpirauhashormonin määrä veressä. Se laskee kilpirauhasen vajaatoiminnassa, kun kilpirauhanen ei eritä sitä riittävästi. TSH taas on tyreotropiini, kilpirauhasta stimuloiva hormoni, joka lisää kilpirauhashormonin eritystä. Se taas suurenee vajaatoiminnassa, kun kroppa yrittää piiskata kilpirauhasta tuottamaan lisää tyroksiinia.

Yleensä vajaatoiminta todetaan ottamalla nuo kaksi koetta, ja jos molemmat ovat poikkeavia, asia on selvä. Jos vain toinen on poikkeava, yleensä mitään hoitoa ei tarvita ellei ole selviä vajaatoiminnan oireita. Lapsettomuudesta kärsivillä mielestäni kuitenkin hoidetaan heti, koska subkliininenkin vajaatoiminta - eli oireeton - voi muistaakseni vaikeuttaa raskaaksituloa. Oireita ovat mm. palelu, painonnousu, masennus, ihon ja hiusten kuivuus, sydämen hidaslyöntisyys ja yleinen "hitaus" ja jaksamattomuuden tunne. Osa oireista tulee vasta vajaatoiminnan ollessa vaikea. Näitä oireita voi tietenkin esiintyä sadoista muistakin syistä - varmaan moni ylipainoinen on toiveikkaana käynyt labroissa vain todetakseen ettei ollut tautia, jota syyttää ylipainostaan ;)

Summa summarum: oli tuo arvo sitten TSH tai T4-V se olisi kummaksikin poikkeava, ja kun olet lapsettomuushoidoissa, lääkitys tod näk aloitetaan. Eli tabletti päivässä ilman mitään sivuvaikutuksia, elimistön luonnollinen hormoni kun on kyseessä, ja olet kunnossa. Tsemppiä!
 
Kilpinen:Komppaan edelläkirjoittajaa ja meillä klinikalla ei suostuttu tekemään edes hoitoa jos TSH arvo oli yli 2.5.. eli kannattaa hoidattaa kuntoon ennen hoitoja.alunperin mulla oli TSH 7.8 joten lääkitys aloitettiin saman tien.kesti noin 3 kuukautta kun annostus saatiin jotenkuten kohdalleen ja arvo laski alle sen 2.5.
Suomessa taitaa edelleen olla raja-arvona(ennenkuin lääkitystä aloitetaan) tsh 4 joka ainakin itselläni nostattaa jo oireita sun toisiakin ja olo todella huono.Lapsettomuuslääkärit kuitenkin suhtautuvat asiaan vakavasti joten toivotaan, että saat pian lääkityksen ja ennen kaikkea tuloksekkaan hoidon=)
ai niin ja positiivista on vielä sekin, että itse thyroksiini purkki maksaa parisen euroa joten varmaan ainoa lääke näissä hoidoissa joka ei pääse köyhdyttämään ihmistä nälkäkuoleman partaalle;)zemppiä jatkoon!!!
 
Itselläni on kanssa kilpirauhasen vajaatoiminta. Käyn nyt tsekkaamassa arvoja aika useasti noin parin kuukauden välein, koska mulla jostain syystä arvon heittelevät. Nyt olen saanut arvon kohdilleen. Yksityisellä klinikalla, jossa olen hoidoissa on myös sanottu, että tsh olisi hyvä olla alle 2, mielummin lähempänä 1. T4V meneekin sitten samaan tahtiin yleensä ja pitäisi olla yli 14.
Positiivista kilpparijutuissa on juuri se, että lääkityksellä sen saan kyllä kuriin.
 
Komppaan edellisiä kirjoittajia. Oli kyse raskautumisesta tai muusta elämästä, lääkitys tuolla arvolla on ehdottomasti paras vaihtoehto.
itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta 12 vuotta ja siitä ensimmäiset 7 se oli lääkitsemättä. Itse olisin halunnut lääkityksen, mutta lääkärit totesivat, että seuraillaan tilannetta.
Nyt kun lääkitys on ollut jo vuosia päällä, olo on hyvä eikä lapsettomuushoidoille ollut estettä. Lääkäri myöskin sanoi, että hoidettuna se ei vaikuta lopputulokseen.
Itselläni sillä normaalilääkityksellä arvot heittelivät miten sattuu, mutta kun sain erityisluvallisen lääkkeen, arvot ovat pysyneet kurissa ja olo on ollut parempi.
Suosittelen ehdottomasti aloittajaa hakemaan ne lääkkeet, niin vauvatuuletkin alkavat puhaltaa paremmalla todennäköisyydellä :heart:
 
Mulla on kans ollut jo yli 10v vajis ja ihan hyvin balanssissa. Tänään sain uudet tulokset: TSH 0,63 ja T4V 9,4. Mitä mieltä olette? Onko liian alhaiset jopa? Oon koko päivän googletellut tätä ja aattelin kokeilla laskea itse hieman Thyroxin-annostusta nyt.. (Meille on tehty 8 alkionsiirtoa, eikä mitään koskaan, paitsi ehkä kemiallinen viime siirrossa.)
 
iinamiina, hoidon alettua merkitystä on lähinnä TSH-arvolla, joka on sulle lapsettomuushoidoissa olevalle ihan bueno. Lääkityksiä ei pidä ikinä mennä itse muuttamaan! Googlettaminen on ihan jees, mutta jos et itse ole lääkäri, sulla ei ole edellytyksiä arvioida mikä sieltä netistä löytyvästä "tiedosta" on luotettavaa ja mikä ei, ja mikä on olennaista ja mikä ei ja mikä sopii juuri sinulle ja mikä ei koske sinua lainkaan. Jos sinulla on kysymyksiä hoidostasi, esitä ne hoitavalle lääkärillesi.
 
Kyllä t4v vaikuttaa....Mutta omat arvot riippuu myös siitä millainen olo itsellä on.
Mulla oli ok olo kun tsh oli n.yhden pintaan ja t4v oli n. 17
Mulla keskenmenon jälkeen tippui t4v 9.0 ja oma lapsettomuuslääkäri sanoi ettei tyroksiinia tarvitse aloittaa.TSH oli täysin viitteissä.

Tuolta kilpirauhasfoorumilta sain suosituksen lääkäristä jolle menin ja hän sanoi että aloitetaan lääkitys kun kerta oireitakin on.
Tehtiin ivf ja raskaus alkoi.

Mutta kannattaa katsoa sieltä esim. suosituksia lääkäreistä koska kaikki ei todellakaan ota oireita tosissaan.

Ja itse kannattaa olla aktiivinen tässä asiassa.

Ja mulla oli tsh täysin viitteissä mutta t4v alakantissa,mulla todettiin aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.Verikokeissa olen juossut että on saatu tasapainoon lääkitys.
 
Viimeksi muokattu:
Oma lääkäri tietää sun omat jutu parhaiten joten ota yhteys häneen.kaikki me ollaan yksilöitä...Itse ei tosiaan kannata ruveta lääkitystä säätelemään.

Sulle hyvät arvot on ne milloin sun oma olo on hyvä.Jollekkin tuo että t4v on 9 ei riitä ja jollekkin riittää.
Mutta tsh on hyvä olla tuolla yhden pintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kröhöm... mä olen ihan kuollut jos T4v laskee noin alas.
Eli jos haluat ko. arvoa nostaa, niin lisäät tyroksiinia.
T4V nimenomaan mittaa veressä olevan vapaan tyroksiinin määrää.
Mulla on arvot TSH alle 0,02 ja T4V 17 ja voin vallan mainiosti, eikä lapsettomuuslääkäri sanonut muuta kuin, että hyvä että on lääkitty.
Terveellä arvot pitäisi olla luokkaa TSH 1-2 ja T4V 15-17. Itselläni kilpirauhasen oma toiminta on kokonaan lakannut, joten sen vuoksi joudun olemaan ns. ylilääkittynä, jotta pystyn päivittäiseen toimintaan, kuten työssäkäyntiin. Haittaa tästä ei ole todettu olevan, koska minulla ei ole liikatoiminnan oireita.
Täytyy muistaa, että autoimmuunisairauksissa, kuten vajaatoiminta, OMA OLO on se paras mittari. :)
 
Ok, kiitos paljon vastauksista. Ongelma on etten oikein tiedä millainen olo mulla on tai pitäis olla. On noita muitakin (autoimmuuni)sairauksia kuten colitis ulcerosa jne niin tuntuu että aina on jotain vialla. Mutta noi mun kilpirauhasarvot tosiaan tuntuu vähän liian alhaisilta. Myöhäistähän se varmaan enää on niihin vaikuttaa (hedelm.hoitojen kannalta) kun punktio ja siirto pitäis olla ensi viikolla.. :/ Perjantaina on munis ultra niin pitää vielä siellä kysäistä. Oon mä ennenkin vähän rukkaillu omaa annostusta (tai unohtanut ottaa lääkkeet monena päivänä!) :) enkä ole ikinä mitään eroa olossani huomannut. Itse sairauskin todettiin vahingossa muitten tutkimusten sivutuotteena, oireita en silloinkaan itse osannut noteerata.
 
Viimeksi muokattu:
Annosten muuntelussa tuloksia on havaittavissa muutaman viikon / kuukauden päästä. Jos annostusta rukataan lääkärin toimesta tulee kontrolli aina parin kuukauden päähän vasta.

Itse huomaan jos olen unohdellut syödä pillereitä niin vasta parin viikon päästä lyö väsymyksen kehiin ja rankaisee unohduksesta.

Muistakaa ihmiset hyvät että LÄÄKÄRI on se jolle kerrotaan että ei oo hyvin lääkitys ja voitaisko testata lisäämistä/vähentämistä ja sitten kontroloidusti tehdään se. Varsinkin näin hoitojen aikaan... Yleensä se terveyskeskuslääkäri ei ymmärrä mitään mistään joten erikoislääkärin pakeille jos on oikeesti arvoissa ja tuntemuksissa ongelmia.

Itse olen reilu 10v tasapainoillut ja alkuun söin vain puolikasta päivässä... nyt menee jo puoltatoista päivässä... Meinaan tässä kevään aikana pyytää päästä kilpirauhasen toimintaan perehtyneelle lääkärille taas pohtimaan tätä ongelmaa ja lapsettomuutta josko jotain keksittäisiin kokeiltavaksi.
 
Juu kyllä mullakin lääkenostot on neuvoteltu asiaan perehtyneen lääkärin kanssa. Pientä säätöä (1/4 - ½ tabua) olen saanut luvan tehdä omatoimisesti olon mukaan. En syö siis Thyroxinia vaan Armour Thyroidia, koska tuo synteettinen ei vain mulla toiminut.
Enkä myöskään suostu enää ikinä keskustelemaan lääkityksestäni yleislääkärin kanssa. Kiitos vain : / Sen verran huonoja kokemuksia taustalla...
 
Mä olen nyt tälläkin palstalla saanut monipuolista opastusta että jos haluan T4V:n korkeammaksi mun pitää NOSTAA annostusta, ja sitten taas toisten mielestä LASKEA annostusta.. :D eli en tietenkään netin lukemisen perustella mene lääkitystäni muuttelemaan, se on selvä. Menisin kyllä tosi metsään näitten ohjeitten kanssa. Halusin vain saada näkemyksiä, ennen lääkärin kanssa keskustelua, kärsimätön ja epätoivoinenkin kun olen. Joka tapauksessa mun oma hoitaja lapsettomuuspolilta sanoi tänään että mun pitäis LASKEA thyroxin-annosta. Mutta lääkäri soittaa minulle vielä tänään tarkemmat ohjeet.

Kiitos eniveis! :)
 
Jos on kilpparin vajaatoiminta, niin kantsii myös tsekata kilpparin vasta-aineet. Jos vasta-aineet ovat reippaasti koholla, niin tarvitaan kortisonia raskautumiseen. Vasta-ainetestit maksaa esim. Diacorissa muistaakseni yhteensä alta 50 euroa, joten ei kauhean kalliit. Varsinkin jos niitä negoja tullut jo muutama.
 
Jeps, mul on ollu kortisoni käytössä lähes kaikissa siirroissa.. annostuksilla 5-40mg.. ei apua mistään. Mulla on myös colitis ulcerosa. Täällä on muuten labrassa t4v alaraja 7!!! :eek: Joten lekuri sanoi että ei kannata lähteä muuttelemaan annostusta. Ja se mun t4v olikin ollut muuten 9,9 olin kuullut aiemmin väärin. No ei huima muutos siihen 9,4:ään silti. Joten näillä mennään, tuntuu ettei noi tajua ehkä mitään tästä asiasta. Mä alan itse epäillä jo sentraalista vajaatoimintaa. Vähän on surkea olo kyllä. Eikä tää jokapäiväinen päänsärkykään helpota mun toimintaa yhtään.
 
iinamiina Missäs päin suomea sä vaikutat???
Jos asut pääkaupunkiseudulla niin suosittelen Mehiläisessä lääkäri Antti Virkamäki tai timo helin.
Mulla lääkärinä tuo antti ja ihan huippu tyyppi....ottaa todesta todellakin.
 
Jeps, mul on ollu kortisoni käytössä lähes kaikissa siirroissa.. annostuksilla 5-40mg.. ei apua mistään. Mulla on myös colitis ulcerosa. Täällä on muuten labrassa t4v alaraja 7!!! :eek: Joten lekuri sanoi että ei kannata lähteä muuttelemaan annostusta. Ja se mun t4v olikin ollut muuten 9,9 olin kuullut aiemmin väärin. No ei huima muutos siihen 9,4:ään silti. Joten näillä mennään, tuntuu ettei noi tajua ehkä mitään tästä asiasta. Mä alan itse epäillä jo sentraalista vajaatoimintaa. Vähän on surkea olo kyllä. Eikä tää jokapäiväinen päänsärkykään helpota mun toimintaa yhtään.
Jos luet englantia, niin Alan E. Beer "Is your body baby-friendly" on hyvä kirja. Se on aika perusteellinen teos immunologisista ongelmista, jos ei siis mitään syytä löydetä. "Kovempia" immunologisia testejä tekee Lontoossa dr. Amin Gorgy, hänen luonaan käy sitten todella paljon brittinaisia, kun tulee negaa negan jälkeen.

Immune Issues & Investigations

Lue ensin tuo "Immune FAG", sieltä löytyy todella paljon tietoa.
 
Olen tuo AP, jouduin uudelleen rekisteröitymään...

Kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi, ettei noi mun arvot vaikuta mihinkään ja lääkitystä ei aloiteta. Nyt luin teidän juttuja ja en ole enää niin varma... Meillä on siis juuri alkamassa hoidot luovutetuilla munasoluilla. Klinikalle kerroin tästä ja lääkärin terveiset ja eivät puuttuneet enempää... APUA?! Kävin siis TK-lääkärillä, joka ei ole meidän lapsettomuuslääkäri.

Ekalla kerralla P-T4-V 14,6 ja P-TSH 5,85
ja tokalla P-T4-V14,8 ja P-TSH 4,03

Mitä mieltä olette?

Mihin noi arvot käytännössä vaikutta? Alkion kehittymiseen? Kiinnittymiseen? Voinko noilla arvoilla tulla raskaaksi ja vahingoittaa alkiota tms.?

Taidan ottaa uuden puhelun klinikalle... Voi apua, jos tämän takia ei päästä hoitoihin :/ Aika monta vuotta jo odotettu...
 
Aika erikoista jos tuolla TSH arvolla ei aloiteta lääkitystä kun on kuitenkin hed.hoidot ja lapsettomuus kyseessä. Kuten aiemmin on tullutkin ilmi, näissä tapauksissa sen pitäis yleensä kai aina olla alle sen 2,5. Kilpirauhashormonit on tärkeitä alkionkehityksen, sikiön kasvun ja ennen kaikkea sikiön aivojen kehittymisen kannalta. Näin siis jos raskaus saadaan alkamaan. Se, kuten edellä on mainittu, voi tosin hankaloitua jos arvot ei ole kunnossa. Eli aina kun raskaus alkaa, nostetaan myös thyroxin-annosta.

Tää on huvittavaa kyllä kun kehotetaan kuuntelemaan lääkärin ohjeita, mutta kuka kertois KENEN lääkärin ohjeita mä sitten kuuntelisin?! Kaikilta jolta olen kysellyt, olen saanut eri vastaukset! :O Ja se yks hoitaja jopa sanoi että LASKE annostusta! Pari lekuria sanoi että älä nosta annostusta koska sitten laskee myös TSH arvo joka mulla on niinkin alhainen kuin 0,63. Jos T4V nousee niin TSH laskee, ja päinvastoin. Olen vähän niinkuin pattitilanteessa. Että sanoitte mitä sanoitte niin kyllä tässä aika iso vastuu itsellä on : / (paitsi etten oikein tiedä mitä tehdä, joten ehkä mä en tee sitten mitään, vielä..)
 
kil-pinen PTk-lääkärit ei tiedä hevon persettäkään kilppariongelmista.Ehdottomasti lääkitys tuollaisilla arvoilla.

Itsellä oli keskenmenon jälkeen kun mitattiin t4v niin se oli tippunut 9.0 ja se oli ihan liian alhainen.Meidän lapsettomuuslääkäri sanoi ettei lääkitystä aloiteta mutta itse marssin yksityiselle endologiankirurgille.

Varsinkin rv8 ja 9 kun rupee kaikki tärkeät sisäelimet yms. muodostumaan niin äidin kilppariongelmat vaikuttaa juuri silloin.

Testaa itsesi! |

iinamiina
Kun tyroksiini tulee purkista niin aika usein jopa ths sattaa laskea jopa mittaamattomiin lukuihin mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska tyroksiini tulee purkista.


Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim
 
Viimeksi muokattu:
KIITOS!! Mihin sitä joutus ilman näitä keskustelupalstoja!! Maanantaina soitan heti klinikalle! Jospa saisin lääkityksen ja TOIVOTTAVASTI parin kuukauden päästä mahdollisesti oleva siirto voitaisiin tehdä normaaleilla arvoilla. Toivotaan, että saan ne lääkkeet ja, että ne laskisivat arvot hyvälle tasolle!

Voiko ne arvot olla laskematta, vaikka syö tyroksiiniä?
 

Yhteistyössä