Kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viivi

Vieras
Mulla on vuoden verran ollut ihmeellisiä oireita, mm. huonovointisuutta, palelua, jalat ja sormet ovat turvonneen ja puutuneen oloiset, silmiä särkee ja paino on noussut muutamassa kuukaudessa 5kg, vaikka olen viime aikoina syönyt todella vähän. Muutamia vuosia sitten perusverikokeitten yhteydessä otettu TSH-arvo oli muistaakseni 1 luokkaa. Vuosi sitten arvo oli 2,3 ja nyt 4,8. Lääkärin mukaan ei ole syytä aloittaa lääkitystä, kontrolloidaan vaan jonkin ajan kuluttua. Olisko vajaatoiminnasta tietäviä paikalla, voivatko oireet näillä arvoilla johtua kilpirauhasesta vai ei?

sulta otettu t4v arvo?

Oireet sopii vajaatoimintaan, mutta varmaan moneen muuhunkin kyllä.
Muistaakseni itselläni oli nyt juurikin 4.8 tsh (rajana meilläpäin 5) ja sain lääkityksen.

Tosin itselläni taustalla jo vajaatoiminta, olin vain ilman lääkkeitä 3v. ja arvot olleet normaaleja.

Kilpirauhasarvot muuttuvat hitaasti, 4-6 viikossa. Eli jos jostain syystä olet sellaisessa tilanteessa että sulla on jotain akuuttia kilpparissa (esim. autoimmuunitulehduksen jälkeen kehittyvä vajaatoiminta), voi olla että arvosi ovat vielä nousussa ja TSH:n nousu näkyy vasta seuraavassa kontrollissa. Eli jos oireesi jatkuvat, katsoisin esim 2 kk päästä vielä TSH:n uusiksi. Ajattelen siksi että lääkärisi on antanut aika asialliset ohjeet.

Mulla ei ole ihan noilla arvoilla tullut vajaatoiminnan oireita, mutta kauhean yksilöllistähän kaikki on. Onko sulla sukurasitusta kilpirauhassairauksissa? Oletko synnyttänyt hiljan? Onko sulla ollut aiemmin kilppariongelmia? Nämä seikat voivat lisätä todennäköisyyttä että sulle tulee kilpirauhasoireita jatkossakin, eli että arvoa kannattaa toisinaan mitata. Jos arvot seur kontrollissa edelleen normaalit ja noita taustatekijöitä ei ole, etsisin kyllä oireittesi syytä muualta.