Kilpirauhasen vajaatoiminnasta epäilys, miten testeihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikissa;25039375:
Merkkaan tän, itsekin juuri kokeissa kävin ja tiistaina lääkäri soittelee tuloksista, niin voin tulla tänne vertailemaan omia lukujani...:)

Millaisia oireita sulla on ja kauanko niitä on ollut? Onko sulla sukulaisilla kilppariongelmia?

Ennen kokeita ei sit saa juua kahvia tai polttaa tupakkaa, sanoi mun endo.
Ja kannattaa käydä ennemmin 8 maissa, eikä vasta 10. Myös endon ohje.

Itselläni todettiin vajaatoiminta helmikuussa arvoilla tsh 1.6 t4v 8.
Nyt kun olo on hyvä, huitelee t4v 22 paikkeilla (viite 11-22) tsh:ta multa ei ees mitata. Ainoastaan t4v ja t3v joka on viitteen yläkolmanneksessa niinku pitääkin. Lääkitys ollut helmikuusta, näin kauan meni että olo parantui ja löytyi hyvä hoitotaso.

Niin ja saa noi arvot ainakin Pirkanmaalla otatettua edullisesti ilman lääkärin lähetettäkin. Varaa vaan labrakeskuksesta (sama jossa kunnallisestikin siis käydään) ajan ja sit ne lähettää laskun ja tulokset perässä. Käyn yksityisellä endolla, mut labrakeskuksessa otattaas kokeet ku se on PALJON halvempaa ku ne yksityiset labrat. Viimeks otettiin ekg, t4v, t3v ja vielä perusverenkuva+ tromb. Ja kaikki nämä kokeet tuli maksaan vaan vaivaiset 27€

Millaisia oireita sulla on ja kauanko niitä on ollut? Onko sulla sukulaisilla kilppariongelmia?

En ole itse tullut epäilleeksi tuota, mutta kun mulla oli puoli vuotta sitten omituinen "sairaskohtaus", niin ottivat sitten kaikki mahdolliset kokeet. Niissä oli pientä poikkeamaa arvoissa(en tietenkään ottanut arvoja itselleni ylös, kun en puhelimessa tajunnut), ja lääkäri laittoi lähetteen uusiin kokeisiin puolen vuoden päähän.

En ole noihin oireisiinkaan pahemmin kiinnittänyt huomiota, mutta kun nyt olen niitä googletellut niin löytyy samoja kyllä. Eli painon nopea nousu on yksi. Olen siis aina ollut normaalin alarajoilla, mutta nyt sitten tuntuu että kertyy koko ajan lisää, bmi kohonnut siis kahdessa vuodessa 19->23, joka on mielestäni aika merkittävä nousu varsinkin, kun elämäntavat on ihan samat.Tai oikeastaan paremmatkin.

Toinen oire on tuo kurkun käheys, se on tosi merkittävä. Olen aatellut vain että puhun vaan liikaa:) Väsymystä on varmaan kaikilla pienten äideillä, joten sitä en välttämättä oireena pidä. Aina olen tarvinnut paljon unta muutenkin.

Tukkaa lähtee päästä ihan tukoittain, sen olen myös huomannut! Ihon kunto on huonontunut myös. Sitten rasituksen jälkeen on välillä täysin voimaton olo ja jos päivä on ollut hyvin raskas, ei yökään riitä palautumiseen vaan seuraavana päivänä on vielä ihan "raskas" olo. Olen aina liikkunut paljon ja nykyäänkin edelleen liikun, ulkoilen paljon. Kylmä on koko ajan ja tulee sellaisia "pahoinvoinnin aaltoja", ajoittain. Vähän niinkuin raskauden alussa(en ole) :)

En tiedä, onko suvussani tätä, mutta veljelläni on kyllä kaikki klassiset oireet, eli hänellä periaatteessa voisi olla. Mutta tulipas pitkä selostus:)

Alkusyksystä kävin ottamassa kokeet kun väsytti niin mielettömästi.
Arvot oli
TSH: 1,4
T4V: 14

Noi taitaa kuitenkin olla ihan OK?
Nykyään on vähän parempi olo, ehkä johtuu siitä ku lopetin e-pilleri pari kk sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikissa;25078954:
Heippa, minkäslaisia tuloksia ap sai? Minulle soitteli äsken lääkäri ja arvot olivat kyllä ihan nomaalin rajoissa, joten minä jään ihmettelemään näitä olojani ihan keskenäni:)

Eli mulla oli TSH 3,7 ja TNV 13.

Minusta TSH vaikuttaisi olevan aika korkealla... Hoksasitko kysyä mitkä ovat viitearvot? :)

Kävin tänä aamuna verikokeissa, kun en sairastelun takia päässyt vielä maanantaina jolloin oli tarkoitus. Otettiin samalla myös sokeriarvot ja joku tulehdusarvojuttu. Noita sokereita en olisi hoksannut itse edes pyytää, mutta neuvolan th jolta sain lähetteen, laittoi tekstiviestin että ole syömättä niin otetaan nekin samalla :) Nyt sitten odotetaan, että mitä tulee.

Tuota, mitäs olette mieltä, kun keväällä huhtikuussa tuo mun TSH oli 5,0 ja nyt siis laskenut tuohon 3,7:n. Kannattaisiko kuitenkin vielä pyytää toiselta lääkäriltä mielipidettä, tuo mun oma lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että seuranta on nyt syytä lopettaa kokonaan. Mennäkö yksityiselle yleislääkärille?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikissa;25086279:
Tuota, mitäs olette mieltä, kun keväällä huhtikuussa tuo mun TSH oli 5,0 ja nyt siis laskenut tuohon 3,7:n. Kannattaisiko kuitenkin vielä pyytää toiselta lääkäriltä mielipidettä, tuo mun oma lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että seuranta on nyt syytä lopettaa kokonaan. Mennäkö yksityiselle yleislääkärille?

No jos oireet on ja arvot ollu tuota luokkaa, ni joillakin jopa alotettu lääkitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikissa;25078954:
Heippa, minkäslaisia tuloksia ap sai? Minulle soitteli äsken lääkäri ja arvot olivat kyllä ihan nomaalin rajoissa, joten minä jään ihmettelemään näitä olojani ihan keskenäni:)

Eli mulla oli TSH 3,7 ja TNV 13.
Olet vajaatoiminnassa ja olo voi ollakin heikko. TSH korkeahko ja T4V ei ole yläkolmanneksessa. Eli endokrinologin puheille, jos et terveyskeskuksesta apua saa. (Kannattaa mennä kilpirauhas.infoon.)

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikissa;25086279:
Siis tällainen typeryys tekee todella surulliseksi. Oman terveytesi vuoksi menet nyt pikaisesti kunnolliselle lääkärille. Aivan käsittämätöntä. Otettiinko jälkimmäinen arvo mahdollisismman aikaisin aamulla?

[QUOTE="A P";25119618]Noniin, viimein sain tuloksetkin. Ilmeisesti hyvät :)
T4V 14,4
TSH 1,96[/QUOTE]

Hyvät arvot on. Itse sain just paperin eteen, jossa n viimeviikkoisen kilpparikokeeni tulokset. TSH 0.21, T4V 21.5 ja T3V 4.2.

Mulle nuo on jo aika hyvät arvot, kun taustalla on monta vuotta sitten todettu vajaatoiminta ja parin vuoden takainen kilpparisyöpä, jonka takia jouduin syömään tosi tosi isoa annosta.

Nyt oon pikkuhiljaa pienentänyt annostusta sain luvan edelleen vähentää puoli tabettia viikkoannostuksesta, jee!!! Oon ihan innoissaan, kun nää isot annokset aiheuttaa kaikenlaista ikävää mm. sydämeen.

Yhteistyössä