Kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutus lapsettomuuteen

Heippa!

Millaisia kokemuksia teillä on kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksesta lapsettomuuteen?

Toivon erityisesti saavani juttuseuraa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista, jotka ovat yrittäneet saada lasta jo jonkin aikaa.

Mutta kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa :)

No itsellä on ollut reilu 10v kilpirauhasen vajaatoimintaa (silleen niinku ihan kunnolla eikä vaan vähän) Ja kilppari vasta-aineet on tapissa ollu ilmeisesti aina)

Sen suurempaa keskustelua en aiheesta pysty ylläpitämään koska eipä ole minulla tärppi vuosien hoidon aikana käynyt... Nyt vihdoin kortisonit käytössä. Jos tärppää niin tuun kertomaan...

Mie oon syönyt kesästä asti Thyroxinia vajaatoimintaan. Se diagnosoitiin, kun 1,5 vuoden lapsettomuuden jälkeen mentiin hoitoihin ja otettiin verikokeita. Ensin sitä seurailtiin noin puolen vuoden ajan ja kun arvot heitteli sain lääkityksen.
Viimein maaliskuussa saatiin arvot kohilleen ja heti sen jälkeen sain elämäni ensimmäisen plussan raskaustestiin. Lapsettomuudesta kärsittiin yli 2,5 vuotta.
Lapsettomuuspolin lääkärin kanssa arveltiin lapsettomuuden syyksi vajaatoimintaa, koska olimme selittämättömiä ja saimme plussan luomuna heti arvojen korjaannuttua.

Hirveesti tsemppiä ja jaksamisia!

Minulla on ollut vajis nyt ainakin 13 vuotta, josta vain 6 vuotta vasta lääkityksellä.
Minulle on useampi lapsettomuuslääkäri sanonut, ettei vajaatoiminnasta raskautumiseen ole haittaa, mikäli se on hoidossa. Eli potilaalla on asianmukainen lääkitys vajaatoimintaan.
Itselläni Thyroxin ei riittänyt, joten käytän erityisluvallisia lääkkeitä ja ne ovat tehonneet vajaatoimintaan hyvin. Meillä lapsettomuuden syy ei johdu kilpparin vajaatoiminnastani vaan muista syistä (mm. siemennesteen laatu)

Parin vuoden yrityksen jälkeen hakeuduttiin tutkimuksiin, jossa löytyi ensin hyperprolaktinomia ja sen myötä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ilmeisesti vajaatoimintani ei ole kovinkaan paha, mutta minulla on vasta-aineita. Lääkitykseksi aloitettiin Thyroxin 0,75 mg. Kaksi vuotta lääkityksen aloittamisesta tulin luomuna raskaaksi, joka meni kesken 7+ viikolla.

Valitettavasti lääkityksellä ei voida juurikaan auttaa vasta-aineisiin :( mutta muuta ei voi kuin toivoa, tämä on asia johon ei voi itse vaikuttaa.

Tarkemmat lapsettomuustutkimukset alkaa kohta, mutta silti nää asiat on kovasti mielen päällä.

Eniten mua pelottaa et jos tulevat hoidot ei autakaan. Mulla oli vajis monta vuotta nuorena hoitamatta sen takia kun lääkäreiden mielestä mun selkeät vajisoireet kuului normaaliin teini-ikään. Pelkään hirveesti et siitä on jääny jotain pysyvää vikaa vaikka vajis onkin nyt ollut lääkityksellä hoidossa jo vajaa 9 vuotta. Myös kilpirauhasen vasta-aineet on vieläkin tapissa - yli 1300. Ärsyttävät vasta-aineet :( Luulisi, että nykylääketieteellä niihin pystyis jotenkin vaikuttaan paremmin.

Toivottavasti kortisonin avulla tärppää, 83yrittäjä.

hopeainen: Tosi harmi, ettei raskaus ole onnistunut loppuun asti. Miten siulla tuo hyperprolaktinomia todettiin ja oliko oireita? Siksi kysyn kun itelläni viime syksynä tuli maitovuotoa rinnoista. Edelleenkin tulee tippoja jos puristelee. Raskauksia siis ei ole ollut. Prolaktiiniarvot katottu kahdesti ja molemmilla kerroilla arvot normaalit - jotain 200-300 välillä, en muista tarkkaan. Stressiä arveltiin syyksi.

Anastacija: Ensinnäkin onnea plussasta! :) Ja kiitos tsemppaamisesta! Aika surulliselta välillä tuntuu, vaikka yritystä takana vasta liki vuosi. Vielä tulee utelua pikkasen: Millaiset arvot sinulla oli kun vajis todettiin? Entä silloin kun plussasit? Tutkittiinko vasta-aineet ja oliko ne koholla?

Viimeksi muokattu:
Mulla on myös kilpparin vajaa-toiminta, todettiin joku 3 vuotta sitten, mutta arvot on ollu koholla jo vuodesta 2002 ( silloin lääkäri ei nähnyt syytä lääkitykseen...). Juu siis thyroksinia syöty sen 3 vuotta kokoajan nousevalla annoksella. Lisäksi mulla on vasta-aineet pilvissä.. vuosi sitten vähän alle 600 ja nyt jo yli 1300. Lapsettomuutta takana 13 vuotta mutta nyt vasta hoidoissa eteenpäin eli eka ivf takana ja tuoresiirrosta nega.
Muuta selittävää syytä lapsettomuudelle meillä ei oo kuin tuo mun vajis. Nyt odottelen 1.passia kortisonit kaapissa.

StellaI: Kiitos onnitteluista! Tuossapa ois kaikki mun arvot:
12/11 TSH 3,40 ja T4V 18,3
03/12 TSH 2,50
06/12 TSH 4,04 ja T4V 18,0
->Thyroxin-lääkitys
08/12 TSH 2,35 ja T4V 23
09/12 TPOAb 0.2IU/ml.
12/12 TSH 7,32 ja T4V 15,7
03/13 TSH 1,91 ja T4V 19
Ja nyt oli noussut TSH yli 3, tarkkaa lukua en muista kun lääkäri sen sanoi nopeasti.

Rizu: Uskomatonta, että siullakin nuin kauan hoitamatta vajis. Anteeksi jos utelen liikaa, mutta mikä teillä viivytti hoitojen etenemistä niin kauan? Toivotaan, että 1.pas + kortisoni tuottavat tulosta :)

Anastacija: Kiitos vastauksesta. Onneksi sulla ei pahemmin vasta-aineita näytä löytyvän. Ja onneksi olet saanut lääkityksen kohtuudella. Minut naurettiin tk:sta ulos TSH:n ollessa 4,8. Lääkityksen sain vasta kun TSH oli 8,7 ja vasta-ainearvot oli jo tuolloin melkein 900.

Stella: ollaan siis käyty lapsettomuustutkimuksissa jo vuonna 2002 ja silloinkin oltiin selittämättömiä, käytiin läpi pari inssiä ilman tulosta ja sitten päätettiin jättää hoidot joksikin aikaa :) Noh nyt 10v päästä jatkettiin taas, toki siinä välissä ollu yritystä ihan luomuna ja todettiin tosiaan tuo vajiski sillä aikaa.

Rizu: Ok :) Oliko vaikea saada kortisoni hoitoihin mukaan?

Jännä, että tähän mennessä jo yli 400 on käynyt lukemassa tämän ketjun, mutta vastauksia on tullut tosi vähän. Sanotaan, että vajaatoiminta ei asianmukaisesti hoidettuna (lääkitys) vaikuta mitenkään raskaaksi tulemiseen. Ehkä näin todellakin on ja suurin osa on tullut raskaaksi kun vajaatoiminta on hoitotasapainossa eikä vasta-aineita ole erityisen paljon?

Moikka!! Mulla ei oo todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta epäilen sitä itselläni suuresti. Tosin labra-arvot on viitealueen sisällä, mutta eihän ne kaikkea kerro.
Anastacija, oliko sullakin niin että lääkitys aloitettiin vaikka arvot oli viiterajojen sisällä? Mulla oli viime kuun alussa otetuissa labroissa tsh 3.6 ja t4v 13.
Vuosi sitten tsh oli 3.1. Kaikki lekurit vaan sanoo, et hyvät ovat, vaikka takana on jo 2 keskenmenoa ja yritystä 2v. Selittämättömiä ollaan. Oireita mulla on jatkuva palelu, kylmät kädet ja jalat. Alhainen ruumiinlämpö. Ummetus, väsymys ja saamattomuus. Painokin on noussut, mutta normaalipainoinen olen vielä. Turvotusta on, aina jää sukista rantut jalkoihin yms. lisäksi mulla on tutkittu nivelkipuja ilman selitystä (reuma poissuljettu) ja nyt luin tuolta, että sekin voi olla oire kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Ensi viikolla menen endokrinologin puheille ja kyselen mitä mieltä hän on.

Niian: Joo, lääkityksen sain kun TSH oli tuon 4,04 ja T4V18. Viitteiden sisällä molemmat kyllä.
Ensimmäinen lääkäri ei olisi suostunut lääkitystä antamaan, mutta pyysin toisen lääkärin mielipiteen. Olimme siis silloin jo lapsettomuushoidoissa ja vetosin siihen, etten halua rankempiin hoitoihin lähteä, ennen kuin tämä on selvitettynä.

StellaI: Itseasiassa ei ollut edes kauhean vaikeaa saada sitä kortisonia mukaan hoitoon, olin itsekkin yllättynyt. Kun mentiin ivf suunnittelukäynnille puhuin asiasat lääkärin kanssa ja hän aikoi keskustella asiasta endokrinologin kanssa. Tää ensimmäinen lääkäri ois ottanu kortisonin mukaan jo heti alusta, mutta toinen lääkäri sitten kun ivf lähti käyntiin sanoi ettei oteta vielä mukaan kortisonia, koska muitakin mömmöjä menee kiitettävästi. Tästä olin hiukka harmissani ja negahan sieltä sitten tulikin, tosin testi tehtiin kotona, joten en tiedä edes yrittikö kiinnittyä.

Meillähän tosiaan hoito meni muuten todella oppikirjan mukaan, hormonimäärät oli aika pienet ja jouduttiin vähentämään vielä ettei tuu liikaa muniksia. 22 oli arvio kun punktioon mentiin, saaliiksi tuli 12 kypsästä munasolusta 7 alkiota joista 4 top-luokkaa ja 3 hyvää. Ne pakastettiin 4 eri olkeen ja yks siirrettiin tuoreeltaan.

Niin ja kiitos tsempeistä passiin, alkaa pikkuhiljaa jännittää ja malttamattomana jo odotan. Huomenna pitäis saada yhteys hoitajaan, että varataan ultraaika kp 10 ja sit alettais tikutteleen ovista :)

Niian: Moikka! Kannattaa vaatia mitattavaksi peruskilpparikokeiden lisäksi TPOAb eli kilpirauhasen vasta-aineet. Minun siskolla oli TSH ja T4V samaa luokkaa kun nuo sinun arvot ja hän vaati myös vasta-aineet mitattavaksi. Ne oli selkeästi koholla (yli 1000 vaikka pitäis olla alle 60) niin sai heti lääkityksen. Jos nuo vasta-aineet on koholla, silloin autoimmuunityreoidiitti on varma. Jos eivät, silloinkaan ei voi täysin sulkea vajista pois, sillä joillekin ei kehity nuita vasta-aineita paljoa.

Rizu: Itellä tosiaan alkaa vasta parin viikon päästä tarkemmat tutkimukset, joten en tiiä, onko tämä vajis ainut syy, ettei oo tärpännyt. Itse vaan arvelen, että sillä tai oikeestaan lähinnä minun pirun korkeilla vasta-aineilla on hyvin suuri osuus asiaan. Eihän sitä tiiä, mikä ylläri löytyy vielä. Hyvä, että ootte saanu pakkaseen jemmaan kuitenkin useamman alkion. Käyhän kertomassa sitten kuulumisia :)

StellaI: Mulle määrättiin nyt juurikin nuo vasta-aineet katsottavaksi ja sitten mietitään thyroxinin aloitusta. Tosin jotenkin olin ymmärtävinäni, että keskenmeno taustani huomioiden hän voisi ehkä kirjoittaa pienellä annoksella reseptin vaikka olisivatkin negatiiviset. Oliko siskollasikin lapsettomuusongelmaa vai muuten oireita?

Tänään siis kävin endokrinologin puheilla. Nyt sitten otetaan vasta-aineet ja tsh uudelleen. Käyn huomenna labroilla. Sain soittoajan vasta 2 vkon päähän joten sinne pitää sitten odotella aloitetaanko lääkitys. Vaikka sain hyvin kerrottua oireistani jäi jotenkin moneen asiaan vastaus saamatta. Pidin lääkäristä. Hän kuunteli ja kyseli oireista tarkemmin. Sanoi keskenmenojen olevan raskauttava tekijä. Tosin hän ei ottanut mitään kantaa, että olisiko tsh:n esim. hyvä olla alle 2,5 tai t4v korkeampi. Mulla kovasti raksuttaa nyt, että jos hän ei suostukkaan kirjoittamaan reseptiä voinko noilla arvoilla kuitenkin raskautua tai voiko raskaus onnistua loppuun asti? Mulla on ihan sellainen olo, että olen keksinyt viimein mikä mua vaivaa ja miksi raskaus ei ala. Tosin voihan hyvin olla, että olen väärässä niin kuin monet muutkin kerrat.

Niian:Kyllä siun arvot ja ennen kaikkea oireet kertoo koelääkityksen tarpeesta vaikkei vasta-aineita löytyiskään. Varsinkin kun on lapsettomuustaustaa ja keskenmenoja. Osa lääkäreistä ei edes suostu aloittamaan lapsettomuushoitoja jos TSH on yli 2,5. Luulen ja toivon todella, että koelääkityksen saat nuilla perustein. Etenkin kun lääkäri on ollut ystävällinen & ymmärtäväinen :) Haluatko kertoa, missäpäin tuo lääkäri on? Melko suuri osa lääkäreistä suhtautuu näihin kilpirauhasasioihin (siis jopa endot) nimittäin nihkeesti. Mun siskon tapauksessa lääkäri oli vielä erityisen ylimielinen ja väitti, ettei voi millään olla vajis eikä vasta-aineiden mittauttamiselle ole tarvetta. Suostui kovan tinkaamisen jälkeen mittauttaan ne "potilaan mieliksi". Silläpä meni luu kurkkuun kun arvo olikin sen yli 1000 :D

Siis meillä on erityisen vahva sukurasite tähän vajikseen. Äidillä, minulla ja kaikilla 3 isosiskollani on tämä riesana. Vain perheen miespuoliset, isä ja pikkuveli, ovat säästyneet tältä. Tämä, joka vaati vasta-aineita mitattavaksi, ei ole edes yrittäny saada lasta, hällä oli todella vahvat oireet. Kahdella muulla siskolla on molemmilla kaksi lasta, vieläpä ilman mitään tukilääkityksiä. Vanhemmalla vajis todettiin vasta raskauksien jälkeen. Hänellä tosin raskautuminen kesti monta vuotta, mutta myös miehessä oli vikaa. Toisella vajis puhkesi ensimmäisen raskauden aikana. Ensimmäisen ja toisen lapsen välissä hänellä meni kaksosraskaus kesken. Myös äidilläni on ollut kaksi keskenmenoa.

Jo pelkästään lähipiirini kokemukset antavat toivoa sinänsä, onhan äitinikin saanut lopulta 5 lasta. Mutta jostain kumman syystä minulla tämä vajis puhkesi paljon nuorempana kuin muilla. Pelkään, että se vaikuttaa - etenkin kun oli hoitamatta pitkään.

Viimeksi muokattu:
StellaI: Juu on järin erikoista, että toiset lapsettomuuspolit eivät aloita hoitoja jos tsh on yli 2,5. Kun Turun Väestöliitossa hoitojemme suunnittelu käynnillä kysyin, että mitä sillä tarkoitetaan, että lasta yritettäessä tsh:n tulisi olla alle 2,5 sain vastaukseksi, että se koskee niitä joilla on kilpirauhasen vajaatointa, ei terveitä. Mulla tsh oli ollut ½ vuotta aiemmin 3.1 eivätkä halunneet edes katsoa sitä uudelleen. Taidan kyllä lähettää sinne s-postia jos tämä minun asia ratkeisi tällä asialla(toive ajattelua:)

Itse asun Satakunnassa ja täällä kävin sillä endokrinologillakin. Tuolla jollakin sivustolla suositeltiin kyllä kovasti yhtä mies lääkäriä, mutta hänelle oli melkein 3 vkon odotus ennen kuin olisi saanut ajan niin valitsin tämän nais endokrinologin jonka erikoisosaamisena oli kyllä diabetes.:/ Mutta toivon todella, että hän asiansa osaa ja kyllä hän ainakin kovasti oli juuri noista keskenmenoista kiinnostunut ja sanoi, etää kyllä se siltä kuulostasi,että jotain häikkää tässä on. Kyseli toki onko meitä muutoin tutkittu ja kun kaikki tutkimukset ovat osoittautuneet priimaksi niin kai sekin jotenkin merkitsee. Mä oon silti niin huono noissa tilanteissa kertomaan itse mitään, oon niin jännittynyt etten saa sanaa suustani. Mun olis helpompi kirjottaa asiat ylös. :) Mutta toivon todella, että hän ymmärsi asiani vakavuuden ja saan jatkossa sitten lääkityksen,tosin se soitto-aika on vasta 2 vkon kuluttua. Onneksi se labratäti lupasi postittaa ne tulokset mulle niin nään ainakin ne ensi viikolla. :) Toisaalta hyvä, että määräsi nyt myös uudelleen sen tsh:n niin saa laajemman käsityksen millä marginaalilla se liikkuu.

Kun sulla on noin paljon noita vasta-aineita niin mikä niihin sitten vaikuttaa, että ne ei laske? Hoidetaanko vasta-aineitakin ihan tolla thyroxinilla vai onko siihen joku omalääke?

Kylläpä teillä on vahvana kilpirauhasen vajaatoiminta suvussa. :hug: Mutta toisaalta hyvä, että sairaus on tiedossa ja siihen on lääkitys olemassa. Ja kannustavaa, että sisaresi ovat raskautuneetkin, että eiköhän se sieltä vielä sinnekkin tule. :heart: Niin mä ainakin yritän itselleni vakuutella, että kun on monta sisarusta täälläkin ja kaikilla vanhinmilla on jo lapsia ja siskot ovat todella helposti raskautuneet, että josko se mininkin vuoro vielä tulee, vaikka onhan tämä jo aikaa ottanut.

Viimeksi muokattu:
Niian: Olipa aika erikoinen kommentti Väestöliiton lääkäriltä. No mutta nyt vaikuttaa onneksi siltä, että endolta saat oikean avun.

Vasta-aineista: Sehän siinä v-mäisintä on, että niille ei voi oikein tehä mitään. Vasta-aineet poistuu vasta kun kilpirauhanen on kokonaan tuhoutunut ja siihen menee kauan.

Korkeat vasta-aineet aiheuttaa sen, että elimistö hylkii alkiota ja sen on vaikea kiinnittyä. Kortisonin sanotaan lamaavan näitä vasta-aineita ja siten auttavan kiinnittymisessä. Kortisoni ei kuitenkaan kuulu ns. perussettiin lapsettomuushoidoissa eikä osa lääkäreistä usko sen vaikutuksiin, sitä voi olla vaikea saada. Esim. Väestöliitosta olen kuullut, ettei sieltä saa. On tuurissaan, että millainen lääkäri sattuu kohdalle, että suostuuko kokeilemaan kuitenkin.

Ja jos raskaus lähteekin alulle, keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riski on moninkertainen.

Välillä tuntuu todella epätoivoiselta, mutta eiköhän se meidän molempien vuoro vielä tule :heart:

StellaIOmpa sattumaa, että minulla oli juuri viime kierrossa kokeiluna kortisoni, mutta ikävä kyllä ainakaan tällä kertaa se ei tuonut toivottua tulosta. Meillä siis kokeiltiin inseminaatiota Puregon 50 IU + kortison 10mg/päivä. Ja juuri Väestöliitossa oltiin hoidossa, voi kun multa olisi katsottu nuo vasta-aineet ennen kortisonia. Mutta tuskin tuollainen pieni annos niitä kovasti laskenut on jos ne koholla olisivat sitä kun ei vielä tiedä. Toivon tietysti todella että eivät ole koholla, mutta toisaalta jos olisivat löytyisi tällä kidutukselle jokin selitys. :/ Toisottavasti teillä otetaan kortisoni hoitoihin mukaan kun kerran sinä siitä ainakin hyötyisit.

Juu ei luovuteta, kyllä me vielä jälkikasvua saadaan! :)

• Tykkää
Reactions: StellaI
Niian: Toivon todella, ettei sulla ole nuo vasta-aineet ainakaan yhtä korkealla kuin minulla. Mutta niin ko sanoit, toisaalta siinä mielessä ne vois olla vaan vähän koholla et saisit viimein selityksen oireisiisi ja apua.

Harmi, ettei inssi kortisonin kanssa tuottanut tulosta :hug: Mutta yksi epäonnistunut kerta voi mennä huonon tuurinkin piikkiin. Onnistumisprosentti yhtä kiertoa kohden ei ole mitenkään huimaava, käsittääkseni luokkaa 20%.

Mistä syystä sulla oli kortisoni mukana? Kun ei ainakaan kilpirauhasen vasta-ainejuttuja ollut edes tuolloin tiedossa.

Mulla on ensikäynti viikon päästä, jännittää kovasti..

Stella: Meillä tuo oli jo toinen inssi :(, mutta ensimmäinen tuolla lääkekompinaatiolla. Mutta juu kortisonin lääkäri määräsi "kokeilu" mielessä, koska toisilla toimii hyvin juuri selittämättömässä tapauksissa. Hän itse ehdotti kortisonin mukaan ottamista. Jotain se selitti myös siitä kun samaan aikaan mulla työterveyshuollon puolesta etsittiin syytä nivelkivuille (reuma yms tekijät), että jos olisi jotain reumaperäistä niin kortisoni voisi auttaa silloinkin. Tosin kaikki reumakokeet ja tumavastaaineet yms. olivat negattiviset. Selitykseksi sain sitten nivelkivuille yliliikkuvat nivelet :/ En ehkä ihan allekirjoita tuota, mutta olin todella helpottunut kun reumasta ne eivät johdu. Mutta luin jostain, että kilpirauhasen vajaatoimintakin voi aiheuttaa nivelkipuja. Niin tai näin mulla on sellainen olo, et mun kroppa yrittää kehittää mulle autoimmuuni sairautta. :( Työterveyden lekuri sanoi, että kun ihminen on tressaantunut voi joskus kroppa mennä sen johdosta ylikierroksella ja tällöin "lavastaa" autoimmuunisairauksien oireita. Kovin sekavaa.

Kauhea sepustus. :) Tuntuu, et oon paljon sairaampi näissä kirjoituksissa mitä oikeesti olenkaan, sillä vielä toistaiseksi mun "sairaskertomukset" alkavat. Perusterve..:LOL:

Meille kävi tänään niin, että soittivat keskussairaalasta ja kertoivat saaneensa meidän lähetteen, jonka siis tämän viikon maanantaina Väestöliiton lekuri kirjoitti, kun päätimme aloittaa hoidosta taukoa ja taukomme jälkeen meidän oli tarkoitus siirtyä sitten ivf hoitoihin kunnalliselle. No keskussairaalasta kertoivat, että voivat ottaa meidän suunnittelu käynnille jo nyt ennen kesätaukoa ja aloitetaan sitten hoidot elokuussa lomien jälkeen. Ja se ensi käynti on maanantaina. Siis oon niin yllättynyt miten vaudilla tää kaikki tapauhtui. Me oltiin miehen kanssa suunniteltu, että lomaillaan rauhassa ja sitten joskus syksyllä odotellaan kutsua julkiselle. Me haluttiin siirtyä koeputkihedelmöitykseen, koska kun mitään syytä meille ei vielä ole löydetty ja miehen simpatkin on priimaa niin mun mielestä me ei hyödytä insseistä sen enempää kuin kotikonsteinkaan. Tuossa ivf:ssä saa ainekin sitten tietää minkä laatusia omat munasolut on . Ja nyt ollaan sitten kovaa vauhtia niihin siirtymässä. Apua!

Mutta siis ihan hirveästi tsemppiä sinnekkin ensikäynnille! Menettekö te yksityiselle vai kunnalliselle?

Niian: Voi kun jännää ja mahtavaa et teiän asiat etenee odotettua nopeempaa :heart: Kuulumisia odotellessa :popcorn:

Kunnalliselle ollaan menossa. Kiitti tsempistä, jännittää aivan ko mahoton. Mielialat vaihtelee laidasta laitaan, olen ollut sekä toivoa täynnä että luovuttamassa täysin :/ Mut kaikkensa pitää yrittää ettei jää kaduttaan.

StellaI: Mulla on aivan samat vuoristoradat tunteiden kanssa menossa. Luotetaan siihen, että kaikki järjestyy ja nyt edetään hyvää vauhtia oikeaan suuntaan. :)

83yrittäjä: Oletko Turun Väestöliitolla? Pidetään peukkuja, etttä kortisoni tepsii. :)

• Tykkää
Reactions: StellaI

Yhteistyössä