Kilpirauhasen poisto tai radiojodihoito??

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Mä otin radiojodin. Lääkäri maalaili kauhukuvia miten leikkauksesta jää valtava arpi ja ääni saattaa muuttua kuulemma möreäksi joten kauhuissani valitsin jodin. Tais olla vaan vähän outo lekuri :eek:
:D
Ei siitä jää mitään kauheaa arpea vaan nätti viilto keskelle kaulaa.
Eipä tuota kyllä huomaa kuin ihan läheltä.
Ääneen tosin vaikutti hieman madaltuvasti,ei merkitsevästi.
Multa jouduttiin poistamaan ku oli kasvaimeen viittaavia arvoja vai mitä lie,
mä enää muista :whistle:
 
jodihoito koettuna
Radiojodihoito oli yksinkertainen. Ennen hoitoa ei saanut syödä eikä juoda mitään muistaakseni 12 tuntiin. Ennen kapselin nielaisemista sain sairaalassa juoda pienen huikan vettä, ettei kapseli tartu kurkkuun. Kapseli piti kaataa suuhun pitkästä koeputkesta. Muistaakseni kapselin saamisen jälkeen oli piti vielä jonkin aikaa odottaa, ennen kuin sai syödä/juoda. Kotiin pääsin lähtemään kuitenkin aika pian.

Hoidon jälkeen piti jonkin aikaa (1 viikon?) välttää lasten ja raskaana olevien seuraa. Tähän vaikutti radiojodihoidon säteily jotenkin.

Hoidon jälkeen kilpirauhasarvot laskivat vajaatoiminnan puolelle, ja nykyään syön Thyroxinia vajaatoimintaan.
 
vieras
Itsellä poistettiin vuonna 2006 leikkauksella molemmat lohkot, eli olen nyt kilpirauhaton.
Itsellä oli Basedowin taudista johtuva liikatoiminta ja siihen liittyen pahat silmäoireet, joten radiojodihoito ei tullut kyseeseen. Koska myöskään lääkitys ei antanut mitään vastetta ei jäänyt muuta mahdollisuutta kuin leikkaus. Nyt lähes 3 vuotta myöhemmin ei arpea erota juuri laisinkaan (on noin 10-15cm pitkä), ainoastaan jos joku siitä tietää ja osaa sen takia sitä erityisesti hakea.

Itse olen nyt sitten loppuikäni thyroxin lääkityksen tarpeessa.
 
Saska
Miulta on poistettu koko kilpirauhanen syövän takia, piakkoin mene toisen kerran radiojodihoitoon. Viisi päivää eristyksissä sairaalassa ja tilanteesta riipuen karanteeni. Yleensä eristysaikana radioaktiivisuus poistuu, mut en tiedä miten noissa tapauksissa joissa yritetään hillitä kilpirauhasen toimintaa. Leikkauspöydällä kävin kahdesti, arpi on leveä ja ihan punainen.
 
vieras
Radiojodihoito pahentaa silmäoireita ja ne oli mulla todella pahat. Kerran kuussa tarkastettiin endon käynnillä ettei värinäössä ole vikaa. Se silmänpohjan turvotushan saattaa johtaa sokeuteen pahimmillaan, joka alkaa ilmetä värinäön puutteella/menetyksellä.

Minulla oli siis se silmänpohja jo todella turvonnut ja silmät selvästi pullotti päästä.
 
kaksoiskuvat
Sain Basedovin tautiin radiojodihoidon -09 maaliskuussa. Kysyin ennen hoitoa, että varmastiko ei tule haittavaikutuksia. Vakuutettiin, ettei tule. Marraskuussa jouduin silmälääkärin vastaanotolle, koska aloin nähdä kaksoiskuvia. Tammikuussa -10 joudun vaihtamaan silmälasit ns. prismalaseiksi. (Odotan, niitä tehdään juuri.)Lukeminen ja tarkkuutta vaativat työt ei enää onnistu, voi lukea alle puoli tuntia kerrallaan. Mikä on syy? Radiojodihoito on alkanut arpeuttamaan silmälihaksia. Tilanne ei voi parantua, mutta jos ehjiä lihassäikeitä jää, ne voi ottaa voimakkaamman roolin. Uusilla silmälaseilla pärjään arviolta enintään puoli vuotta. Silmälihasten arpeutuminen voi invalidisoida. Jos olisin tiennyt, että tämä voi ollla tulos, olisin valinnut leikkauksen. Sitä ei edes tarjottu minulle!
 
vierailija
Sain Basedovin tautiin radiojodihoidon -09 maaliskuussa. Kysyin ennen hoitoa, että varmastiko ei tule haittavaikutuksia. Vakuutettiin, ettei tule. Marraskuussa jouduin silmälääkärin vastaanotolle, koska aloin nähdä kaksoiskuvia. Tammikuussa -10 joudun vaihtamaan silmälasit ns. prismalaseiksi. (Odotan, niitä tehdään juuri.)Lukeminen ja tarkkuutta vaativat työt ei enää onnistu, voi lukea alle puoli tuntia kerrallaan. Mikä on syy? Radiojodihoito on alkanut arpeuttamaan silmälihaksia. Tilanne ei voi parantua, mutta jos ehjiä lihassäikeitä jää, ne voi ottaa voimakkaamman roolin. Uusilla silmälaseilla pärjään arviolta enintään puoli vuotta. Silmälihasten arpeutuminen voi invalidisoida. Jos olisin tiennyt, että tämä voi ollla tulos, olisin valinnut leikkauksen. Sitä ei edes tarjottu minulle!
 
+1 Thyrolin - https://thyrolin.fi sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Radiojodihoito oli yksinkertainen. Ennen hoitoa ei saanut syödä eikä juoda mitään muistaakseni 12 tuntiin. Ennen kapselin nielaisemista sain sairaalassa juoda pienen huikan vettä, ettei kapseli tartu kurkkuun. Kapseli piti kaataa suuhun pitkästä koeputkesta. Muistaakseni kapselin saamisen jälkeen oli piti vielä jonkin aikaa odottaa, ennen kuin sai syödä/juoda. Kotiin pääsin lähtemään kuitenkin aika pian.

Hoidon jälkeen piti jonkin aikaa (1 viikon?) välttää lasten ja raskaana olevien seuraa. Tähän vaikutti radiojodihoidon säteily jotenkin.

Hoidon jälkeen kilpirauhasarvot laskivat vajaatoiminnan puolelle, ja nykyään syön Thyroxinia vajaatoimintaan.
Ohhoh. Ethän voi tietää kenen raskaus on aluillaan
 
vierailija
Sain Basedovin tautiin radiojodihoidon -09 maaliskuussa. Kysyin ennen hoitoa, että varmastiko ei tule haittavaikutuksia. Vakuutettiin, ettei tule. Marraskuussa jouduin silmälääkärin vastaanotolle, koska aloin nähdä kaksoiskuvia. Tammikuussa -10 joudun vaihtamaan silmälasit ns. prismalaseiksi. (Odotan, niitä tehdään juuri.)Lukeminen ja tarkkuutta vaativat työt ei enää onnistu, voi lukea alle puoli tuntia kerrallaan. Mikä on syy? Radiojodihoito on alkanut arpeuttamaan silmälihaksia. Tilanne ei voi parantua, mutta jos ehjiä lihassäikeitä jää, ne voi ottaa voimakkaamman roolin. Uusilla silmälaseilla pärjään arviolta enintään puoli vuotta. Silmälihasten arpeutuminen voi invalidisoida. Jos olisin tiennyt, että tämä voi ollla tulos, olisin valinnut leikkauksen. Sitä ei edes tarjottu minulle!
Miksi ei?
 

Yhteistyössä