Kilpirauhasen ongelmaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katariina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katariina"

Vieras
Olisiko kohtalotovereita? Tai muuten vaan tietoa kilpirauhasen ongelmista?

Minulle nousi viikko sitten struuma kaulalle. Kyseessä ilmeisesti kilpirauhasen tulehdus, koska tulehdusarvot ovat korkeat. Kurkkukipuja on. Pääsen viikon päästä kilpirauhasen ultraan, jossa otetaan myös ohutneulanäyte.

Miten toipuminen tästä jatkuu? Voiko struuma kieliä pahemmistakin ongelmista kuin tulehduksesta? Milloin saa tai kannattaa liikkua? Kokeilin kevyttä jumppaa eilen illalla ja sydän hakkasi ihan epärytmiin ja tuli huono olo. Eli ei siis ilmeisesti liikuntaa hetkeen...?

Apuja kaivattaisiin ja kokemuksia.

Itseäni ei voimakuntoilu haitannut, mutta kannattaa aina kuunnella kehoa. Kilpirauhasen sivussa voi tulla myös sydänkohtauksia.

Itse aloitin viikko sitten kilpirauhasen liikatoimintaa hillitsevän lääkityksen ja sain mukaani myös betasalpaajaa mahdollisten sydämen tykytysten varalle.

Itseäni ei voimakuntoilu haitannut, mutta kannattaa aina kuunnella kehoa. Kilpirauhasen sivussa voi tulla myös sydänkohtauksia.

Itse aloitin viikko sitten kilpirauhasen liikatoimintaa hillitsevän lääkityksen ja sain mukaani myös betasalpaajaa mahdollisten sydämen tykytysten varalle.

Tosiaan yllätyin miten keho reagoi ja varsinkin kun olen tottunut treenaamaan kovaan. Jätin jumpan tosiaan kesken eilen, että mitään ylimääräisiä ongelmia tule. Saanko kysyä, että miten sinun kilpirauhasongelmat huomattiin?

Heittoa huomattiin jo keväällä rutiiniveritestejä otettaessa, mutta niihin ei kukaan lääkäri reagoinut.
Nyt syksyllä valmistautuessani ivf-hoitoihin otettiin uudet veriarvot ja todettiin että kilpirauhasen arvot heittävät vielä enemmän.
Nyt olen täydessä raskauskiellossa siihen asti kunnes kilpirauhasen liikatoiminta on saatu poistettua.

Itse en olisi tajunnut mennä lääkäriin missään vaiheessa. Väsymystä oli ja hieman masennusta, mutta syksy masentaa monia ihmisiä. Lisäksi minulla oli taustalla pitkä tauko liikunnan suhteen, niin laskin heikon liikkumiskyvyn rapakuntoisuuden piikkiin. Struumaa en edes huomannut ennen kuin nyt syksyllä noiden veritestien jälkeen. Se kun näkyy minulla ainoastaan silloin kun venytän kaulan pitkäksi ja nieleskelen kunnolla. Normaalioloissa siitä ei näy pisaraakaan, vaikkakin tunnen miten se painaa kurkkua hieman. Niin ja sen paineen kurkussa laskin vain alkavan flunssan piikkiin, niitähän tulee ja menee ihmisillä tämän tästä.

Hyvin on samanlaisia oireita kuin minulla.
Koko syksyn on ollut outoa kurkkukipua ja vähän niin kuin paineen tunnetta kaulalla. Olen treenannut kovasti, mutta kunto on ollut silti vähän puolinainen. Väsyttänyt on ja hikoiluttanut öisin. Ja tosiaan nyt sitten yhtäkkiä kaulalle nousi hirveä patti. Saattaa hyvinkin olla, että minulla on ollut struumaa jo aiemmin, mutta en ole huomannut, koska noita kurkkutuntemuksia on ollut.

Tällä hetkellä minulla on kortisonikuuri tulehdukseen ja tosiaan viikon päästä tiistaina tuo ultra-aika ja lääkärin konsultaatio. Jospa vaikka sitten jotain selviäisi johonkin suuntaan...

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. Olen jotenkin vähän tuuliajolla tämän ongelman suhteen kun kukaan ei tunnu asiasta tietävän eikä osaavan auttaa...

Kilpirauhasongelmat ovat usein perinnöllisiä ja viime aikoina on löydetty myös yhteyksiä sepelvaltimotauteihin.
Minun suvuista löytyy niitä molempia, joten ei ole ihme että minullekin se tuli.

Sekä liikatoimintaan että vajaatoimintaan on lääkkeensä. Liikatoimintaa hoidetaan joko leikkauksella, radioaktiivisella jodilla tai muutaman vuoden pillerikuurilla. Näiden hoitojen riskinä (ja osittain myös joissain tapauksissa tavoitteena) on vajaatoimintaan päätyminen. Vajatoimintaa tasapainotetaan lääkityksellä, joka ei ole sellaista myrkkyä kuin liikatoiminnan lääkitykset.
Joissain tapauksissa struumaa voidaan hävittää myös ruiskuttamalla alkoholia siihen ja näin polttamalla struuma sisäpuolelta kyvyttömäksi kasvaa uudestaan.

Minulla on parin viikon päästä seuraava kontrolli, jossa katsotaan miten lääkitys sopii minulle.

Kiitos Sadana!

Minulla on ollut hoitamassa vain asiaa kovin huonosti osaava terveyskeskuslääkäri, joten odotan todella tuota sairaalan konsultaatiota joka on ensi viikolla ultrineen päivineen. Jospa siellä saisi asiaan jotain selvyyttä.

Ilmeisesti pikkukolmosesta on täälläkin hetken aikaan ihan turha unelmoida...

Yhteistyössä