kilpirauhasen liikatoiminta?? tai vajaatoiminta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 123333
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

123333

Vieras
mistä tiestte mennä testeihin tästä asiasta kun itse epäilen liikatoimintaa mutta jotenkin nuo oireet on vähän tommosia niinkuin lihominen tai laihtuminen kun imetän vielä niin paino heittelee enkä oikein tiedä mikä on mun normipainokaan kun synnytyksestä on se 8kk.. ja mites se synnytys liittyikään tähän kilpirauhaseen kun kuulemma sen jälkeen voi tulla tämä mutta miksi juuri synnytyksen jälkeen? eikä siis tule mitenkään samantien kuitenkaan mutta liittyy siihen..

mulla on mm. näitä oireita ollut muttei välttämättä joka päivä tai kaikki niin voimakkaina mutta kumminkin on lisääntynyt, tosin en taas tiedä tuleeko vauvan kanssa elettyä tavallaan epäterveellisemmin niin tulee kaikenlaista oiretta jo siitä ja valvomisesta jne.. tosin en koe että vauva arki olisi mitenkään kiireisempää tai väsyttävämpää kun taas esim kun opiskelin se oli 100krt rankempaa kun kaikki piti tehdä itse ja nyt sentään mies auttaa mutta erilaita elämää kuitenkin on ja rankkaa välillä..

MITEN SIIS OLETTE TUNNISTANEET ITSENNE OIREIDEN TAKIA? oireet kumminkin on vähän semmoisia mitä voi tulla kausittain ihan normaalistkin tai jatkuvana muuten vaan esim juuri palelu tai masennus tai huonokuntoiset hiukset jne ei ole kovin hälyyttäviä oireita.. Osa mun oireista on myös tullut aiemmin kuin toiset.. esim silmät on ollut kuivat pienestä asti ja kuukautiset nyt alkokin vasta murrosiässä ja ahdistus on ollu sen pari vuotta välillä tosi voimakkaanakin että pelottaa..

Tässä netistä poimitut oireet jotka sopii mulle (ihan kaikki siis ei sopinut esim laihtuminen, niin jäi pois tästä sotkemasta)

-ahdistus
-epäsäännölliset kuukautiset
-hengenahdistus (hengitystieoireet) : välillä tuntuu että tukehdun kun syön vaikken hotki tms
-jano (tosin edelleen imetän)
-käsien vapina : tämä on aivan kamala oire, lainasin jo anopin sokerimittariakin kun luulin että sokerit on tosi alhaalla mutta ei. syön siis säännöllisesti
-levottomuus : siis en osaa keskittyä nykyään mihinkään ja aloitan 10 asiaa yhtäaikaa, mutta senkin voi selittää vaikka millä tyyliin liialla kahvilla
-paniikkikohtaus : sain tossa joku aika sitten paniikkikohtauksen, meni suht nopeesti ohi, eikä ollut mikään pahimmasta päästä mutta oli aika varmasti paniikkikohtaus, kun oli suht lievä en mennyt kuitenkaan lääkäriin
-lihasheikkous : en saa edes limsapulloa yksin auki mutta senkin voi selittää etten vaan osaa :D
-lisääntynyt ruokahalu : syön kokoajan, varmaan 10 annosta päivässä pienempiä tai isompia annoksia
-ripuli
-sydämen nopea syke tai rytmihäiriö, välillä tulee niitä tykytyksiä mutta niin kai muillekin
-unettomuus : toissayönäkin valvoin vaan koko yön kun ei vaan tullut uni, en ollut juonut myöhään kahvia tms muutakaan
-väsymys : ei mikään kamala mutta kumminkin, kuuluuko lie vauva arkeen helponkin vauvan kanssa?
-yleiskunnon heikkeneminen : juoksen 100m niin puuskutan 15min
-ylivilkkaus (esim. kiihtynyt liikehdintä ja puhe) : nykyään tuntuu ettei kukaan ymmärrä mun puhetta enkä itsekään pysy itseni perässä kun ajatukset menee eri tahtia kun puhe ja sanat sekoaa
-tosi kuivat silmät

Mulla on toisaalta myös vajaatoiminnan oireita, masentuneisuutta, tosi hauraat kynnet siis katkeilee joka pv vaikka syön vitamiineja, tosin imetän myös, ajatukset puuroutuu, sanat unohtuu, sanon kaiken 2krt, palelu varsinkin aamuisin.. ota sitten selvää mikä mua vaivaa..?

En netin mukaan kuulu mihinkään riskiryhmään eli en tupakoi tms mutta en ole mikään lääkäri.. ja pakko sanoa: NÄMÄ OIREET HÄIRITSIVÄT ELÄMÄÄNI ENSIN, SITTEN LUIN NETISTÄ että mikähän voisi olla, ei niin päin että surffailin lääkäripalstoilla ja katsoin oireet ja paniikinomaisesti tunnistin itseni. :D

soitanko vaan tk ja varaan ajan vai suostuuko ne ottaan muuten vaan tämmösillä epämääräsillä oireilla testit ja mitä maksaa?

Ap - oli hieman sellaista hätäisen sekavaa kirjoitusta tuo alkusi:whistle:..mutta juu..

Soita vain TK:hon omalle hoitajalle ja pyydä lähete kilpparikokeeseen.
(esim. saat soittoajan lääkärille ja voit sitä itse pyytää)
..tämä ei maksa mitään ja tavan käynti TK-lääkärillä meillä Pohjois Savossa 13.80e. labrakokeet ilmaiset.

Itselläni vajaatoiminta ja lääkitys nyt..hetkonen?..2v ollut käytössä.
Oireiden lista myöskin oli piiiitkä kuin nälkävuosi:O..

TK lääkärin mielestä arvoni olivat "rajojen sisällä"..mutta sitkiästi ruinasin lääkkeet koekäyttöön..olo helpottuikin ja lääkitys jäi pysyväiseksi.

Käyn 3-4kk:n välein kontrolleissa ja hieman on lääkitystä pitänyt lisätä matkan varrella.
Omat arvoni ovat hyvät kun: TSH alle 2 ja T4V 15 pintaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä