Kilpirauhasasioista tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!
Olen kärsinyt väsymyksestä, palelusta ja rannekanavaoireyhtymästä kolme vuotta. Nyt raskauden yritystä takana 11kk. Kilpirauhasarvoni ovat olleet välillä 2.68-4.22 (TSH) ja 10.2-11.8 (T4V). Vasta-aineet negatiiviset. Äidilläni ja kahdella siskollani on vajaa-toimintaa. Työterveyslääkäri naureskelee kun epäilen vajaatoimintaa noilla arvoilla. Onko jollain teistä aloitettu lääkitys viitearvoissa olevilla arvoilla jos vasta-aineita ei ole. Olen menossa yksityiselle endokrinologille maaliskuun lopussa. Haluaisin saada varmuuden että ei ainakaan siitä syystä jää lapsettomaksi. Pelkään että endokrinologi nauraa mut pihalle.
Pari vuotta ajattelin että tästä piristyy kun vaan kuntoilee ja syö terveellisesti. Nyt alkaa mielialakin vähän laskea. Olen alkanut ajatella että ehkä vain projisoin pahaa oloa somaattisiin oireisiin. Elämässäni on muuten kaikki ihan hyvin ja mieliala on laskenut vasta nyt viime aikoina.
Olisin kiitollinen jos joku kertoisi oman kokemuksensa. Toki voi suoraan sanoa, jos vaikuttaa silta että vika on korvien välissä.
KIITOS!

Juu.. Mulla hormonipolilla todettiin ainoaksi mahdolliseksi syyksi kilppariarvoja jotka ovat vain viitearvon rajoilla.. Ensin söin pienintä annosta ja vielä lisättiin kun oli rajoilla arvot. Kysyin vielä että voiko vaikuttaa raskautumiseen ja lääkäri sanoi että erityisesti juuri kilpparin toiminnalla suuri merkitys..

Vaihda lääkäriä!! Endokrinologi ei todellakaan naura sulle noilla arvoilla.

T4V jo kertoo, että ainakin kokeilumielessä Thyroxiini kannattaisi ottaa käyttöön.

Tsemppiä.

Itse lääkityksen saanut arvoilla tsh 2,7 ja t4v 12,4. Oireet puhuu enemmän kuin se, onko arvot viitteissä..

Vika ei ole korvien välissä vaan kilpirauhasessa. Arvot ovat vajaatoiminnan mukaiset, vaikka nipin napin "viitearvoissa"
Kävi kuinka kävi endokrinologin vastaanotolla, niin vaadi vähintään koelääkitys. Mutta uskon hänen ottavan sinut vakavasti ja saat lääkityksen.

Sukurasite ja raskautumisen vaikeus on jo yksi syy ottaa asia vakavasti. Jatkuva palelu ja alilämpöisyys (36°C >) on myös oire vajaatoimintaan.

Itsellä lähtöarvot tsh 5,6 ja t4v 10,8
Oireet olivat hyvin tavanomaiset palelusta syvään väsymykseen ja selittämättömään painon nousuun.

Mulla oli arvot viitearvojen sisällä. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että oireiden takia (samanlaista kuin sinulla, väsymystä ja palelua) kokeillaan lääkitystä. Thyroxin 25 mikrog x 1 aamuisin. Sanoi, että ihan tuntemuksieni mukaan voin nostaa annoksen yhdestä kolmeen tablettiin jos siltä tuntuu (silti tuo on tosi pieni annostus).
Työterveyslääkäri suhtautui minulla niin, että laitetaan lääkitys "kaikkihan tätä lääkettä syö."