Kilpirauhasarvot raskauden aikana

Tässä kysymys teille, joilla kilpparin kanssa ollut ongelmaa / seurantaa / lääkitystä: Kuinka usein teillä arvoja seurataan raskauden aikana ja mitä arvoja erityisesti? Katsotaanko, että normaalit viitearvot riittää vai pitäisikö arvojen olla mieluummin esim. haarukan yläpäässä /alapäässä? Onko lääkitystä muutettu jotenkin?

Itselläni löytyi keväällä kilpparin autoimmuunitulehdus (mieto lääkitys) ja nyt yritän selvitellä miten asiaan pitäisi suhtautua ja mitä pitäisi lääkäreiltä vaatia nyt raskaana ollessa. Asianmukaiset kilpparitasot kun ovat niin olellisen tärkeitä sikiölle. Yksi sisätautilääkäri sanoi, että T4 on se, joka ratkaisee, toinen sanoi, että vain TSH:ta tarvitsee mitata... Ja netistä nyt löytyy väitteitä joka lähtöön. Onko jollain tietoa?? :eek:
 
mulle neuvolassa sanottiin, että tarvittaessa kerran kuussa kontrolli. Itselläni on kilpirauhasten vajaatoiminta. Arvot voivat heitellä rajustikkin raskauden aikana vaikka olisivat lääkityksellä olleet kunnossa tähän asti. Näin kertoili meidän neuvolan täti.
 
Siis onko sinulla lääkitys liikatoimintaan vai vajaatoimintaan?

Mulla on liikatoimintaa ja siitä olin seurannassa koko raskauden ajan äitiyspoliklinikan sisätautilääkärillä. Verikokeet otettiin 4 vko välein ja sitten soitti sisätautilääkäri ja kertoi mihinkä suuntaan lääkitystä säädetään. Liikatoiminnassa oleellisin arvo on tuo T4. TSH on liikatoiminnassa aina erittäin alhainen ja luku olisi hyvä olla sen verran saadaan mitattua.

Mulla lääkitys oli vaihtelevasti 1-2 tabl/vrk Tyrazolia. Nyt synnytyksen jälkeen se tiputettiin automaattisesti 1tabl, kontrolli on 3 vko kuluttua ja katsotaan, mihin suuntaan lääkitystä laitetaan.
 

Yhteistyössä